per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2015-07-01
12
33
5
27
14763
Research Paper
آسیب شناسی کرامت انسان از منظر نهج البلاغه (عوامل و زمینه سازهای معرفتی)
Pathology of Human Dignity According to Nahj-ul Balaghe (Cognitive Factors and Grounds)
صمد بهروز
sa_behrouz@yahoo.com
1
عبدالله نصری
nasri_a32@yahoo.com
2
استادیار دانشکده الهیات دانشگاه تبریز
دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی
این تحقیق به بیان ارتباط بین باورها و شناختهای نادرست انسان از انسان و جهان هستی و کرامت انسانی، و اثرگذاری این باورها و شناختهای نادرست بر آسیبپذیری کرامت انسانی از منظر نهج البلاغه پرداخته است. جهل و ناآگاهی انسان از جایگاه خود در نظام آفرینش و پیامدهای سوء آن از قبیل گرایش به لذتهای دنیوی و مشغول شدن به خوشیهای آن و فراموش کردن و غفلت از هدف متعالی انسانی و پرداختن به یک زندگی شبهحیوانی و اثرگذاری آن در سقوط انسان از مقام والای کرامت انسانی، در این مقاله مورد پژوهش واقع شده است. همچنین رابطه بین باور و شناخت نادرست انسان از جهان هستی - مانند تصور حیات طبیعی محض یا نگاه استقلالی به آن و نیز نگاه بدبینانه به آن - و آسیبپذیری کرامت انسانی، مورد بررسی واقع شده است.
Present research tries to explain the relationship between human’s false beliefs about human being, universe, human dignity and the impact of such falseness by the way of looking inside Nahj ul-Balaghe. Human’s lacking of knowledge of his position in the order of creation and also demerits of such ignorance like tendency toward materialistic pleasures, seizing the days and animalistic life and their impact on human’s fall, are the aims of present study. Moreover the linkages between human’s false beliefs about universe like his pure empirical or independent attitude and also his pessimistic perspectives are studied too.
https://raj.smc.ac.ir/article_14763_e73832675062a36a6ce0fde156542623.pdf
انسان
جهان هستی
باور و شناخت نادرست
کرامت انسانی و آسیب شناسی آن
نهج البلاغه
human
Universe
Human Dignity and Its Pathology
False Beliefs
Nahj ul-Balaghe
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2015-07-01
12
33
29
50
14765
Research Paper
ادله تجرد نفس از دیدگاه فخر رازی
Fakhr Razi`s Proofs on Immateriality of soul
حامده خادم جهرمی
hamedehkhadem@yahoo.com
1
محمد سعیدی مهر
saeedimehr@yahoo.com
2
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
ماهیت نفس و تجرد آن، همواره یکی از چالشیترین مباحث در آرای فلسفی و کلامی بوده که در این نوشتار، این موضوع از دیدگاه فخر رازی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فخر رازی در آثار متعدد خود به شیوهای متفاوت و گاه متناقض در باب تجرد نفس سخن میگوید؛ بهگونهای که در برخی آثار، موضع سلبی و در برخی، موضع ایجابی اتخاذ نموده است. با این وجود میتوان وی را قائل به تجرد نفس دانست؛ اما بهطور قطع مغایرت نفس و بدن را میپذیرد.
Nature of the soul, Immateriality and its survival, has always been one the most challenging issues in the philosophical and theological ideas that in this according to Fakhr al-Razi’s point of view paper has been discussed. Fakhr Razi in his numerous works speaks in a different way, and sometimes conflicting, about the soul, in a way that in some works is taken the negative position and some positive attitude. However he believes in Immateriality of soul. He certainly believes in the contradiction of the soul and the body.
https://raj.smc.ac.ir/article_14765_7c5a12106a7dd8a8334f1d345cd574d1.pdf
ماهیت نفس
تجرد نفس
مغایرت نفس و بدن
ادله تجرد
فخر رازی
The nature of soul
immateriality of soul
survival of soul
contradiction of the soul and the body
Proofs of Immateriality and Fakhr Razi
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2015-07-01
12
33
51
76
14766
Research Paper
نظریه فطرت و آرای جامعه شناختی و معرفت شناختی علامه طباطبایی
The Theory of Fitrah and Sociological & Epistemological Ideas of Allame Tabatabaei
محمد غفوری نژاد
ghafoori_n@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
علامه طباطبایی نظریه فطرت را براساس اصل هدایت عمومی بنا مینهد. وی در عین اعتقاد به نظریه سعادت و شقاوت ذاتی و ازلی انسانها، آن را بهگونهای تقریر میکند که با نظریه فطرت خیرگرای انسان سازگار باشد.
علامه در اندیشههای اجتماعی خود بهوفور به فطرت استناد میکند. غریزه استخدام و نقش آن در زندگی اجتماعی انسان، تحلیل رابطه فطرت و آزادی، رابطه دفاع و جهاد با فطرت، پیوند میان اصل مالکیت و فطرت، تحلیل رابطه عدالت و فطرت، از رئوس اندیشههای جامعهشناختی علامه در حوزه فطرت است. شاید مهمترین کارکرد معرفتی نظریه در اندیشه علامه به حوزه معرفتشناسی مربوط باشد. علامه برای اثبات کارآیی عقل در حوزه مابعدالطبیعه، به فطری بودن جستجو از حقایق مابعدالطبیعی استناد میکند. او انسان را فطرتاً حقیقتجو، واقعگرا و تابع حق میداند. علامه در عین اعتقاد به نظریه فطرت، نظریه یادآوری را که میراثی افلاطونی است، مردود میشمارد. وی تفکر منطقی براساس تألیف مقدمات و استنتاج از آن را مقتضای فطرت انسان و مورد تأیید قرآن قلمداد کرده است و از این طریق مشروعیت آن را تضمین مینماید.
Allame Tabatabaei believes that theory of Fitrah (instinct qualities of human nature) rests upon the principle of general instinct conductance of creatures and considers this theory as a branch of it. He also believes in the theory of eternal inherent happiness and unhappiness of human being, explains it in a way that it can be compatible with the benevolent tendency in every human being’s nature. Allame T. rely on the theory of Fitrah in many of his anthropological and sociological ideas, including man’s need of coexistence and social cooperation, self-defense, proprietorship and the desire for seeking justice. He also investigates the compatibility of this theory with freewill.
It can be said that the most important function of the theory of Fitrah in Allame’s thought is seen in the realm of epistemology. To demonstrate for capacity of reason to find the truth in the realm of metaphysics, he relies on the fact of man’s intrinsic tendency to knowing the truth, or in the other words, from man’s Fitrah. Allame believes that human kind by his Fitrah is truth-seeking, truth-follower and a realist being. While believing in the theory of Fitrah, he rejects the reminiscence in Platonic legacy. He has considered the logical thinking, based on premises and inferences, as a requisite of the human nature which is approved by the holy Quran and thus its legitimacy is guaranteed by the Quran.
https://raj.smc.ac.ir/article_14766_873b5addc87d6fcec57f6cfe97be1245.pdf
علامه طباطبایی
ادراکات فطری
ادراکات اعتباری
گرایش های فطری
معرفت شناسی
جامعه شناسی
انسان شناسی
Allame Tabatabai
Epistemology
Sociology
Innate perceptions
innate impulses
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2015-07-01
12
33
77
95
14771
Research Paper
بررسی اخلاق زیست محیطی با پردازش نظریه گایا و قاعده فلسفی بسیط الحقیقه
The Explanation of Environmental Ethics by Explaining the” Gaia Theory” and the Philosophical Principle “Impersonal Deity”
محمد بیدهندی
m.shiravand24@yahoo.com
1
محسن شیراوند
m.shiravand23@gmail.com
2
دانشگاه اصفهان
دانش آموخته دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه اصفهان
امروزه با وقوع بحرانهای زیستمحیطی، نحوه نگرش به ارتباط بین انسان و طبیعت به یکی از چالشبرانگیزترین مسائل در حوزه اخلاق زیستمحیطی تبدیل شده است. بدین خاطر بسیاری از اندیشمندان در تلاشاند راهحلی جامع برای فرارفت از بحرانهای خودساخته زیستمحیطی بیابند. در این نوشتار برآنیم ضمن تبیین ابعاد گوناگون اخلاق زیستمحیطی، به دو نحوه نگرش خاص نسبت به این موضوع بپردازیم: از سویی به طرح «نظریه گایا» که یکی از نظریات مطرح در علوم تجربی است، میپردازیم و از سوی دیگر به بررسی «قاعده بسیط الحقیقه» ملاصدرا بهعنوان نظریهای نوین جهت ارائه الهیات زیستمحیطی خواهیم پرداخت. ازجمله نتایج این پژوهش، تحقق نظریهای نوین با استفاده از قاعده فلسفی بسیط الحقیقه در حوزه اخلاق زیستمحیطی خواهد بود.
Today, with environmental crises attitude to the relationship between man and nature become one of the most challenging issues in the field of environmental ethics. Thus, many scholars are trying to find a comprehensive solution to the environmental crisis. The aim of this article also explains the various aspects of environmental ethics, two specific attitudes towards this deal. On the one hand, the "Gaia theory" will discussed, that is one of the most important ideas in the field of science, and on the other will discussed of the impersonal deity as a new approach to provide ecological theology theory. The final results of this study establish a new theory, using the impersonal deity in the area of environmental ethics.
https://raj.smc.ac.ir/article_14771_b83bf15cbbef2cb03d84604f23d22fbc.pdf
گایا
بسیط الحقیقه
اخلاق زیست محیطی
لاولاک
ملاصدرا
Gaia
Impersonal Deity
Environmental ethics
Lovelock
Mulla sadra
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2015-07-01
12
33
97
116
14772
Research Paper
بررسی مسئله روح در شبیه سازی انسان
The Study of Soul in Human Cloning
سمانه اسفندانی
esfandanisa@gmail.com
1
محمد رضا امام
esfandanias@gmail.com
2
حنانه نصرت خوارزمی
esandanisa@gmail.com
3
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق دانشگاه الزهرا
دانشیار فقه و مبانی حقوق دانشگاه تهران
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق دانشگاه الزهرا
امروزه شبیهسازی انسان یکی از موضوعات مهم و چالشهای دانش بشری از نظر علمی، اخلاقی و حقوقی میباشد. با توجه به تحقیقات و مطالعات انجامشده، شبیهسازی انسان به روشهای مختلف با تکنولوژیهای پیشرفتهایصورت گرفته است؛ یکی از این روشها، شبیهسازی انسان از سلولهای تمایزیافته یک انسان بالغ (با روح تکاملیافته) است که میتوان با این روش، انسانی کاملاً شبیه از نظر ژنتیکی بهوجود آورد. اما موضوع بسیار مهمتر، بحث در مورد وجود روح در انسان شبیهسازی شده است: آیا انسان شبیهسازی شده دارای روح و شخصیتی مستقل از فرد اهداکننده سلول است یا خیر؟ بررسی حقوق و تکالیف انسان شبیهسازی شده منوطبه یافتن پاسخ این سؤال است.
در این مقاله سعی شده با توجه به مفهوم و ماهیت روح و شخصیت از منظر قرآن و علم روانشناسی، پاسخی برای این سؤال پیدا شود.
Today, in the topics of science, ethics and law, human cloning is one of the major issues and challenges of human knowledge. According to the research, human cloning is done by various methods. One of these methods, human cloning is from differentiated cells, with this way, a human can be created that is genetically quite similar. But far more important to discuss, the existence of soul in the cloned human, and whether cloned human have independent spirit and personality of one cells donor or not? Study on the Rights and Duties of cloned human depended on answering to this questions. In this work, according to the concept of the soul and the personality of the Quran and the science of psychology, these questions can be answered.
https://raj.smc.ac.ir/article_14772_1cf45117908313732f491594a4a38f3d.pdf
روح
قرآن
شبیه سازی انسان
روان شناسی
soul
Quran
Human cloning
psychology
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2015-07-01
12
33
117
141
14773
Research Paper
خلود از منظر مولانا جلال الدین بلخی و مقایسه آن با نظرگاه ملاصدرا
The concept of eternity from the prospective of Mawlana Jalal ad-Din Balkhi and its comparison with Mulla Sadra's
ملیحه محمودی
malihehmahmoodi@gmail.com
1
حسن ابراهیمی
ebrahim@ut.ac.ir
2
مربی گروه الهیات دانشگاه پیام نور
دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
بحث خلود و جاودانگی در ادامه حیات و زندگی پس از مرگ، از مباحث مهم و بنیادین ادیان الهی بهشمار میرود. این مسئله با رویکردهای فلسفی، کلامی، عرفانی و قرآنی مورد توجه اندیشمندان مذهبی بهخصوص علما و عرفای مسلمان واقع شده است. با توجه به اینکه حکمت متعالیه صدرایی بیارتباط با عرفان اسلامی نبوده و در ساختار کلیاش بخشی را وامدار اندیشههای عرفانی است، این پژوهش درصدد است تا اندیشه ملاصدرا، حکیم مسلمان را در باب خلود، بهخصوص پیرامون خلود در عذاب، با آرا و افکار مولوی، عارف شهیر و نامی جهان اسلام مقابل و برابر گذارد. آنچه در این پژوهش به شیوه تحلیلی - توصیفی معلوم شده، این است که بیشتر معتقَداتی که ملاصدرا دراینباره - بنابر مشربی فلسفی - آنها را در قالب استدلالات برهانی تصویر میکند، دارای سابقه قبلی و صورتی لطیف و متمثّل و متخیَّل در قالب اشعاری عالى، در آثار مولانا هستند. البته در این میان مواضع مخالف نیز وجود دارد که در متن بدان اشاره خواهد شد.
As one of the most important and fundamental concepts in the divine religions, eternity and immortality after death has always been paid too much attention by religious thinkers mainly Muslim scholars and mystics from philosophical, mystical ,theological, and Quranic approaches. Since Mulla Sadra's transcendent theosophy is not far from Islamic mysticism and even some parts of its general framework have so much been affected by mystical thoughts, this paper seeks to compare Mulla Sadra's thoughts, especially focusing on dwelling in agony, with those of Mawlana's. What being found out by means of a descriptive - analytical method is that most of Mula Sadra's philosophical beliefs, having been illustrated in a logical framework, had been mentioned in Mawlana's figurative and imaginative poems. That is to say that in this regard, also, some opposing attitudes exist which are mentioned in the text.
https://raj.smc.ac.ir/article_14773_053cb8bfc4494f9699a4397cba45f0c1.pdf
جنت
نار
خلود
عذاب
نعیم
مولوی
ملاصدرا
Paradise
hell
Eternity
agony
Mulla sadra
Mawlana
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2015-07-01
12
33
143
162
14774
Research Paper
رابطه عقیدتی - معرفتی انسان و خدا در نهج البلاغه
Ideological- Cognitive Relation of Human and God in Nahj ul-Balāghah
بخشعلی قنبری
bghanbari768@gmail.com
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
مفهوم «رابطه» یکصد و پنجاه سال پیش هرگز به معنای امروزی بهکار نمیرفت. با این وجود، مفاهیم جانشین آن از قبیل «انس» در نهج البلاغه بهکرّات آمده است که هریک از آنها بیانکننده اصناف و مراتب رابطه اعم از رابطه انسان و خدا و سایر رابطههایند. در زمینه روابط انسان، در مجموع با چهار رابطه مواجهیم: رابطه انسان با خدا، خودش، انسانهای دیگر و طبیعت. هریک از این روابط هم در پنج ساحت وجودی انسان تحقق مییابند که در مجموع بیست نوع رابطه را دربر میگیرد که یکی از آنها، رابطه عقیدتی - معرفتی انسان و خداست. این رابطه شامل روابط بندگی، خلیفگی، عاشقانه و همکاری است که روابط اول و سوم و دوم به ترتیب از بسامد بالایی در نهج البلاغه برخوردارند. اما رابطه همکاری به آن شکلی که در ادیان خاور دور نظیر دائویی (Taoism) مطرح است، در نهج البلاغه طرح نشده است؛ اما در عین حال، خدا و بنده همکاری میکنند تا رفتارهای انسان بهتر و به کمال خود نزدیک شود.
The word Relation is a new concept that did not used in its today`s meaning one hundred and fifty years ago. In spite of this situation, its substitute concepts like friendliness is used in Nahj ul-Balāghah many times and each of them express varieties & places in general relation between human and God and other relations. On the whole, we face four relations: human relation with God, himself and other humans and nature. Also these relations fulfill in five eras that contain twenty relations that one of them is relation of ideological-cognitive of human. This relation contains relations of slavery; succession; lovely and cooperation. Among relations, relation of first and third and second are high respectively frequency in Nahj ul-Balāghah but cooperation relation is not discussed in Nahj ul-Balāghah like that in near and far east religion like Taoism but God and slave cooperate to improve behavior of human and approach to its perfection.
https://raj.smc.ac.ir/article_14774_a536c090515ecc57a64dfcdc886fc799.pdf
خدا
انسان
رابطه
بنده
عاشق
خلیفه
همکاری
God
human
Relation
slave
lover
syntagmatic
cooperation
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2015-07-01
12
33
163
181
14775
Research Paper
پیوستگی نبوت و سیاست در فلسفه سیاسی ابن سینا
The Connection of Prophecy and Politics in Ibn Sina's Political Philosophy
مسعود اخوان کاظمی
mak392@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه
از دیرباز اندیشمندان و متفکران مسلمان تحتتأثیر شرایط و گرایشهای مختلف، تفاسیر متفاوت و متنوعی را در تبیین و تشریح پیوند میان دین و سیاست عرضه نمودهاند؛ از جمله این متفکران و فلاسفه مسلمان میتوان به ابنسینا اشاره نمود. بوعلی ضمن حضور در عرصههای سیاست عملی، تلاش نمود با استفاده از منابع و آموزههای دینی و برمبنای فلسفه سینایی خود، پیوند میان نبوت و سیاست و ضرورت آن را تبیین نماید. مدعای این مقاله آن است که ابنسینا فیلسوفی است که در منظومه فلسفی خود، به مناسبت بحث از پیامبر و مقام والای وی در راهبری و هدایت انسانها بهسوی سعادت، و در راستای سخن از انسان و ضرورت مدیریت زندگی مدنی وی، فلسفه سیاسی خویش را بر پایه اثبات ارتباطی وثیق بین نبوت و سیاست ارائه نموده است. وی با اعتقاد به نقش محوری نبی در مرکزیت شریعت و راهبری انسانها بهسوی خیر اعلا و سعادت نهایی، نبوت را عنایتی الهی برای سامان بخشیدن به جامعه انسانی از طریق رهبری و هدایت انسان کاملی معرفی میکند که حلقه اتصال عالم انسانی با ماوراء الطبیعه است.
وی با اعتقاد به ضرورت استمرار و محوریت شریعت در اداره امور مجتمع انسانی، معتقد است که با ارتحال پیامبر و ختم نبوت، شریعت مرجعیت خود را در مدیریت اجتماعی از دست نمیدهد. ازاینرو با طرح بحث خلیفه و امام بهعنوان جانشین نبی در رهبری و زعامت دینی و سیاسی جامعه، همچنان بر محوریت و مرکزیت دین و رهبران الهی در امر هدایت انسانها و جوامع بشری تأکید میکند.
Traditionally, Muslim intellectuals influenced by various trends and conditions, have presented a variety of different interpretations to explain the relations between religion and politics. Among these thinkers and Muslim philosophers, we can mention Ibn Sina. While attending the field of practical politics, Bu Ali attempted to make use of the religious teachings and resources and his own philosophy, to explain the connection between prophecy and politics and to prove its necessity. He is a great philosopher who, in his philosophical system, and on the occasion of discussion about the Prophet and his high position and his sublime role in leading human beings and conducting them into felicity, while managing their civic life, bases his own political philosophy on the assertion of a deep and strong connection between prophecy and politics. Believing in the pivotal role of prophet in the heart of sharia and leadership of humanity towards the supreme good and ultimate happiness, he presents the prophecy as a grace of God to bring order into the human society, via the guidance and leadership of a perfect man who is a chain link connecting humanity with the supernatural.
https://raj.smc.ac.ir/article_14775_f6c42377929c46bfd1956310183be035.pdf
فلسفه سیاسی
ابن سینا
نبوت
سیاست
اصل عنایت
Political Philosophy
Ibn Sina
prophecy
Politics
God Grace