@article { author = {Ghaffari, Ali and Maleki, Maliha}, title = {Salvation and Mokša in Imam Khomeini and šankara's Opinion}, journal = {Religious Anthroplogy}, volume = {10}, number = {29}, pages = {135-157}, year = {2013}, publisher = {مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)}, issn = {2251-6024}, eissn = {2717-2732}, doi = {}, abstract = {According to Imam Khomeini, based on the verses of the holy Quran, salvation is equally bound to the two important principles of, knowledge and behavior, In the meantime salvation is influenced by his concept of monotheism. Self-purification, virtuosity and submition only to God symbolize mere servitude which in Imam’s opinion is the route to salvation dismissing whatever alien to God and allegiance to whatever associated with Him is the salvation in itself. Also the thought of –šankara, the famous philosopher and mystic in the 8th & 9th Century the founder of Advaita-Vedanta school, about Mokša and salvation is based on the integrity of existence and dismissing the mundan.  From the viewpoint of šankara, knowledge to the unity of Brahman and Atman is an important principle upon which Mokša is based. However, although some of his statements show attention to behavior as salvation requirement, on the whole behavior does not take a paramount position in his thoughts as most outstanding thinkers would suggest.}, keywords = {Salvation,Mokša,monotheism,Knowledge,Behavior,the mundane}, title_fa = {فلاح و موکشه در آرای امام خمینی(ره) و شنکره}, abstract_fa = {فلاح و رستگاری در آرای امام خمینی(ره) با عنایت به آیاتی که در این باب در قرآن کریم آمده، با دو رکن مهم معرفت و عمل پیوند یافته و از سوی دیگر تحت تأثیر اندیشه توحیدی ایشان رنگ ویژه‌ای گرفته است. تزکیه نفس، تقوای الهی و تسلیم در محضر حق واحد و مطلق، از مقوله عبودیت مخلصانه است که در آرای امام، منهاج فلاح و رستگاری محسوب می‌شود و دل کندن از هرچه جز اوست و دل سپردن به او، عین نجات و فلاح به‌شمار می‌آید. اقوال و آرای «شنکره»Šankara)) حکیم و عارف نامدار قرن 8 و 9 میلادی و بنیان‌گذار مکتب ادویته ودانته (Advaita-Vedanta) نیز در باب «موکشه» (ašMok) و نجات کاملاً مبتنی بر وحدت وجود بوده و مستلزم دل کندن از جهان موهوم می‌باشد. در آرای شنکره مقوله معرفت به اصل یگانگی برهمن و آتمن، رکن مهمی است که موکشه در گرو آن می‌باشد؛ عمل نیک نیز گرچه در برخی اقوالش مدنظر قرار گرفته، اما در کل از جایگاه مهمی - دست‌کم برای صاحبان اندیشه و معرفت که در سطوح بالایی از ادراک قرار گرفته‌اند - برخوردار نمی‌باشد.}, keywords_fa = {فلاح,موکشه,حق واحد,معرفت,عمل,عالم محسوس}, url = {https://raj.smc.ac.ir/article_3136.html}, eprint = {https://raj.smc.ac.ir/article_3136_01dce75478e24a2e3126d81e47ec9eeb.pdf} }