@article { author = {Tabatabayi, Seyyed Ali}, title = {The Perfections of the Seal of the Prophets in Manaqib}, journal = {Religious Anthroplogy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {5-31}, year = {2006}, publisher = {مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)}, issn = {2251-6024}, eissn = {2717-2732}, doi = {}, abstract = {Manaqib Aemma Ithna Ashariye known to be written by Muhye al-Din Ibn Arabi has introduced and described a lot of perfections of the Household of the Prophet. This paper, relying on Manaqib, has studied special perfections of the Greatest Prophet in fourteen chapters. As is well understood by the work, the Greatest Prophet is known to be the base of being in the world of creation, the strongest reason for the existence of God, the exalted, the end of the ends, the spirit of all sprits and the mercy for all creatures every where.     It should be stated that what has been presented in Mnaqib concerning the Greatest Prophet is in full agreement with sayings of the Household of the holey prophet and with real believes of Shiites; the claim will be proven by deep expressions of great thoughtful scholars.}, keywords = {the Greatest Prophet,Muhye al-Din Ibn Arabi,Manaqib Aemma Ithna Ashariye,the perfections of the Greatest Prophet}, title_fa = {فضائل خاتم الانبیاء (ص) در مناقب منسوب به محیی الدین عربی}, abstract_fa = {مناقب ائمّه­ی اثنی عشریه منسوب به محیی الدین ابن عربی، مناقب و فضائل خاندان نبوی را با زبانی شیرین به تصویر کشیده است؛ این نوشتار فضائل پیامبر اعظم(ص)را بر پایه­ی  این اثر مورد توجّه قرار داده است. از این منظر پیامبر اعظم(ص)اصل وجود در عالم امکان، رساترین برهان بر وجود خداوند متعال، غایت الغایات، روح الارواح و رحمت برای عالمیان است. تعابیر بلند دیگری نیز در شأن این یگانه­ی عالم امکان در آن ذکر شده است. در مجموع آنچه در این اثر نفیس آمده است با احادیث و سخنان خاندان پیامبر و اعتقادات شیعی سازگار است؛ رجوع به سخنان اندیشمندان بزرگ و ژرف اندیش در صحّت این ادّعا تردیدی باقی نمی گذارد.}, keywords_fa = {پیامبر اعظم(ص),محیی الدین ابن عربی,مناقب ائمّه‌ی اثنی عشریه,فضائل پیامبر اعظم(ص)}, url = {https://raj.smc.ac.ir/article_27051.html}, eprint = {https://raj.smc.ac.ir/article_27051_1a85a7d87c6d833be32652778f1c201c.pdf} } @article { author = {Barzegar, Mohammad Ali}, title = {Manifestation of Values in Governmental Actions of the Greatest Prophet (p.b.u.h.)}, journal = {Religious Anthroplogy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {33-64}, year = {2006}, publisher = {مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)}, issn = {2251-6024}, eissn = {2717-2732}, doi = {}, abstract = {This paper has argued for ruling politico-social values in governmental decisions and actions during all his life. Therefore various cases of values have brought into full consideration; extending justice, holey war, opposing unjustice, opposing racialism, showing kindness and love to people, forgivenesswhen being of the highest power, paying attention toconsultation, rightfulness, concentration on education, Divinely looking at power, opposing bad behavior toward enemy and meeting them on justice and so on can be counted among them. All these kinds of values have been paid much attention to by the Greatest Prophet. The opposites of these values never might be of any room in his government; and he emphasized that all men of state would act according to the teachings of Islam. The holy Prophet when appointing people of state paid much attention to the values.}, keywords = {Greatest Prophet,Islamic socio-political values,choosing the people of an Islamic state}, title_fa = {سیره‌ی نبوی: تجلی ارزش‌ها در رفتار حکومتی پیا مبر اعظم(ص)}, abstract_fa = {مدّعاى مقاله حاضر، اثبات وجود حاکمیت ارزش‌ها درسیره‌ی حکومتی پیامبر اعظم(ص) است. براى این منظور، مؤلّفه‏هاى ارزشی مختلفى مورد بررسى قرار گرفته است؛ مصادیق و مؤلفه‌هایی چون عدالت گسترى، جهاد و ظلم ستیزی، نفی نژادپرستی و تبارگرائی، محبت و مودت با مردم، عفو و بخشش در اوج قدرت، توجه به نظر وعقل جمعی، ایفای عهد و پیمان، اهتمام به امر تعلیم و تربیت، امانت دانستن حکومت، نفی­خشونت با دشمنان و برخورد انسانى با آنان و.... که در اندیشه، رفتار و سیره‌ی حکومتی پیامبر اسلام(ص) در طول دوران زمامدارى بروز و ظهور داشته است، همه حکایت از آن دارند که ارزش‌های انسانی و الهی، مبنا و پایه‌ی نظام سیاسی و حکومتی رسول خدا(ص) بوده و اصول و مبانى سیاست در خدمت این ارزش‌ها قرار گرفته است.با این نگاه، مولفه‌های ضد ارزشی همچون تزویر، دروغ، حیله و نیرنگ و... که مغایر با اهداف و تعالیم الهی و ارزش‌های انسانی است، درنظام حکومتی پیامبر اسلام(ص) جایگاهی نداشته و حضرت، استانداران، فرمانداران و همه‌ی مدیران سطوح میانی را به ترغیب و به کارگیری این اصول، توصیه نموده و در صورت تخلف و سرپیچی ازآن، آنان را سرزنش و یا عزل می‌کرد.}, keywords_fa = {سیره ی حکومتی پیامبراعظم(ص),ارزش‌ها وحکومت نبوی,اصول و مبانی}, url = {https://raj.smc.ac.ir/article_27052.html}, eprint = {https://raj.smc.ac.ir/article_27052_bd83cf4eeadfca7dc0c3988e12f4e5a8.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Hashem}, title = {The Greatest Prophet`s Ways of Propagation}, journal = {Religious Anthroplogy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {65-93}, year = {2006}, publisher = {مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)}, issn = {2251-6024}, eissn = {2717-2732}, doi = {}, abstract = {Though autocrat powers have lived on Satanic and destructive propagation throughout the history of mankind, the foundation of Divine messenger`s mainly has been directed to the growth and welfare of man. Propagation, however, without measured methods is useless. For taking the best ways and methods of propagation, therefore, it is necessary to refer to Divine speeches, namely the holey Quran. Arriving at the manners of propagation used and recommended by the Greatest Prophet, the full example and speaker of Divine revelation, is meant in this paper.     On the teachings of the holey Quran, propagation is regarded to carry and explain Divine laws and teachings to lead people to the straight way. This is what placed upon the shoulders of the messengers of God based on freedom and demonstration. Therefore one can argued that all the ways in which the holey Prophet has acted can be taken as useful way for propagation, no matter in what fields are they.      A systematic propagation is based on four elements: massage, messenger, receiver and the way in which it is performed. The Sealed Prophet, the holey Quran, the uneducated Arabs and the actions of the Prophet are counted four elements on which propagation system of Islam is based. The propagation methods of the Greatest Prophet when regarding the quality of massage, the way of attracting people and the extension of propagation differs respectively. In the same way that one can classify the Prophet`s ways morally, aesthetically, educationally etc.}, keywords = {greatest Prophet`s methods of propagation,the Greatest Prophet,Islamic system of propagation}, title_fa = {شیوه‌های تبلیغی پیامبر اعظم(ص)}, abstract_fa = {مهمترین عامل پایداری قدرت‌های خودکامه در طول تاریخ، تبلیغات شیطانی و مخرّب بوده،ولی اساس تبلیغ انبیاء عظام(ع) در جهت سازندگی انسان قرار داشته است. امّا تبلیغ نیز بدون داشتن شیوه‌های مناسب و کارآمد، امکان ‌پذیر نیست. برای اطمینان از کاربرد شیوه‌های تبلیغی با توجه به ظرافت و حساسیت هنر تبلیغ، باید به عنصر وحی تمسک جست. دست‌یابی به روش‌های تبلیغاتی پیامبر اعظم(ص) مظهر و ناطق وحی، هدف اساسی این مقاله به شمار می‌رود. از آیات قرآن کریم استفاده می‌شود که تبلیغ به معنی رساندن و بیان کردن احکام و معارف الهی است که جنبه‌ی بشارتی و هدایتی دارد تا انسان بتواند با اراده و اختیار خویش مسیر حق را بپیماید؛ این وظیفه به عهده پیامبران و اولیاء الهی نهاده شده که بر دو پایه آزادی و برهان استوار است. بر این اساس، تمام اعمال، رفتار و کردار پیامبر اکرم(ص) در هر زمینه‌ای که باشد، به عنوان یک روش تبلیغی در جهت هدف محسوب می‌شود. برقراری نظام تبلیغاتی مستلزم چهار عنصر حامل پیام، پیام، دریافت کنندۀ پیام و روش ارسال آن است. پیامبر خاتم(ص) به عنوان حامل پیام، قرآن پیام وی و مردم عرب جاهلی، دریافت کننده‌ی پیام و روش ارسال پیام ، همان رفتار و کردار آن حضرت در جهت هدف رسالت تبلیغی بوده است. رسول خاتم(ص) در نحوه‌ی برخورد با مخاطبین در جهت ابلاغ رسالت خویش از شیوه‌های مختلف تبلیغی بهره برد که به لحاظ نحوه‌ی ارائه پیام و چگونگی جذب افراد و گروه‌ها و گسترش قلمرو رسالت تبلیغی به شیوه‌های انفرادی، گروهی، منطقه‌ای و جهانی قابل دسته‌بندی است. همان گونه که به جهات دیگر می‌توان روش‌های تبلیغی آن حضرت را به شیوه‌های اخلاقی، هنری، رعایت اصول، تربیتی (در بر دارنده­ی تشویق و تنبیه)، امنیتی، با وصف آینده‌نگری و غیره نیز دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل نمود.}, keywords_fa = {سیره ی تبلیغی پیامبر اعظم(ص),شیوه‌های تبلیغ پیامبر اعظم(ص),ابلاغ رسالت پیامبر اعظم(ص)}, url = {https://raj.smc.ac.ir/article_27053.html}, eprint = {https://raj.smc.ac.ir/article_27053_f88337139b3550a9500bb5d1a54eeb2f.pdf} } @article { author = {Tabatabayi, Seyyed Mohammad}, title = {The Greatest Prophet`s Being Loved}, journal = {Religious Anthroplogy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {15-115}, year = {2006}, publisher = {مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)}, issn = {2251-6024}, eissn = {2717-2732}, doi = {}, abstract = {There is no love without knowledge just as there can be no partisanship  without love. Islam has known education to be founded on love; and God, the exalted, has considered partisanship toward the holey Prophet of Islam as the standard measurement for love. Loving and following the holey Prophet leads to lovely interrelationship with God. As soon as the Divine light of knowledge brightens the heart of man, a breath of love occurs; the one by which man like angles may never feels tired of voluminous worship.    Following God`s beloved causes one to become beloved of God, the fact counted the basic condition for Divine love toward man in all prayers. And surely it is in opposition to every sin and transgression and the lover of such a beloved is clear from every unlawful action and thought. The delightful speech on love, specially the one related to God and His partisans gives life to dead hearths and every lives on what he/she has in his/her hearth from love. If, therefore, the problem of love is given, it is along with knowledge and following and the messengers of God are Divinely attracted in accordance with their own being Divinely loved, and surely the highest in degree is the Greatest Prophet.}, keywords = {love toward Prophet,Prophet`s being loved,the Greatest Prophet}, title_fa = {محبوبیّت پیامبر اعظم(ص)}, abstract_fa = {محبّت بدون معرفت به دست نمی‌آید. همان طوری که اطاعت بدون محبّت امکان پذیر نیست. محبّت محور تعلیم و تربیت است و حق تعالی معیار محبّت را اطاعت از رسول خدا نبی مکرّم اسلام قرار داده است. محبّت حبیب الله و پیروی او، انسان را محبوب خدا می‌کند. اگر نور معرفت بر دل بتابد، بی‌درنگ نسیم محبّت در آن وزیدن آغاز می‌کند و اگر فرشتگان، با کثرت عبادت خسته نمی‌شوند، انسان‌ها را نیز چنین تواند بود که انس با عبادت، در پرتو محبّت، برایشان ملال آور نباشد. در نوع ادعیه شرط اصلی محبّت خدا، پیروی از حبیب او دانسته شده و این امر با گناه و معصیت سازگاری ندارد و محبّ چنین محبوبی از هر رجسی بدور است. رایحه دلپذیر بحث محبّت، خصوصا محبّت الله و اولیاء الله جان‌های تشنه را ترنم می‌بخشد و شهد شیرین او برای هر کس همان است که خود وی در دل دارد. پس اگر بحث محبّت مطرح گردیده با معرفت و اطاعت همراه است و انبیای الهی به اندازه محبوبیتشان مجذوب‌اند و گل سرسبد آنها پیامبر اعظم(ص) است.}, keywords_fa = {حبّ پیامبر,پیامبر اعظم (ص),محبوبیّت پیامبر}, url = {https://raj.smc.ac.ir/article_27054.html}, eprint = {https://raj.smc.ac.ir/article_27054_57bf805e099d71066b164690390368b6.pdf} } @article { author = {Taban, Ja`far}, title = {The Management Methods of the Greatest Prophet (Consultation)}, journal = {Religious Anthroplogy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {117-129}, year = {2006}, publisher = {مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)}, issn = {2251-6024}, eissn = {2717-2732}, doi = {}, abstract = {As nearly all men of Islamic deep thought have said, one of the most effective principle for supporting an Islamic government is considered to be consultation. The holey Quran has mentioned the problem for several times and led people to use it in their individual and social life. The Greatest Prophet has used this principle well and when reading his biography one understands apparently that he has used consultation in different fields and has tried to prepare an appropriate culture in community for using it in individual and social life.     Muslim scholars have brought the important and essential need for consultation into consideration in detail; Imam Khomeini has paid much attention to it and regarded it to be vital for Islamic government; therefore many opportunities have been prepared for the presence of people in politico-social activities. And so is the opinion of Ayatollah Khameneyi our present leader. Seyyed Qotb has known consultation one of the most necessary needs for human life. The author of al-Monar viewed it as essential rule for government. One can argue that in the political philosophy of Islam, the most importance has been given to the presence of people in governmental activities; in such a manner they would feel responsibility for their activities.}, keywords = {the Prophet`s management method,Prophet and consultation,consultation and religious management,Prophet`s way of living}, title_fa = {ویژگی های مدیریتی پیامبر اعظم(ص) (اصل شوراء و هم اندیشی)}, abstract_fa = {یکی از اصولی که قریب به اتفاق محققان مسلمان آن را رکن و پشتوانه‌ی حکومت اسلامی دانسته‌اند، اصل شورا است. قرآن در مواردی به این اصل مهمّ امر کرده و اهمیّت آن را یادآور گشته است. پیامبر بزرگ اسلام، از این اصل به خوبی بهره جست و از سیره‌ی مدیریّتی آن حضرت به خوبی بر می‌آید که شورا و فرهنگ مشورت پذیری، در همه‌ی عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی نقش بسیار مهمّی دارد. متفکّران مسلمان با الهام از قرآن و روایات نبوی تحقیقات گسترده‌ای برای روشن کردن ابعاد و زوایای گوناگون این اصل، انجام داده‌اند. امام خمینی(ره) در حوزه های مختلف تصمیم گیری و اجرای امور حکومتی ملاک را آرای مردم می‌دانست؛ بر این اساس، در قانون اساسی جمهوری اسلامی فرصت های مختلف و متعدّدی برای حضور فعّال مردم در عرصه های تصمیم گیری منظور گردیده است. مقام معظم رهبری نیز در موارد گوناگون بر جنبۀ مردمی بودن نظام و لزوم مشارکت فعّال مردم در صحنه های مختلف تصمیم گیری تأکید ورزیده‌اند. از اندیشمندان اهل سنّت سید قطب مشورت را اصل سوّم و یکی از اصول زندگی اسلامی می‌داند و محمد رشیدرضا صاحب تفسیر مهم المنار، مشورت را قاعده‌ی اساسی حکومت شمرده است. اصولاً در فلسفۀ سیاسی اسلام شورا و هم اندیشی جایگاه مهمّی دارد؛ بر این اساس، زمینۀ رشد توأم با احساس مسؤولیت در آحاد جامعۀ اسلامی فراهم می‌گردد.}, keywords_fa = {شیوه ی مدیریتی پیامبراعظم(ص),پیامبراعظم(ص) و هم اندیشی,مشورت و مدیریّت دینی,سیره نبوی}, url = {https://raj.smc.ac.ir/article_27055.html}, eprint = {https://raj.smc.ac.ir/article_27055_f107769629d82b21062e20472bedd90c.pdf} }