@article { author = {Hojat Khah, Hossein and Sanaii Mehr, Saied}, title = {Imamiyyah on the Essence of Human Soul: from Baghdad Theological School to Allameh Tabataba'i}, journal = {Religious Anthroplogy}, volume = {14}, number = {38}, pages = {105-126}, year = {2018}, publisher = {مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)}, issn = {2251-6024}, eissn = {2717-2732}, doi = {10.22034/ra.2018.29949}, abstract = {The essence of human soul, soul and body and their relationship has been regarded as an issue with profound effects on the teaching of resurrection and human final fate. Some theologians have considered the reality of human soul as being an abstract substance belonging to body. Others believe that it is the same concrete and tangible human body which has been infused by soul. Still other scholars deem the reality of human soul to be the main stable and unchangeable part of human body. Sheikh Mufid accepts the first view and notes that the reality of human is a self-subsistent, pure, and immaterial substance. However, his pupil Seyyed Morteza admits the second approach – i.e. the unity of soul and body – and suggests that alive, responsible human is the whole outward manifestation of a person – i.e. the observable body – with soul – or in his words, the delicate air –current in its holes. In the contemporary era, Allameh Tabataba'i has supported the first approach and has verified Sheikh Mufid’s viewpoint through his exquisite exegetic method.}, keywords = {Self,body,soul,Anthropology,Imamite,Sheikh Mufid,Seyyed Morteza,Allameh Tabataba'i}, title_fa = {حقیقت نفس در اندیشه امامیه از مدرسه کلامی بغداد تا علامه طباطبایی}, abstract_fa = {حقیقت نفس، روح و بدن و رابطه آنها با یکدیگر، از مسائلی است که تأثیر اساسی در آموزه معاد و سرنوشت اخروی انسان دارد. برخی متکلمان، حقیقت انسان را جوهر مجرد متعلق به بدن شمرده­اند، برخی بر آنند که نفس، همین پیکر محسوس و مشهود است که روح در منافذ آن حلول کرده است و گروهی نیز حقیقت انسان را اجزایی اصلی در بدن می­دانند که پایا و دگرگون­ناپذیر است. شیخ مفید ضمن پذیرش دیدگاه اول، حقیقت انسان را جوهر بسیط و غیرمادی قائم به خود می­داند؛ اما شاگرد او سید مرتضی با پذیرش رویکرد دوم و اعتقاد به یگانگی نفس و بدن، انسان زنده و مکلف را مجموع این شخص ظاهری و هیکل مشهود می­داند که روح یا به تعبیر وی هوایی لطیف در منافذ آن جاری است. در دوران معاصر، علامه سید محمدحسین طباطبایی با روش تفسیری و بدیع خود، ضمن پذیرش رهیافت اول، بر دیدگاه شیخ مفید صحه گذاشته است.}, keywords_fa = {نفس,بدن,روح,انسان شناسی,امامیه,شیخ مفید,سید مرتضی,محمدحسین طباطبایی}, url = {https://raj.smc.ac.ir/article_29949.html}, eprint = {https://raj.smc.ac.ir/article_29949_f576992e962dc7d3f8cb24edaee07932.pdf} }