per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2013-09-01
10
29
5
30
3118
Research Paper
اقتراحی(پیشنهادی) در متافیزیک هوش معنوی در اسلام
A Proposal for the Metaphysics of S.I. in Islam
ابراهیم مهرابی
1
دانشگاه یاسوج
هوش و معنویت و بهتبع آندو، هوش معنوی(S.Q)، تعاریف مختلفی دارند. هوش عبارت است از مجموعه تواناییهای فرد که براساس نظام ارزشی مقبول، در جهت حل مسئله و سازگاری با محیط بهکار گرفته میشود. معنویت عبارت است از به جریان انداختن قواعدِ کلی متعالی در جهتِ تعالیبخشی فُرونَفس به سطح نفس، و نفس به سمت فرانَفس، و نیز سوق دادن آلی(ابزاری) به سمت عالی، و زمانیات (نسبتِ امرِ متغیر به یک متغیر دیگر) به سطح دهریت (نسبت متغیر به ثابت) و در نهایت، سرمدیت (نسبت ثابت به ثابت). هوش معنوی عبارت است از توانایی به جریان انداختن قوانین قدسی در جهت حل مسئله، ایجاد، ترمیم و سازگاری دوسویه خود با محیط، مطابق نظام ارزشی مقبول در جهت تعالیبخشی آندو (خود و محیط). مهارت عبور، ذکر، احسان، رؤیتِ وحدت در عین کثرت، درک حضور و سیطره موجود متعالی در عالم، هویت و معنابخشی به خود و جهان، تعالی آلیات، ادراک حاقّ واقع و صیرورت فرارَوشی، ازجمله صفات هوشمند معنوی در اسلام است. درک واقع، طمأنینه و معنادار دیدن مجموعه هستی نیز ازجمله پیامدهای هوش معنوی است.
Intelligence, spirituality and, consequently, spiritual intelligence (SQ) have different definitions. Intelligence means the abilities of the individual, which, based on the value system, is used for problem solving and adaptation to the environment. Spirituality follows transcendental rules, to improve the infra-ego to the level of ego and improving the ego to the level of ultra-ego, as well as pushing the instrumentals towards superior levels and temporal issues (the relation of a variable to another) to the level of Dahriyyat (the relation of a variable to a constant) and finally, Sarmadiyyat (the relation of a constant to a constant). Spiritual intelligence is the ability to drive the holy laws in order to solve problems, the production and repairmen of the self and its mutual compatibility with the surroundings in accordance with the accepted system of values for the growth of ego and non-ego. The skill of passing, mentioning, doing favor, envisaging unity in diversity, understanding the presence and dominance of the transcendental being in the world, characterizing and identifying oneself and the world, improving the tools, perception of the essence of fact, transcendental becoming, etc. are among the characters of the spiritual intelligent in Islam. Perceptions of facts, calmness, finding the universe meaningful, etc. are the consequences of spiritual intelligence.
https://raj.smc.ac.ir/article_3118_23582684ef36310ac80d8302b6b57d5e.pdf
هوش
معنویت
هوش معنوی
فرارَوش
Intelligence
Spirituality
spiritual intelligence
Transcendence
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2013-09-01
10
29
31
50
3119
Research Paper
نگاهی به ماهیت نفس و چگونگی تعلق آن به بدن در فایدروس و حکمت الاشراق
A Glance at the Nature of Human Soul and How It Belongs to the Body According to Fiderous and Hekmat al-Eshraq
مریم حسینی الموسوی
1
غلامرضا اعوانی
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی
با توجه به اینکه افلاطون و سهروردی در موضوع ماهیت نفس و چگونگی تعلق آن به بدن دارای اشتراکات نظری هستند، درعینحال تفاوتهای بنیانی در آرا و نیز شیوه آنها وجود دارد. در این مقاله ابتدا به عالم نفس که از دیدگاه هر دو فیلسوف منشأ نفس انسانی است، پرداخته شده، سپس نظرات آندو در مورد ماهیت نفس و همچنین نظرات و استدلال آنها در مورد حدوث و قدم روح بیان میشود. سهروردی معتقد به حدوث نفس انسانی بوده و نظر افلاطون در مورد قدم روح را که در فایدروس آمده، در حکمتالاشراق نقد و رد مینماید. در ادامه چگونگی تعلق آن به بدن از دیدگاه هر دو فیلسوف بررسی میگردد. شیوه افلاطون برای بیان مسئله روح، بیشتر در قالب اسطوره و تمثیل میباشد، ولی بیان سهروردی فلسفی، با رنگ علمی است و روشنگر این مطلب میباشد که آرای فلسفی سهروردی رونوشتی از آرای افلاطون نیست، بلکه او دارای استقلال رأی و نظرات متفاوت و بدیعی در فلسفه میباشد.
Though Plato and Sohravardi appearantly have the same view on the essence of human soul and the way in which it belongs to body, there are fundam ental differences in their point of view and their style as well. This paper deals with soul which is believed by both philosophers to be the origin of the human’s soul at first and, then, expresses their idea and reasonings about the occurance and antiquity of spirit which are very different. Because unlike Plato, Sohravardi believes in the incidence or occurance of human’s soul and rejects and criticizes Plato’s idea in Fiderous; then the way in which it belongs to body according to both philosophers is studied. Plato`s way to express soul is more mythical and exemplary whereas Sohravardi’s way is more scientific and philosophical and indicates that Sohravardi’s points of view may not be taken as a copy of Plato’s but he is independent in the field and has novel and different ideas in philosophy.
https://raj.smc.ac.ir/article_3119_0cd7b4a823268129b42a887b1e3feb67.pdf
افلاطون
سهرودی
نفس
بدن
روح
Plato
Sohravardi
soul
body
spirit
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2013-09-01
10
29
51
69
3120
Research Paper
انترناسیونالیسم عرفانی، مبنای نگرش انسان شناختی مولانا (تلقی فرااقلیمی و فرامادی از انسان و تأویل عرفانی از وطن در انسان شناسی عرفانی مولانا)
Mystical Internationalism as Rumi’s Anthropology Approach
محمدرضا عابدی
1
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز
منظور از اندیشه انترناسیونالیسم در انسانشناسی عرفانی، احساس تعلق به یک اصل مشترک الهی و وجه مشترک فطری در بین انسانها، ورای تفاوتهای ملی و زبانی است. برایناساس باید برای انسان یک وطن فرامادی قائل شد که خاستگاه نخستین و بازگشتگاه فرجامین اوست. تفکر عرفانی مولانا از انسان تعریفی بهدست میدهد که ناظر به ارتباط او با مبدأ هستی است و بهتبع آن، رابطههای دیگر تعلقهای ثانوی و اعتباری تلقی میشوند که عارض بر حقیقت وجود آدمیاند و ریشه در فطرت او ندارند؛ بنابراین نمیتوانند ملاک و معیار سنجش معرفتشناختی باشند. از این منظر، در عالم خدایی همهچیز رنگ خدایی دارد و در میان افراد بشر هیچ اختلاف و دورنگی نیست. عدم ارزشگذاری به اعتبار امتیازات قومی و زبانی و اقلیمی در اندیشه عرفانی مولانا یک اصل اساسی و خدشهناپذیر بهحساب میآید.
The mystical anthropological notion of internationalism means belonging to a common divine origin and natural interfaces between humans, beyond national and linguistic differences. Accordingly, it is necessary to consider a metaphysical hometown as origin and ultimate goal for human being. In Rumi’s mystical approach, human is defined as an observer of his relationship with the origin of being and, consequently, other relations are considered to be secondary and non essential concerns, accidental to human existence and not rooted in his nature. So they cannot be defined as epistemological criteria and measures. From this perspective, in divine world, everything is divine and there is no difference between human beings. Inattention to the ethnic, linguistic and regional privileges in Rumi’s mystic thinking is considered as a fundamental principle.
https://raj.smc.ac.ir/article_3120_c9d32ebd80aaf3577b74f14f035567ea.pdf
انسان شناسی
عرفان
مولانا
ملی
زبانی
بودایی
پست مدرن
وطن
انترناسیونالیسم عرفانی
Anthropology
Mysticism
Rumi
national
linguistic
Buddhism
post-modern
hometown
mystical internationalism
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2013-09-01
10
29
71
81
3121
Research Paper
تحلیل تفاوت های جنسیتی زن و مرد در علوم تجربی و آموزه های دینی
A Contrastive Analysis of Gender Difference in Experimental Sciences and Religious Meanings
مسلم محمدی
mout.ac.ir@gmail.com
1
استادیار فلسفه دانشگاه تهران
ازجمله موضوعات در مباحث انسانپژوهی، تحقیق درباره تفاوتهای طبیعی و تکوینی زن و مرد است؛ چه آنکه بررسی این تفاوتها، همانگونه که وحدت انسانی آنها را میرساند، بیانگر ناهمگونی کارکردهای آنان خواهد بود.
از سوی دیگر علاوه بر آموزههای دینی، تفاوتهای طبیعی و تکوینی متعددی از نظر علوم پزشکی و روانشناسی میان زن و مرد به اثبات رسیده است.
در این پژوهش ابتدا به تحلیل تفاوتهای طبیعی زن و مرد از منظر علوم طبییعی و مفاهیم دینی پرداخته و در نهایت تحلیلی درباره پیامدهای رویکردهای یگانهانگارانه زن و مرد ارائه خواهد شد.
In the study of human, the difference between man and woman in nature and creation has been an area of interest for researchers the analysis of which has come upon man and woman’s unity as one human. In the face of that the analysis has also brought to light the incongruity of their function as two distinct creatures.
In addition to religious contexts and natural differences, psychology and science of medicine have uncovered a number of proved differences between man and woman. So, the current research is an attempt to analyze the gender differences contrastively in experimental sciences and religious meanings. Then, it postulates an analysis on the effects of a unigenous approach to man and woman both.
https://raj.smc.ac.ir/article_3121_139fdc63f487c68c9bb81b4df3267cfc.pdf
تفاوت های طبیعی
زن
مرد
آموزه های دینی
نظام جنسیتی
natural differences
Man
Woman
religious meaning
gender system
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2013-09-01
10
29
83
107
3122
Research Paper
جستاری در چیستی و چگونگی مسخ انسان
The Study of the Existence and Quality of Human Metamorphosis
محمدتقی شاکر اشتیجه
1
محمود قیوم زاده
2
دانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث
دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
مسئله مسخ انسان ازجمله موضوعاتی است که در قرآن کریم به آن اشاره رفته است. البته مسخ مطرحشده در قرآن، تفاوتی ماهوی با تناسخ در سایر ادیان و مکاتب دارد. درخصوص تبیین چیستی مسخ و بیان چگونگی دگرگونی و تبدل - که آیا ظاهری و در صورت یا باطنی و در سیرت است - دیدگاههای متفاوتی ابراز گردیده است. مقاله حاضر با تبیین و تحلیل دادهها و یافته های مطالعاتی در این موضوع، با رویکردی توصیفی - تحلیلی پس از تبیین مسئله مسخ و انواع و چگونگی آن از نگاه قرآن و روایات، به تبیین دیدگاهها دراینخصوص میپردازد و امکان جمع میان این نظرات یا تقابل آنها را بررسی مینماید؛ همچنین زوایای مهمی از این مسئله را آشکار کرده و مجهولاتی چند در این حوزه را پاسخ گفته و به این نتیجه رسیده که مسخی که قرآن بیانگر آن است، گونهای خاص از دگرگونی است و تعارضی میان آن و مبانی عقلی و نقلی نیست و تحقق تجلی تام و کامل آن در عالم آخرت خواهد بود.
Metamorphosis of human is of those subjects mentioned in the Holy Qur'an. It is essentially different with what meant by incarnation in other religions and schools. Different views have been expressed about what the explanation of metamorphosis is, and how the change and conversion happens, whether it is external and in the appearance, or it is internal and in the character of human. This paper explains and analyzes the data and findings of the studies in this regard. Moreover, it defines metamorphosis through the descriptive-analytical approach, and explains how different it is in the Quran and narrations. The present study also reviews the view points of intellectuals about the issue, and discusses the possibility of collecting their communalities or contrasts. In addition, it reveals the important aspects, and clarifies the ambiguities. Finally, it concludes that the metamorphosis in the Quran represents a special kind of transformation which does not contradict with the intellectual and traditional principles, and the fulfillment of its complete manifestation would be in the world hereafter.
https://raj.smc.ac.ir/article_3122_7b5060188ca3e4951d7e223d38cc41a4.pdf
قرآن
مسخ
جسم
روح
تناسخ
Quran
Metamorphosis
body
soul
reincarnation
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2013-09-01
10
29
109
134
3123
Research Paper
فرجام نفوس انسانی پس از مرگ بدن در اندیشه ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا
Ibn Sina, Suhrawardi and Mulla Sadra on Immortality of Human Soul after Death
فروغ السادات رحیم پور
fr.rahimpoor@gmail.com
1
فاطمه زارع
zfateme22@yahoo.com
2
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان
مسئله سرانجام انسان پس از مرگ بدن (با توجه به گرایش به جاودانگی) و بقای نفوس انسانی یا پذیرش فنا و بطلان آنها با فنای بدن، یکی از مسائل مورد توجه در فلسفه است. فلاسفهای همچون ابنسینا، سهروردی و ملاصدرا در تبیین این مهم، مراتب و اقسام نفوس بعد از مرگ را ترسیم، و سرانجامِ هریک را تبیین نمودهاند. شیخالرئیس پس از فارابی و مقدم بر سایر حکیمان مسلمان به تقسیم نفوس انسانی پس از مرگ اهتمام ورزید. تحلیل سهروردی و ملاصدرا در این مسئله - با وجود اختلاف تعابیر جزئی - مشابه تحلیل سینوی است. تکیه بر بقا و جاودانگی نفوس کامل در علم و عمل و نقش بیواسطه یا باواسطه عقول بهویژه عقل فعال در آنها، مورد وفاق هر سه فیلسوف است؛ اما در مورد نفوس ناقص، ابنسینا تعلق به اجرام فلکی، سهروردی حضور در عالم صور معلقه و ملاصدرا حضور در عالم خیال را مطرح میکند.
One of the issues discussed in details in philosophy is the end of humanity after death (according to the tendency of immortality) and the survival of the human population or accepting death and invalidity with destruction of the body. Philosophers such as Ibn Sina, Suhrawardi and Mulla Sadra explain the stages and types of souls after death, and the immortality of them. Ibn Sina after al-Farabi and prior to the other Muslim philosophers divide the souls after death. Suhrawardi and Mulla Sadra have similar view of Ibn Sina's analysis, although there are slight differences in terms with him.
All three philosophers unit the survival and perpetuation of the complete population and as they say, intellects, particularly the active intellect have direct or indirect role in souls. But, Ibn Sina relies on the celestial bodies about imperfect people, and Suhrawardi suggests their presence in the world of outstanding features, Mulla Sadra suggests their presence in the imaginary.
https://raj.smc.ac.ir/article_3123_aecc906d9da11740745308d84933b057.pdf
اقسام نفوس
کمال نفس
بقا
جاودانگی
ابن سینا
سهروردی
ملاصدرا
types of populations
perfection of the soul
Survival
immortality
Ibn Sina
Suhrawardi
Mulla sadra
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2013-09-01
10
29
135
157
3136
Research Paper
فلاح و موکشه در آرای امام خمینی(ره) و شنکره
Salvation and Mokša in Imam Khomeini and šankara's Opinion
علی غفاری
alighafari1389@yahoo.com
1
ملیحه ملکی
ailar0000@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد عرفان اسلامی و مدرس دانشگاه
فلاح و رستگاری در آرای امام خمینی(ره) با عنایت به آیاتی که در این باب در قرآن کریم آمده، با دو رکن مهم معرفت و عمل پیوند یافته و از سوی دیگر تحت تأثیر اندیشه توحیدی ایشان رنگ ویژهای گرفته است. تزکیه نفس، تقوای الهی و تسلیم در محضر حق واحد و مطلق، از مقوله عبودیت مخلصانه است که در آرای امام، منهاج فلاح و رستگاری محسوب میشود و دل کندن از هرچه جز اوست و دل سپردن به او، عین نجات و فلاح بهشمار میآید. اقوال و آرای «شنکره»Šankara)) حکیم و عارف نامدار قرن 8 و 9 میلادی و بنیانگذار مکتب ادویته ودانته (Advaita-Vedanta) نیز در باب «موکشه» (ašMok) و نجات کاملاً مبتنی بر وحدت وجود بوده و مستلزم دل کندن از جهان موهوم میباشد. در آرای شنکره مقوله معرفت به اصل یگانگی برهمن و آتمن، رکن مهمی است که موکشه در گرو آن میباشد؛ عمل نیک نیز گرچه در برخی اقوالش مدنظر قرار گرفته، اما در کل از جایگاه مهمی - دستکم برای صاحبان اندیشه و معرفت که در سطوح بالایی از ادراک قرار گرفتهاند - برخوردار نمیباشد.
According to Imam Khomeini, based on the verses of the holy Quran, salvation is equally bound to the two important principles of, knowledge and behavior, In the meantime salvation is influenced by his concept of monotheism. Self-purification, virtuosity and submition only to God symbolize mere servitude which in Imam’s opinion is the route to salvation dismissing whatever alien to God and allegiance to whatever associated with Him is the salvation in itself. Also the thought of –šankara, the famous philosopher and mystic in the 8th & 9th Century the founder of Advaita-Vedanta school, about Mokša and salvation is based on the integrity of existence and dismissing the mundan. From the viewpoint of šankara, knowledge to the unity of Brahman and Atman is an important principle upon which Mokša is based. However, although some of his statements show attention to behavior as salvation requirement, on the whole behavior does not take a paramount position in his thoughts as most outstanding thinkers would suggest.
https://raj.smc.ac.ir/article_3136_01dce75478e24a2e3126d81e47ec9eeb.pdf
فلاح
موکشه
حق واحد
معرفت
عمل
عالم محسوس
Salvation
Mokša
monotheism
Knowledge
Behavior
the mundane
per
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
2013-09-01
10
29
159
185
3169
Research Paper
نمود هویت قرآنی انسان در بیداری اسلامی
Appearance of Quranic Identification of Man in Islamic Awakening
حسن تلاشان
hassantalashan@yahoo.com
1
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
براساس آیات قرآنی، اصول و ارزشهای دینی سازگار با فطرت انسانی است. از جمله این ارزشها تأکید بر دین واحد، یعنی اسلام میباشد. بررسی قیامهای اخیر کشورهای عرب مسلمان منطقه نشان میدهد که خواستههای آنها منطبق بر اصول و ارزشهای دین اسلام است. حقیقتگرایی، میل به ارزشهای اخلاقی و کمالجویی، از فطریات انسانی است. این گرایشهای فطری انسان را بهسوی اسلام و اصول و ارزشهای متعالی آن همچون عدالت و توحید رهنمون مینماید.
مضامین خواستههای مردم منطقه حاکی از انطباق حرکت و مطالبات آنها بر فطرت پاک انسانی بوده و این امری است که این بیداری را در پیوند عمیق با اسلام و آموزههای اسلامی قرار میدهد. این ویژگی مهم را همچنین میتوان نشانی از تداوم این بیداری تا حصول نتیجه تلقی کرد.
According to Quranic verses, the principles and religious values are taken as being in harmony with human nature. These values have emphasized on unique religion, that is, Islam. Reviewing recent revolts in Arab-Muslim countries shows that their request are in harmony to principles and values of islam factualism, trend to moral values and perfectionalism are parts of human natures. These natural trends lead the man to Islam and principles and it’s supreme values like justice and monotheism.
The context of the popular requests of the region indicate the conformity of their movement with human pure nature and therefore to place this awakeing in deep relationship with Islam and Islamic teachings. This important characteristic also could be considered as a signal of continuity of the awakeing.
https://raj.smc.ac.ir/article_3169_65426f6901eaa974551452e0ee0b5ab3.pdf
بیداری اسلامی
فطرت انسانی
حقیقت گرایی
عدالت خواهی
توحید
اسلام گرایی
Islamic awakeing
human nature
factualism
Justice
monotheism
Islamism