ORIGINAL_ARTICLE
اقتراحی(پیشنهادی) در متافیزیک هوش معنوی در اسلام
هوش و معنویت و بهتبع آندو، هوش معنوی(S.Q)، تعاریف مختلفی دارند. هوش عبارت است از مجموعه تواناییهای فرد که براساس نظام ارزشی مقبول، در جهت حل مسئله و سازگاری با محیط بهکار گرفته میشود. معنویت عبارت است از به جریان انداختن قواعدِ کلی متعالی در جهتِ تعالیبخشی فُرونَفس به سطح نفس، و نفس به سمت فرانَفس، و نیز سوق دادن آلی(ابزاری) به سمت عالی، و زمانیات (نسبتِ امرِ متغیر به یک متغیر دیگر) به سطح دهریت (نسبت متغیر به ثابت) و در نهایت، سرمدیت (نسبت ثابت به ثابت). هوش معنوی عبارت است از توانایی به جریان انداختن قوانین قدسی در جهت حل مسئله، ایجاد، ترمیم و سازگاری دوسویه خود با محیط، مطابق نظام ارزشی مقبول در جهت تعالیبخشی آندو (خود و محیط). مهارت عبور، ذکر، احسان، رؤیتِ وحدت در عین کثرت، درک حضور و سیطره موجود متعالی در عالم، هویت و معنابخشی به خود و جهان، تعالی آلیات، ادراک حاقّ واقع و صیرورت فرارَوشی، ازجمله صفات هوشمند معنوی در اسلام است. درک واقع، طمأنینه و معنادار دیدن مجموعه هستی نیز ازجمله پیامدهای هوش معنوی است.
https://raj.smc.ac.ir/article_3118_23582684ef36310ac80d8302b6b57d5e.pdf
2013-09-01
5
30
هوش
معنویت
هوش معنوی
فرارَوش
ابراهیم
مهرابی
1
دانشگاه یاسوج
LEAD_AUTHOR
- قرآن کریم.
1
- نهجالبلاغه، ترجمه علینقی فیضالاسلام ، تهران: کلاله خاور، 1351.
2
- آمدی، عبدالواحد، غرر الحکم، تهران: مؤسسه انتشاراتی امام عصر(عج)، 1385.
3
- آملی، سید حیدر، نقد النصوص فی شرح الفصوص، ترجمه محمدرضا جوزی، تهران: روزنه، 1375.
4
- ابنسینا، حسین بن عبدالله، شفا، چ2، تهران: بینا، 1345.
5
- ابنعربی، محمد بن علی، فصوص الحکم، ترجمه محمدعلی موحد، تهران: کارنامه، 1385.
6
- احسایی، ابنابیجمهور، عوالی اللئالی، قم: سیدالشهدا، 1405ق.
7
- جامی، عبدالرحمن، نقد الفصوص و شرح نقش الفصوص، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1380.
8
- حافظ، شمسالدین محمد، دیوان حافظ، به کوشش خلیل خطیب رهبر، تهران: نشر صفی علیشاه، 1389.
9
- حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، چ2، قم: موسسه آلبیت(ع)، ۱۴۱۴ق.
10
- دیلمی، حسن بن محمد، اعلام الدین فی صفات المؤمنین، قم: مؤسسه آلالبیت لاحیاء التراث، 1408ق.
11
- رشیدالدین میبدی، ابوالفضل، کشف الاسرار و عدة الابرار، ترجمه علیاصغر حکمت، تهران: دانشگاه تهران، 1337.
12
- سجادی، سید جعفر، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: طهوری،1386.
13
- سهرابی، فرامرز، «درآمدی بر هوش معنوی»، فصلنامه معنا، ویژهنامه روانشناسی دین، شماره2، 1385.
14
- سهروردی، شهابالدین، مجموعه مصنفات، به کوشش هانری کربن و سید حسن نصر، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1375.
15
- شبستری، محمود، گلشن راز، شرح عارف ناشناخته، تصحیح عسگر حقوقی، تهران: هیرمند، 1372.
16
- عاملی، زینالدین بن علی (شهید ثانی)، حقایق الایمان، تحقیق مهدی رجایی، قم: کتابخانه آیةالله مرعشی، 1409ق.
17
- کربن، هانری، اسلام در سرزمین ایران، ترجمه رضا کوهکن، تهران: مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، 1390.
18
- الکلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ترجمه سید جواد محققی، تهران: انتشارات علمیه اسلامیه، بیتا.
19
- لاهیجی، عبدالرزاق، گوهر مراد، به اهتمام صمد موحد، تهران: طهوری، 1364.
20
- المناوی، محمد عبدالرؤوف بن تاجالعارفین، فیض القدیر بشرح الجامع الصغیر، ریاض: مرکز الملک الفیصل، 1389ق.
21
- نراقی، محمد، معراج السعادة، چ2، قم: شهابالدین، 1386.
22
- نهج الفصاحه، مجموعه کلمات قصار حضرت رسول(ص)، گردآوری و ترجمه ابوالقاسم پاینده، چ13، تهران: جاوید، 1360.
23
- ولی، شاه نعمتالله، اصطلاحات، به اهتمام جواد نوربخش، چ2، تهران: بینا، 1345.
24
- Amram, joseph, Intelligence Beyond IQ: the contribution of emotional and spiritual intelligences to effective business leadership, Institution of Transpersonal Psychology , 2005.
25
- Bruce, Litchfield, Spiritual Intelligence Illini Christian faculty staff, www. Uiuc – icfs. Org, 1999.
26
- Mc Mullen,B, Spiritual Intelligence, www.Student bmj.Com,2003.
27
- Nasel, D.D, Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence: A consideration of traditional Christianity and new Agle individualistic spirituality, Unpublished thesis, Australia: the university of south Australia, 2004.
28
- Santos, E.Severo, Spiritual Intelligence; what is spiritual intelligence? How it benefits a person?,www.Skopun.Files.Wordpress.com, 2006.
29
- Vaughan, F,»What Is Spiritual Intelligence? «Journal of humanistic psychology.vol42.(2), 2003.
30
- Wiggles worth, C, Spiritual Intelligence and Why Is It Matters? www.concious Pursuits.com, 2004.
31
- Zohar.D & marshall, SQ – spiritual intelligence, the ultimate intelligence, London, Bloomberg, 2000.
32
- www.lotfizadeh.blogfa.com/post-13.aspx
33
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی به ماهیت نفس و چگونگی تعلق آن به بدن در فایدروس و حکمت الاشراق
با توجه به اینکه افلاطون و سهروردی در موضوع ماهیت نفس و چگونگی تعلق آن به بدن دارای اشتراکات نظری هستند، درعینحال تفاوتهای بنیانی در آرا و نیز شیوه آنها وجود دارد. در این مقاله ابتدا به عالم نفس که از دیدگاه هر دو فیلسوف منشأ نفس انسانی است، پرداخته شده، سپس نظرات آندو در مورد ماهیت نفس و همچنین نظرات و استدلال آنها در مورد حدوث و قدم روح بیان میشود. سهروردی معتقد به حدوث نفس انسانی بوده و نظر افلاطون در مورد قدم روح را که در فایدروس آمده، در حکمتالاشراق نقد و رد مینماید. در ادامه چگونگی تعلق آن به بدن از دیدگاه هر دو فیلسوف بررسی میگردد. شیوه افلاطون برای بیان مسئله روح، بیشتر در قالب اسطوره و تمثیل میباشد، ولی بیان سهروردی فلسفی، با رنگ علمی است و روشنگر این مطلب میباشد که آرای فلسفی سهروردی رونوشتی از آرای افلاطون نیست، بلکه او دارای استقلال رأی و نظرات متفاوت و بدیعی در فلسفه میباشد.
https://raj.smc.ac.ir/article_3119_0cd7b4a823268129b42a887b1e3feb67.pdf
2013-09-01
31
50
افلاطون
سهرودی
نفس
بدن
روح
مریم
حسینی الموسوی
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
اعوانی
2
استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
- افلاطون، مجموعه آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی، 1367.
1
- برن، ژان، افلاطون، ترجمه ابوالقاسم پورحسینی، تهران: هما، 1363.
2
- سهروردی، شهابالدین، حکمتالاشراق (مجموعه آثار)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی، 1380.
3
- ــــــــــــــــــــــ ، مجموعه آثار فارسی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1372.
4
- شهرزوری، شمسالدین، رسائل الشجرت الالهیة فی علوم الحقائق الربانیة، تحقیق و تصحیح نجفقلی حبیبی، ج2، تهران: مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، 1384.
5
- ـــــــــــــــــــــ ، شرح حکمتالاشراق، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی، 1380.
6
- شیرازی، قطبالدین، شرح حکمتالاشراق، تهران: دانشگاه تهران، 1379.
7
- گادآمر، گئورگ هانس، آغاز فلسفه، ترجمه عزتالله فولادوند، تهران: هرمس، 1382.
8
- هروی، نظامالدین، انواریه (ترجمه و شرح حکمتالاشراق)، تهران: امیرکبیر، 1363.
9
- یاسپرس، کارل، افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی، 1357.
10
- Ferrari,G.R.F, Listening To The Cicadas, A Study of Plato,s Faedrus, Cambridge university, 1987.
11
- HackForth, R, Plato,s Phaedrus, Traslated with an introduction and commentary Cambridge university, 1997.
12
- Plato, Plato Complete, edited by johan Cooper, Indian polis and Cambridge, 1997.
13
- Robinson, T.M, Plato,s Psychology, University of Toronto Press, 1970.
14
- Taylor, A.E, The Man and His History, London, 2001.
15
- Werkmeister, W.H, Facet of Plato,s philosophy, editor Cambridge University, 1977.
16
ORIGINAL_ARTICLE
انترناسیونالیسم عرفانی، مبنای نگرش انسان شناختی مولانا (تلقی فرااقلیمی و فرامادی از انسان و تأویل عرفانی از وطن در انسان شناسی عرفانی مولانا)
منظور از اندیشه انترناسیونالیسم در انسانشناسی عرفانی، احساس تعلق به یک اصل مشترک الهی و وجه مشترک فطری در بین انسانها، ورای تفاوتهای ملی و زبانی است. برایناساس باید برای انسان یک وطن فرامادی قائل شد که خاستگاه نخستین و بازگشتگاه فرجامین اوست. تفکر عرفانی مولانا از انسان تعریفی بهدست میدهد که ناظر به ارتباط او با مبدأ هستی است و بهتبع آن، رابطههای دیگر تعلقهای ثانوی و اعتباری تلقی میشوند که عارض بر حقیقت وجود آدمیاند و ریشه در فطرت او ندارند؛ بنابراین نمیتوانند ملاک و معیار سنجش معرفتشناختی باشند. از این منظر، در عالم خدایی همهچیز رنگ خدایی دارد و در میان افراد بشر هیچ اختلاف و دورنگی نیست. عدم ارزشگذاری به اعتبار امتیازات قومی و زبانی و اقلیمی در اندیشه عرفانی مولانا یک اصل اساسی و خدشهناپذیر بهحساب میآید.
https://raj.smc.ac.ir/article_3120_c9d32ebd80aaf3577b74f14f035567ea.pdf
2013-09-01
51
69
انسان شناسی
عرفان
مولانا
ملی
زبانی
بودایی
پست مدرن
وطن
انترناسیونالیسم عرفانی
محمدرضا
عابدی
1
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
- قرآن کریم.
1
- ثروتیان، بهروز، بشنو از نی، تهران: مهتاب، 1388.
2
- جعفری، محمدتقی، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، ج1، چ8، تهران: انتشارات اسلامی، 1361.
3
- حجازی، بهجتالسادات، «از ملیگرایی فردوسی تا فراملیگرایی مولوی»، کاوشنامه، شماره 12، سال هفتم، 1385، ص32-9.
4
- حسنزاده آملی، حسن، انسان در عرف عرفان، تهران: سروش، 1377.
5
- دامادی، سید محمد، شرح عشق و عاشقی هم عشق گفت، تهران: دانا، 1379.
6
- رادا کریشنان، سروپالی، تاریخ فلسفه شرق و غرب، ترجمه خسرو جهانداری، ج1، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1382.
7
- رازی، نجم، مرصاد العباد، به اهتمام محمدامین ریاحی، چ9، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1380.
8
- راشد محصل، محمدرضا، «پارادوکس حیات در جهان جان»، مجموعه مقالات مولاناپژوهی (دفتر دوم)، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1386.
9
- رشاد، علیاکبر، «مولانا و تکثرگرایی دینی»، حکمت و فلسفه، شماره اول، زمستان 1389.
10
- رضایی، عبدالعظیم، تاریخ ادبیات جهان، ج2، چ2، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1380.
11
- زرینکوب، عبدالحسین، بحر در کوزه، چ3، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1368.
12
- سل، آلن، تاریخ فلسفه دین، ترجمه حمیدرضا آیتاللهی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1387.
13
- شیمل، آنه ماری، شکوه شمس: سیری در آثار و افکار مولانا جلالالدین رومی، ترجمه حسن لاهوتی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1382.
14
- فروزانفر، بدیعالزمان، احادیث مثنوی، چ4، تهران: امیرکبیر، 1366.
15
- قبادی، حسینعلی، «فراآگاهی عرفانی در آثار مولوی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شماره56، پیاپی174، تابستان1384.
16
- مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج72، بیجا: دار الکتب الاسلامیه، 1390ق.
17
- مصفا، محمدجعفر، با پیر بلخ (کاربرد مثنوی در خودشناسی)، چ10، تهران: پریشان، 1384.
18
- مظاهری سیف، حمیدرضا، «نقد عرفان پستمدرن»، کتاب نقد، شماره35، سال هشتم، تابستان1384.
19
- مقدم، علی، دیباچهای بر عرفان مولانا، تهران: مؤسسه مطبوعاتی عطایی، 1354.
20
- مولوی، جلالالدین محمد بلخی، فیه ما فیه، به کوشش زینب یزدانی، چ2، تهران: فردوس، 1385.
21
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ ، کلیات شمس تبریزی، مطابق با نسخه تصحیحشده استاد فروزانفر، چ5، تهران: طلایه، 1388.
22
- ــــــــــــــــــــــــــــــــ ، مثنوی معنوی، از روی طبع نیکلسون، چ2، تهران: پژوهش، 1374.
23
- نمازی، علی، مستدرک سفینةالبحار، ج10، قم: مؤسسه نشر اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1419ق.
24
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل تفاوت های جنسیتی زن و مرد در علوم تجربی و آموزه های دینی
ازجمله موضوعات در مباحث انسانپژوهی، تحقیق درباره تفاوتهای طبیعی و تکوینی زن و مرد است؛ چه آنکه بررسی این تفاوتها، همانگونه که وحدت انسانی آنها را میرساند، بیانگر ناهمگونی کارکردهای آنان خواهد بود.
از سوی دیگر علاوه بر آموزههای دینی، تفاوتهای طبیعی و تکوینی متعددی از نظر علوم پزشکی و روانشناسی میان زن و مرد به اثبات رسیده است.
در این پژوهش ابتدا به تحلیل تفاوتهای طبیعی زن و مرد از منظر علوم طبییعی و مفاهیم دینی پرداخته و در نهایت تحلیلی درباره پیامدهای رویکردهای یگانهانگارانه زن و مرد ارائه خواهد شد.
https://raj.smc.ac.ir/article_3121_139fdc63f487c68c9bb81b4df3267cfc.pdf
2013-09-01
71
81
تفاوت های طبیعی
زن
مرد
آموزه های دینی
نظام جنسیتی
مسلم
محمدی
mout.ac.ir@gmail.com
1
استادیار فلسفه دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
- قرآن کریم.
1
- اسکویی، نسرین و زهرا انصاری، هویت، تهران: ایتا،1380.
2
- بازیس، میخائیل اس و ریچارد جی.گلز، «تبعیض جنسی»، پیام زن، ترجمه فریبا شایگان، ش106، 1379.
3
- بدانتر، الیزابت، «عصر تشابه جنسها»، مجله زنان، ترجمه افسانه وارستهفر، ش48، 1377.
4
- پیس، باربارا و آلن پیس، چرا مردان به حرف زنان گوش نمی دهند و چرا زنان زیاد حرف میزنند و بد پارک میکنند؟، ترجمه محسن جدهدوست و آذر محمودی، تهران: فصل سبز، 1382.
5
- الحر العاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، قم: مؤسسه آلالبیت لاحیاء التراث، 1374.
6
- حسینی، سید هادی و دیگران، کتاب زن، تهران: امیر کبیر، 1381.
7
- حقگو، حجتالله، «تفاوتهای ساختارهای مغزی زن و مرد و تأثیرهای شناختی آنها»، مجموعه مقالات جنسیت از منظر دین و روانشناسی، قم: مؤسسه امام خمینی(ره)، 1390.
8
- زیبایینژاد، محمدرضا، هویت و نقشهای جنسیتی، تهران: مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، 1388 .
9
- سیف، سوسن و دیگران، روانشناسی رشد1، چ8، تهران: سمت، 1377.
10
- شعیری، تاج الدین محمد بن محمد، جامع الاخبار، چ2، قم: رضی، 1383.
11
- صدوق، ابوجعفر محمد بن علی بابویه قمی، من لا یحضره الفقیه، چ3، قم: انتشارات اسلامی، 1413ق.
12
- طباطبایی، سید محمدحسین، زن در قرآن، تحقیق محمد مرادی، قم: دفتر تنظیم و نشر آثار علامه طباطبایی، 1384.
13
- علاسوند، فریبا، زن در اسلام، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، 1390.
14
- کارل، الکسیس، انسان موجود ناشناخته، ترجمه حمید عنایت، چ8، تهران: امیر بهادر، 1378.
15
- کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تحقیق علیاکبر غفاری، چ4، بیروت: دار صعب و دارالتعارف، 1401ق.
16
- گری، جان، مردان مریخی و زنان ونوسی، ترجمه لوئیز عندلیب و اشرف عدیلی، چ13، تهران: علم، 1380.
17
- گنجی، حمزه، روانشناسی تفاوتهای فردی، تهران: بعثت، 1370.
18
- لطفآبادی، حسین، روانشناسی رشد2، چ4، تهران: سمت، 1381.
19
- مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت: مؤسسة الوفا، 1404ق.
20
- هاید، ژانت، روانشناسی زنان، ترجمه بهزاد رحمتی، تهران: لادن، 1377.
21
ORIGINAL_ARTICLE
جستاری در چیستی و چگونگی مسخ انسان
مسئله مسخ انسان ازجمله موضوعاتی است که در قرآن کریم به آن اشاره رفته است. البته مسخ مطرحشده در قرآن، تفاوتی ماهوی با تناسخ در سایر ادیان و مکاتب دارد. درخصوص تبیین چیستی مسخ و بیان چگونگی دگرگونی و تبدل - که آیا ظاهری و در صورت یا باطنی و در سیرت است - دیدگاههای متفاوتی ابراز گردیده است. مقاله حاضر با تبیین و تحلیل دادهها و یافته های مطالعاتی در این موضوع، با رویکردی توصیفی - تحلیلی پس از تبیین مسئله مسخ و انواع و چگونگی آن از نگاه قرآن و روایات، به تبیین دیدگاهها دراینخصوص میپردازد و امکان جمع میان این نظرات یا تقابل آنها را بررسی مینماید؛ همچنین زوایای مهمی از این مسئله را آشکار کرده و مجهولاتی چند در این حوزه را پاسخ گفته و به این نتیجه رسیده که مسخی که قرآن بیانگر آن است، گونهای خاص از دگرگونی است و تعارضی میان آن و مبانی عقلی و نقلی نیست و تحقق تجلی تام و کامل آن در عالم آخرت خواهد بود.
https://raj.smc.ac.ir/article_3122_7b5060188ca3e4951d7e223d38cc41a4.pdf
2013-09-01
83
107
قرآن
مسخ
جسم
روح
تناسخ
محمدتقی
شاکر اشتیجه
1
دانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث
LEAD_AUTHOR
محمود
قیوم زاده
2
دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
AUTHOR
- قرآن کریم.
1
- آلوسى، سید محمود، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیه، 1415ق.
2
- آندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف، البحر المحیط فى التفسیر، بیروت: دارالفکر، 1420ق.
3
- ابناثیر، النهایة فی غریب الحدیث، تحقیق طاهر أحمد الزاوی و محمود محمد الطناحی، چ4، قم: مؤسسه اسماعیلیان، 1364.
4
- ابنسینا، حسین بن عبدالله، المبدأ و المعاد، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی، 1363.
5
- ابنعربى، ابوعبدالله محییالدین محمد، تفسیر ابنعربى، بیروت: دار احیاء التراث العربى، 1422ق.
6
- ابنمنظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، چ3، بیروت: دار صادر، 1414ق.
7
- امام حسن عسکرى(ع)، تفسیر امام عسکرى(ع)، قم: مدرسه امام مهدى(عج)، 1409ق.
8
- ایازی، سید محمدعلی، شناختنامه تفاسیر، رشت: کتاب مبین، 1378.
9
- بحرانى، سید هاشم، البرهان فى تفسیر القرآن، تهران: بنیاد بعثت، 1416ق.
10
- تفتازانی، سعدالدین، شرح المقاصد، تحقیق عبدالرحمن عمیره، قم: الشریف الرضی، 1409ق.
11
- حسینی اردکانی، احمد بن محمد، مرآت الاکوان (تحریر شرح هدایه ملاصدرا)، تصحیح عبدالله نورانی، تهران: میراث مکتوب، 1375.
12
- رازی، فخرالدین ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، چ3، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1420ق.
13
- راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالعلم، 1412ق.
14
- سمیح دغیم، موسوعة مصطلحات الامام فخرالدین الرازى، بیروت: مکتبة لبنان ناشرون، 2001م.
15
- سیوطى، جلالالدین، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیةالله مرعشى نجفى، 1404ق.
16
- شاکر اشتیجه، محمدتقی و حسن محمدی احمدآبادی، "بررسی معرفت پیشین الهی از نگاه مفسرین"، فصلنامه علوم اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، شماره20، 1389.
17
- شبلی نعمانی، محمد، تاریخ علم کلام، ترجمه محمدتقی فخر داعی، تهران: اساطیر، 1386.
18
- صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، تفسیر القرآن الکریم، چ2، قم: بیدار، 1366.
19
- ـــــــــــــــــ ، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث، 1981م.
20
- ـــــــــــــــــ ، رساله سه اصل، تهران: دانشگاه علوم معقول و منقول تهران، 1340.
21
- ـــــــــــــــــ ، الشواهد الربوبیة فى المناهج السلوکیة، مشهد: المرکز الجامعى للنشر، 1360.
22
- ـــــــــــــــــ ، مفاتیح الغیب، تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگى، 1363.
23
- صدوق، محمد بن علی بن حسین بن بابویه، الخصال، قم: انتشارات جامعه مدرسین، 1403ق.
24
- طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1417ق.
25
- طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تهران: ناصر خسرو، 1372.
26
- طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تحقیق سید احمد حسینی، چ3، تهران: کتابفروشی مرتضوی، 1375.
27
- طوسى، محمد بن حسن، التبیان فى تفسیر القرآن، تحقیق احمد قصیر عاملى، با مقدمه شیخ آغابزرگ تهرانى، بیروت: دار احیاء التراث العربى، بیتا.
28
- علمالهدی، سید مرتضى ابوالقاسم على بن حسین، رسائل الشریف المرتضى، قم: دار القرآن الکریم، 1405ق.
29
- فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، چ2، قم: هجرت،1410ق.
30
- فیاضی، غلامرضا، علمالنفس فلسفی، تحقیق محمدتقی یوسفی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1389.
31
- فیومی، احمد بن محمد، مصباح المنیر، بیجا: بینا، بیتا.
32
- قرشی، سید علیاکبر، قاموس قرآن، چ6، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1371.
33
- قمى مشهدى، محمد بن محمدرضا، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، 1368.
34
- مجلسى، محمدباقر، بحار الأنوار، بیروت: مؤسسة الوفاء، 1404ق.
35
- مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1360.
36
- مطهری، مرتضی، فلسفه تاریخ، تهران: صدرا، 1370.
37
ORIGINAL_ARTICLE
فرجام نفوس انسانی پس از مرگ بدن در اندیشه ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا
مسئله سرانجام انسان پس از مرگ بدن (با توجه به گرایش به جاودانگی) و بقای نفوس انسانی یا پذیرش فنا و بطلان آنها با فنای بدن، یکی از مسائل مورد توجه در فلسفه است. فلاسفهای همچون ابنسینا، سهروردی و ملاصدرا در تبیین این مهم، مراتب و اقسام نفوس بعد از مرگ را ترسیم، و سرانجامِ هریک را تبیین نمودهاند. شیخالرئیس پس از فارابی و مقدم بر سایر حکیمان مسلمان به تقسیم نفوس انسانی پس از مرگ اهتمام ورزید. تحلیل سهروردی و ملاصدرا در این مسئله - با وجود اختلاف تعابیر جزئی - مشابه تحلیل سینوی است. تکیه بر بقا و جاودانگی نفوس کامل در علم و عمل و نقش بیواسطه یا باواسطه عقول بهویژه عقل فعال در آنها، مورد وفاق هر سه فیلسوف است؛ اما در مورد نفوس ناقص، ابنسینا تعلق به اجرام فلکی، سهروردی حضور در عالم صور معلقه و ملاصدرا حضور در عالم خیال را مطرح میکند.
https://raj.smc.ac.ir/article_3123_aecc906d9da11740745308d84933b057.pdf
2013-09-01
109
134
اقسام نفوس
کمال نفس
بقا
جاودانگی
ابن سینا
سهروردی
ملاصدرا
فروغ السادات
رحیم پور
fr.rahimpoor@gmail.com
1
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
فاطمه
زارع
zfateme22@yahoo.com
2
کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
- قرآن کریم.
1
- ابنسینا، حسین بن عبدالله، الاشارات و التنبیهات، قم: نشر البلاغه، 1375.
2
- ــــــــــــــــــــــــــ ، الاضحویه فی المعاد، تحقیق حسن عاصی، تهران: شمس تبریزی، 1382.
3
- ــــــــــــــــــــــــ ، التعلیقات، حققه و قدم له عبد الرحمن البدوی، قم: مکتب الاعلام الاسلامی فی الحوزه العلمیه، 1362.
4
- ــــــــــــــــــــــــــ ، الشفاء (الإلهیات)، قم: مکتبة آیةالله المرعشی، 1404ق الف.
5
- ــــــــــــــــــــــــــ ، الشفاء (الطبیعیات)، قم: مکتبة آیةالله المرعشی، 1404ق ب.
6
- ــــــــــــــــــــــــــ ، المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدالله نوری، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل با همکاری دانشگاه تهران، 1363.
7
- ــــــــــــــــــــــــــ ، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، ویرایش و دیباچه محمدتقی دانشپژوه، تهران: دانشگاه تهران، 1364.
8
- ــــــــــــــــــــــــــ ، رسالة فی معرفة النفس و احوالها (مندرج در احوال النفس)، حققه و قدم له احمد فؤاد الاهوانی، بیجا: دار احیاء الکتب العربیه، 1371.
9
- ــــــــــــــــــــــــــ ، رسائل، قم: بیدار، 1400ق.
10
- بدوی، عبدالرحمن، ارسطو عند العرب، الکویت: وکالة المطبوعات، 1978م.
11
- سهروردی، شهابالدین، شرح حکمةالاشراق، قم: بیدار، بیتا.
12
- ـــــــــــــــــــــــ ، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح و مقدمه هانری کربن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1380.
13
- شهرزوری، شمسالدین، شرح حکمةالاشراق، تصحیح و مقدمه دکتر حسین ضیائی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385.
14
- صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار إحیاء التراث، 1981م.
15
- ـــــــــــــــــ ، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، تصحیح و تحقیق و مقدمه مصطفی محقق داماد، تهران: حکمت اسلامی صدرا، 1382.
16
- ـــــــــــــــــ ، تفسیر القرآن الکریم، ج1، قم: بیدار، 1361الف.
17
- ـــــــــــــــــ ، العرشیه، تصحیح غلامحسین آهنی، تهران: مولی، 1361ب.
18
- ـــــــــــــــــ ، رسالة الحشر، تصحیح محمد خواجوی، تهران: مولی، 1363.
19
- ـــــــــــــــــ ، مفاتیح الغیب، تصحیح محمد خواجوی، تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگی، 1362.
20
- فارابی، ابونصر محمد، السیاسة المدینه، تهران: الزهرا، 1366.
21
- ـــــــــــــــــــ ، آراء اهل المدینه الفاضله، تحقیق البیر نصری نادر، بیروت: دارالمشرق، 1986م.
22
- لاهیجی، عبدالرزاق، گوهر مراد، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1372.
23
ORIGINAL_ARTICLE
فلاح و موکشه در آرای امام خمینی(ره) و شنکره
فلاح و رستگاری در آرای امام خمینی(ره) با عنایت به آیاتی که در این باب در قرآن کریم آمده، با دو رکن مهم معرفت و عمل پیوند یافته و از سوی دیگر تحت تأثیر اندیشه توحیدی ایشان رنگ ویژهای گرفته است. تزکیه نفس، تقوای الهی و تسلیم در محضر حق واحد و مطلق، از مقوله عبودیت مخلصانه است که در آرای امام، منهاج فلاح و رستگاری محسوب میشود و دل کندن از هرچه جز اوست و دل سپردن به او، عین نجات و فلاح بهشمار میآید. اقوال و آرای «شنکره»Šankara)) حکیم و عارف نامدار قرن 8 و 9 میلادی و بنیانگذار مکتب ادویته ودانته (Advaita-Vedanta) نیز در باب «موکشه» (ašMok) و نجات کاملاً مبتنی بر وحدت وجود بوده و مستلزم دل کندن از جهان موهوم میباشد. در آرای شنکره مقوله معرفت به اصل یگانگی برهمن و آتمن، رکن مهمی است که موکشه در گرو آن میباشد؛ عمل نیک نیز گرچه در برخی اقوالش مدنظر قرار گرفته، اما در کل از جایگاه مهمی - دستکم برای صاحبان اندیشه و معرفت که در سطوح بالایی از ادراک قرار گرفتهاند - برخوردار نمیباشد.
https://raj.smc.ac.ir/article_3136_01dce75478e24a2e3126d81e47ec9eeb.pdf
2013-09-01
135
157
فلاح
موکشه
حق واحد
معرفت
عمل
عالم محسوس
علی
غفاری
alighafari1389@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
ملیحه
ملکی
ailar0000@yahoo.com
2
کارشناس ارشد عرفان اسلامی و مدرس دانشگاه
LEAD_AUTHOR
- قرآن کریم.
1
- نهجالبلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، چ14، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1378.
2
- آشتیانی، سید جلالالدین، شرح فصوص الحکم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1375.
3
- ابنطفیل، زنده بیدار (حی بن یقظان)، ترجمه بدیعالزمان فروزانفر، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1334.
4
- امام خمینی، سید روحالله موسوی، آداب نماز (آدابالصّلوة)، چ4، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1373.
5
- ـــــــــــــــ ، سرّ الصلوة، چ10، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1385.
6
- ـــــــــــــــ ، شرح چهل حدیث، چ9، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1375.
7
- ـــــــــــــــ ، شرح حدیث جنود عقل و جهل، چ3، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1378.
8
- ـــــــــــــــ ، شرح دعای سحر، ترجمه احمد فهری، تهران: نهضت زنان مسلمان، 1359.
9
- ـــــــــــــــ ، صحیفه امام، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1358.
10
- شایگان، داریوش، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، تهران: امیرکبیر، 1362.
11
- صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، شواهد الربوبیه، ترجمه و تفسیر جواد مصلح، تهران: سروش، 1385.
12
- فیض کاشانی، ملامحسن، راه نجات (ترجمه کتاب منهاج النجات)، ترجمه رضا رجبزاده، تهران: پیام آزادی، 1377.
13
- کلینی، ابیجعفر محمد بن یعقوب بن اسحق، الاصول من الکافی، به قلم شیخ محمدباقر کمرهای، چ5، تهران: کتابفروشی اسلامیه، 1400ق.
14
- محمدی ریشهری، محمد، میزانالحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخی، چ4، قم: دارالحدیث، 1383.
15
- مطهری، مرتضی، حکمتها و اندرزها، چ6، تهران: صدرا، 1375.
16
- مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1386.
17
- مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، راه رستگاری، چ1، تهران: مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، 1388.
18
- Davies, John, The Bhagavad Gitā or The Sacred Lay, London,1893.
19
- Deussen, Paul. The System of the Vedanta, Translated by Chales Johnston, Low Price Publications Delhi, 1990.
20
- Govind,Chandara Pande, Life and Teaching of Adi Šankarāčārya, Delhi, Motilal-Banarsidass, 1994.
21
- Johnson, Clive, Vedānta, an Anthology of Hindu Scripture, Commentary and Poetry, Publishers Harper and Row, 1971.
22
- Malkovsky, Bradley J, New Perspectives on Advaita Vedānta, Brill, 2000.
23
- Nikhilananda, Swami, The Upanishads, London, VolI, Phoenix House LTD, 1951.
24
- Potter, K.H (ed), Encyclopaedia of Indian Philosophies, Vol. III, Delhi, Motilal Banarsidass, 1981.
25
- Rādha Krishnan, Š, Indian Philosophy, 2Vols, Swāmi Madhavan, London, 1962
26
- Šankarā, The Vedantasutras, with the commentary by Šankarāč̌ārya tr.G. Thibaut, oxford, 1904.
27
- ـــــــــــــ , Vivekachudamani of Šri Šankarāč̌ārya, text with English translation, notes and an index by Swami Madhavananda, Mayavati, 1921.
28
- ـــــــــــــ, The Brhadāranyaka upaniŠad, with the commentary of Šankarāč̌ārya, tr, Swami Mādhavānanda, Himalayas, 1950.
29
- Victor, George, Life and Teaching of Adi Šankarāčārya, Delhi, 1989.
30
ORIGINAL_ARTICLE
نمود هویت قرآنی انسان در بیداری اسلامی
براساس آیات قرآنی، اصول و ارزشهای دینی سازگار با فطرت انسانی است. از جمله این ارزشها تأکید بر دین واحد، یعنی اسلام میباشد. بررسی قیامهای اخیر کشورهای عرب مسلمان منطقه نشان میدهد که خواستههای آنها منطبق بر اصول و ارزشهای دین اسلام است. حقیقتگرایی، میل به ارزشهای اخلاقی و کمالجویی، از فطریات انسانی است. این گرایشهای فطری انسان را بهسوی اسلام و اصول و ارزشهای متعالی آن همچون عدالت و توحید رهنمون مینماید.
مضامین خواستههای مردم منطقه حاکی از انطباق حرکت و مطالبات آنها بر فطرت پاک انسانی بوده و این امری است که این بیداری را در پیوند عمیق با اسلام و آموزههای اسلامی قرار میدهد. این ویژگی مهم را همچنین میتوان نشانی از تداوم این بیداری تا حصول نتیجه تلقی کرد.
https://raj.smc.ac.ir/article_3169_65426f6901eaa974551452e0ee0b5ab3.pdf
2013-09-01
159
185
بیداری اسلامی
فطرت انسانی
حقیقت گرایی
عدالت خواهی
توحید
اسلام گرایی
حسن
تلاشان
hassantalashan@yahoo.com
1
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
LEAD_AUTHOR
- قرآن کریم، ترجمه براساس تفسیر المیزان، قم: دفتر نشر معارف، 1385.
1
- اسدی، بیژن، خلیج فارس و مسائل آن، تهران: سمت، 1388.
2
- افتخاری، اصغر، بیداری اسلامی در نظر و عمل، تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1391.
3
- امام خمینی، سید روحالله موسوی، شرح چهل حدیث، چ54، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، 1391.
4
- تلاشان، حسن، «ایران، بیداری اسلامی و تحولات ژئوپلتیک منطقه»، مطالعات بیداری اسلامی (ویژهنامه اجلاس جهانی اساتید دانشگاهها و بیداری اسلامی)، آذر1391.
5
- حسن البنّا، خاطرات زندگی حسن البنّا، ترجمه: ایرج کرمانی، تهران: چاپ و نشر فرهنگ اسلامی، 1366.
6
- الراغب الاصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الالفاظ القرآنی، بیروت: الدارالشّامیه، 1412ق.
7
- السبحانی، جعفر، التوحید و الشرک، الطبعة2، قم: مؤسسة الامام الصادق(ع)، 1384.
8
- سرکیس، نیکلا، «دورنمای بازار نفت و توسعه اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت پس از جنگ خلیج فارس»، ترجمه مهدی مهرورز، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 2-1، 1370.
9
- سلیمی، عبدالحکیم، «بیداری و احیای تمدن اسلامی با تأکید بر اندیشههای سیاسی رهبری»، مقالات برگزیده همایش نظریه بیداری اسلامی، تهران: انقلاب اسلامی، 1391.
10
- شفیعی، سید محمد، پژوهشی پیرامون فطرت مذهبی در انسان، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1367.
11
- شیروانی، علی، سرشت انسانپژوهشی در خداشناسی فطری، قم: معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی، 1376.
12
- صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، الحکمةالمتعالیة، ج8، چ3، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1981م.
13
- طاهری، اسحاق، نفس و قوای آن، قم: بوستان کتاب، 1388.
14
- طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، چ30، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1389.
15
- عبداللهی، محمد، «بیداری اسلامی؛ تقابل اسلام و غرب برمبنای اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری»، مقالات برگزیده همایش نظریه بیداری اسلامی، تهران: نهضت نرمافزاری، 1391.
16
- فردیپور، سعید و دلاورپور، خیزشهای مردمی خاورمیانه و ملاحظات امنیتی جمهوری اسلامی ایران، تهران: گزارش راهبردی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 1390.
17
- فولر، گراهام آی و رند رحیم فرانکه، شیعیان عرب مسلمانان فراموششده، ترجمه خدیجه تبریزی، قم: شیعهشناسی، 1384.
18
- فیست، کارل ، انقلاب ایران و تحولات سیاسی جهان عرب، ترجمه داود علمایی، تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دانشکده فرماندهی و ستاد، 1380.
19
- قطب، محمد، بیداری اسلامی، ترجمه صباح زنگنه، تهران: اطلاعات، 1374.
20
- لرنر، دانیل، گذر جامعه سنتی: نوسازی خاورمیانه، ترجمه غلامرضا خواجهسروی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، 1383.
21
- مجتهدزاده، پیروز، «در بحرین چه میگذرد»، ماهنامه اطلاعات سیاسی- اقتصادی، سال9، شماره78-77، 1373.
22
- مرادی، مجید، «نظریه دولت در اندیشه حسن البنا»، علوم سیاسی، سال پنجم، شماره19، پاییز 1381.
23
- مرتضوی، علی حیدر، فیلسوف فطرت، تهران: سازمان انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1386.
24
- مصباح یزدی، محمدتقی، فلسفه اخلاق، تهران: اطلاعات، 1367.
25
- مطهری، مرتضی، توحید، چ5، تهران: صدرا، 1375.
26
- ـــــــــــــــ ، جامعه و تاریخ، قم: دفتر انتشارات اسلامی، بیتا.
27
- ـــــــــــــــ ، عدل الهی، چ10،تهران: صدرا، 1357.
28
- ـــــــــــــــ ، فطرت، چ19، تهران: صدرا، 1387.
29
- ـــــــــــــــ ، مجموعه آثار، ج3، چ2، تهران: صدرا، 1372.
30
- موصللی، احمد، مبانی نظری بنیادگرایی، ترجمه محمدرضا آرام و علیرضا نظری، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1388.
31
- میررضوی، فیروزه و بهزاد احمدی لفورکی، راهنمای منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس، تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران، 1383.
32
- نخله، امیل آ، روابط آمریکا و اعراب در خلیج فارس، ترجمه کارو، تهران: سروش، 1359.
33
- نورایی، امیر، «مصر، بیداری اسلامی و الگوی ایرانی»، مطالعات انقلاب اسلامی، شماره28، 1391.
34
- Breisinger, Clemens, Oliveier Ecker, and perrihan AL-Riffai, Economics of the Arab Awakening America and the Transformation Will Be Middle East, Washington, D.C, Brookings institution press, 2011.
35
- Goldstone, J.A, Understaning the Revolution of 2011, Foreign Affairs 90(3), 8-16, 2011.
36
- Maloney, suzanne “The Economic Dimension the Price of Freedom” in The Arab Awakening America and the Transformation of the Middle East, Washington, D.C, Brookings institution press, 2011.
37
- Schuman, Michael & Abigail Hauslohner, “Seeking Growth After the Arab Spring”, Time, 0040781X, 8/22/2011, vol.178, Issue7, 2011.
38
- Khalidi, Rashid, “Reflections on the Revolutions in Tunisia and Egypt”, Foreighn Policy,in:http://mideast.foreignpolicy.com/posts/2011/02/24/reflections_on_the_revolutions_in_tunisia_and_egypt.
39
- Nakhle, Emile A, The Persian Gulf and American Policy, NewYourk: Praeger publisher, 1982.
40
- www.alquds.co.uk/index.asp?code=qt20.3.2011
41
- www.bbc.co.uk/news/world/middle-east-1283,224
42
- www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html.
43