@article { author = {Moallemi, Hasan}, title = {The part of ijtihad in establishing Islamic Humanities}, journal = {Religious Anthroplogy}, volume = {7}, number = {23}, pages = {115-130}, year = {2010}, publisher = {مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)}, issn = {2251-6024}, eissn = {2717-2732}, doi = {}, abstract = {The domain of Islamic teachings is so extended that includes all aspects of human life; and as is clear, a close relation is found between such fields of humanities as psychology, socially, law, politics, education in one hand and human`s material and immaterial, and social and personal aspects of life in the ther. Islam, therefore, is deeply related to humanities. Again, attaining a degree of knowledge in the fields of Arabic literature, the rules for understanding Quran and traditions, usul rules, the biography of tradition transmitters and philosophy is needed to perceive Islamic teaching. And it is the same thing called ijtihad. It can be, therefore, reasonable to know ijtihad as the unique way for establishing Islamic Humanities.}, keywords = {Ijtihad,Religious Science,Islamic Humanities}, title_fa = {نقش اجتهاد در تدوین علوم انسانی اسلامی}, abstract_fa = {با توجه به قلمرو وسیع دین مبین اسلام و شمول آن نسبت به مسایل فردی، اجتماعی، روحی، جسمی، مادی، معنوی و همه ابعاد و شئون انسانی و ارتباط تنگاتنگ علوم انسانی همچون روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، حقوق، سیاست، تعلیم و تربیت با جنبه‌های معنوی و روحی و فردی و اجتماعی انسان، پیوند عمیق اسلام و علوم انسانی روشن می‌گردد. هم‌چنین نحوه دست‌یابی به معارف قرآن و سنت و عقل بدیهی و قریب به بدیهی نیز جز با تلاش علمی و با مهارت در متون و منابع دینی از طریق آشنایی عمیق با لغت، ادبیات، فصاحت و بلاغت، رجال، قواعد تفسیر و حدیث، قواعد اصول، مباحث عقلی و ملازمات عقلی و امثال آن نیست؛ این امور نیز همان اجتهاد مصطلح است؛ پس تنها راه دست‌یابی به علوم انسانی اسلامی، بهره‌گیری از اجتهاد است.}, keywords_fa = {اجتهاد,علوم انسانی,علم دینی}, url = {https://raj.smc.ac.ir/article_2129.html}, eprint = {https://raj.smc.ac.ir/article_2129_a650e5b71ebf6c78fd34a5c978af8e86.pdf} }