مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
مبانی الاهیاتی صلح و جنگ در سنت علوی
5
28
FA
طاهره
صالحی
دانشجوی دکتری شیعهشناسی (گرایش کلام)، دانشگاه ادیان و مذاهب قم.
961.tsalehi@gmail.com
محمد
سعیدی مهر
استاد گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس
saeedi@modares.ac.ir
10.22034/ra.2019.90246.2188
<strong>از میان رویکردهای گوناگون در بررسی مسئله صلح و جنگ در سنت علوی، رویکرد الاهیاتی اهمیت خاصی دارد. در این مقاله ضمن استناد به مدارک و منابع تاریخی میکوشیم با نگاهی تحلیلی، مبانی و ریشههای الاهیاتی این مسئله را در سنت امام علی (ع) بکاویم. بنا بر نتایج این تحقیق، مهمترین مبانی الاهیاتی صلح و جنگ در سنت علوی عبارتاند از: رحمت الاهی، شناساندن توحید، تقابل حق و باطل، تقابل هدایت و ضلالت، دفاع از آموزههای اسلام و سنت نبوی و فرمان الاهی مبنی بر مقابله با پیمانشکنان. نتیجه کلی این اصول، نوعی صلحگرایی (تقدم صلح بر جنگ) و اختصاص تجویز جنگ به مواقع اضطرار در سنت علوی است.</strong>
مبانی الاهیاتی,جنگ,صلح,امام علی (ع)
https://raj.smc.ac.ir/article_35457.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35457_cd26a0c5829dcbc421ca7a7f2510831a.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
نقش مبادی عالیه در خودآگاهی: بررسی مقایسهای دیدگاه ابنسینا و دکارت
29
48
FA
بهمن
زکی فر
کارشناسی ارشد گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه شاهد.
bahmani.313.i@gmail.com
حسین
زمانیها
استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه شاهد (نویسنده مسئول: Zamaniha@gmail.com).
zamaniha@gmail.com
10.22034/ra.2019.90656.2192
<span lang="FA">ابنسینا و دکارت، خودآگاهی را ادراکی بیواسطه و حاصل نوعی دروننگری میدانند؛ اما با تأمل در تمایزی که ابنسینا بین دو مرتبه از خودآگاهی (مرتبه اول و مرتبه دوم) در فلسفهاش قائل شده است و خودآگاهی مرتبه دوم را کار عقل و پدیدهای بالقوه میداند، و با توجه به این اصل فلسفی ابنسینا که هر بالقوهای برای رسیدن به فعلیت، به عاملی فعلیتبخش احتیاج دارد، میتوان به این نتیجه رسید که در فلسفه ابنسینا عقل انسانی بدون اشراق عقل فعال نمیتواند به این نوع از خودآگاهی برسد. لذا عقل انسانی حتی در آگاهی از ادراک بیواسطه به ذات خویش، نیازمند اشراق عقل فعال است. اما دکارت از اساس منکر تأثیر مبادی عالی در خودآگاهی است. همین تفاوت بهظاهر کماهمیت، نتایج بسیار متفاوتی را در فلسفه این دو فیلسوف به دنبال دارد.</span>
خودآگاهی,ابنسینا,دکارت,انسان معلق در فضا,عقل فعال
https://raj.smc.ac.ir/article_35460.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35460_ed53f422bf44710859821862c7e86985.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
پدیدارشناسی معنای «عاطفه» در انسانشناسی علامه محمدحسین طباطبایی
49
67
FA
زهرا
داورپناه
استادیار گروه مطالعات نظری، مرکز تحقیقات زن و خانواده (davarpanah@wrc.ir)
davarpanah@wrc.ir
10.22034/ra.2019.88274.2174
<strong>محمدحسین طباطبایی، علاوه بر مباحث انسانشناسانه، در تفسیر آیات جنسیتی قرآن عبارتی بنیادی دارد: زندگی مرد، عقلانی و زندگی زن، احساسی و عاطفی است. با وجود توضیحات نسبتاً مفصل وی درباره عقل، اشتراک زن و مرد در انسانیت در عین تفاوت تکوینی دو جنس، اغلب واژه «عاطفه» بدون تعریف مشخص و در معانی گوناگونی در تفسیر <em>المیزان</em> به کار رفته است. پژوهش حاضر با روش پدیدارشناسی و طبق گامهای پیشنهادی موستاکاس در پی آن است که معنا و جایگاه عاطفه را در نظام انسانشناختی طباطبایی روشنتر کند. لذا پس از تعلیق دانستههای قبلی و گردآوری کلیه کاربردهای «عاطفه» در تفسیر <em>المیزان</em> به افقسازی و تشکیل خوشههای معنایی پرداختیم. عاطفه به مثابه محصول واهمه، و عاطفه ذیل اعتباریات، دو مجموعه معنایی نهایی است. در انتها با ترکیب توصیف زمینهای و ساختاری، اهمیت تأثیر بافت قرآنی و فلسفی در دریافت طباطبایی روشن میشود.</strong>
عاطفه,انسانشناسی,جنسیت,پدیدارشناسی,واهمه,اعتباریات
https://raj.smc.ac.ir/article_35453.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35453_2dfc9077c75ccd794b3f25978d92319f.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
تقریر جامعه توحیدی بر اساس نظریه معرفت نفس محمدحسین طباطبایی
69
85
FA
ابراهیم
راستیان
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه اصفهان
ebrahimrastiyan@gmail.com
محمد
بیدهندی
دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان
bidhendimohammad@yahoo.com
10.22034/ra.2019.89803.2183
<strong>یکی از اهداف اصلی پیامبران تشکیل جامعه توحیدی است؛ جامعهای که بر اساس نیازهای فطری شکل گرفته باشد و بتواند نیازهای حیوانی انسانها را هم پاسخ دهد. در این مقاله میکوشیم در سایه نظریه استخدام، ضمن تبیین چگونگی تحقق جامعه توحیدی، نشان دهیم انسان چگونه ذیل رویکرد انفسی میتواند در تعاملات اجتماعی شرکت کند و چنین حضوری، موجب غفلت او از رشد و سلوک نشود. طبق نظریه معرفت نفس، که مبتنی بر علم حضوری به خود است، انسان، جامعه را ذیل رابطه خود و خدا میبیند. بر این اساس، پرداختن به تعاملات اجتماعی دقیقاً همسو با رابطه انسان و خدا فهم میشود. حضور در چنین جامعهای نهفقط انسان را از خود غافل نمیکند، بلکه بستر قرب و تعالیاش را نیز فراهم میکند، چراکه تعاملات اجتماعی را آیاتی الاهی میبیند که بر اساس آن آیات، حضرت حق او را در معرض امتحانات قرار میدهد. ذیل رویکرد انفسی، انسانها تمام تعاملات اجتماعیشان را ظهورات حضرت حق میبینند که از رهگذر آن در معرض امتحانات الاهی قرار میگیرند و رشد میکنند.</strong>
معرفت نفس,اعتبار استخدام,جامعه توحیدی,محمدحسین طباطبایی
https://raj.smc.ac.ir/article_35454.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35454_ba5192e86bc540fe4f58d87ed6e72083.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
بررسی و نقد باورهای انسانمحورانه حقوق بشر از دیدگاه برخی نواندیشان دینی
87
106
FA
محمد
محمدرضایی
استاد گروه فلسفه، دانشگاه تهران
mmrezai@ut.ac.ir
اکرم
رحیمی
دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور قم
rahimiak60@yahoo.com
عبدالحمید
فلاح نژاد
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور مرکز لرستان
hamid_fajah1962@yahoo.com
یداله
دادجو
دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور مرکز قم
dadjoo43@gmail.com
10.22034/ra.2019.88784.2177
<strong>این نوشتار با روش بروندینی و رویکرد نقدیتحلیلی، مبانی حقوق بشر در دیدگاه روشنفکران نومعتزلی را میکاود. برخی از روشنفکران نومعتزلی داخلی، همصدا با حامیان حقوق بشر غربی مدعی فرادینیبودن حقوق بشرند و مبنای حقوق بشر</strong><strong>را</strong><strong>انسان و باورهای انسانمحورانه میدانند نه دین. لذا با اصل قراردادن حقوق بشر دین را تفسیر میکنند. در نوشتار حاضر ضمن نقد ادعای روشنفکران نومعتزلی، با اقامه ادله استوار، اوّلاً ناتوانی علوم بشری از شناخت تامّ و جامع حقوق انسان را تبیین میکنیم. وانگهی ادعای محوریت باورهای انسانمحورانه برای حقوق بشر را نقض میکنیم و مبانی تعالی حقوق بشر را در گرو تعالیم اسلامی میدانیم که پاسخگوی نیازهای حقوقی جوامع است. </strong>
حقوق بشر,سروش,شبستری,انسان,وحی
https://raj.smc.ac.ir/article_35456.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35456_ddbb748c108b702db945edd79373b81e.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
تکامل نفس انسانی: بررسی دو تفسیر از حرکت جوهری در اندیشه ملاصدرا
107
125
FA
محمد رسول
آهنگران
استاد گروه فقه و مبانی حقوق، دانشگاه تهران
ahangaran@ut.ac.ir
عبدالحمید
فلاح نژاد
استادیار گروه معارف، دانشگاه پیام نور لرستان.
hamid_falah1962@yahoo.com
محمد رضا
ضمیری
دانشیار گروه معارف، دانشگاه پیام نور لرستان.
zamiri.mr@gmail.com
مهدیه
علوی فر
استادیار گروه معارف، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
alavyfar@gmail.com
10.22034/ra.2019.82064.2125
<strong>در حکمت متعالیه غایت انسان در قوس صعود، نیل به مبدأ وجود است. نفس انسان مادامی که به بدن مادی تعلق دارد، بر اساس حرکت اشتدادی جوهری (</strong><strong>خروج</strong><strong> تدریجی از قوه به فعل) به صورت لبس بعد از لبس تکامل مییابد. ملاصدرا معتقد است همین که انسان از جهان محسوس به معقول انتقال یافت حرکت در جوهره وجودیاش در عوالم غیرمادی از قوه و سایر لوازم حرکت جوهری مستغنی است. مقاله حاضر با روش توصیفی و تحلیلی درصدد تبیین تفسیر جدیدی از حرکت جوهری و چگونگی تکامل انسان در نشئآت بعد از دنیا است تا این مسئله به اثبات برسد که حرکت مستغنی از خروج از قوه به فعل نیز ممکن است. خاستگاه این قسم از حرکت، وجود و حیات است، به این معنا که موجودات از آن نظر که وجود دارند، دارای حیات، حرکت و عشق به معنای شوق به کمال نامتناهی هستند و بر این اساس، تکامل، تبدیل و تغییر شامل تمام عوالم میشود.</strong>
حرکت جوهری,ملاصدرا,تجدد الامثال,ابنعربی
https://raj.smc.ac.ir/article_35455.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35455_291b78ca38431636ab3136e58ddbac3a.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
امکانسنجی مسئولیت اخلاقی در قبال دیگران در خودگروی اخلاقی
127
142
FA
محمدامین
خوانساری
دانش آموخته دکتری دین پژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث قم
ma.khansari@gmail.com
هادی
صادقی
استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث.
sadeqi.hadi@gmail.com
10.22034/ra.2019.92651.2217
<strong>این نوشتار به روش تحلیلی و توصیفی، امکان و منشأ مسئولیت اخلاقی در نظریه خودگروی را بررسی میکند. خودگروی اخلاقی نظریهای هنجاری است که با تأکید بر ارزشهای خودگرایانه، انسان را صرفاً مسئول تأمین منافع شخصی میداند. یعنی آدمی باید به دنبال بیشترین خیر برای خود و فارغ از دیگران باشد. از جمله مسائلی که این نظریه در تبیین و توجیه با آن مواجه است مسئله «دیگری» و «مسئولیت اخلاقی» در قبال دیگران است؛ «دیگری» موضوعی جدی است و بسیاری از ارزشهای اخلاقی در پیوند با دیگران ارزش و معنا پیدا میکند. نگاه خودگرایانه، به بیارزشی اخلاق اجتماعی و نگاه ابزاری به دیگران میانجامد. انسان خودگرا برای ارضای لذت و شادکامی شخصی و تأمین رضایت خویش مسئولیتپذیر است و این نگاهی ابزاری و غیراصیل به مسئولیت اخلاقی در قبال دیگران است. هرچند امکان مسئولیت اخلاقی، در قبال خود یا مسئولیت اخلاقی غیراصیل در قبال دیگری، در این نظریه وجود دارد اما این تبیین موجب محاسبهگری و استفاده ابزاری از دیگران میشود. </strong>
خودگروی,لذتگرایی,حب ذات,مسئولیت اخلاقی,اخلاق اجتماعی,نوعدوستی
https://raj.smc.ac.ir/article_35461.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35461_c12f862d28246d76f82a9e79f1a59687.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
ارزیابی نظریههای تقلیلگرا در حوزه فطرت انسان
143
159
FA
حسن
رضایی هفتادر
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهران
hrezaii@ut.ac.ir
صفر
نصیریان
دانشآموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه تهران.
s.nasirian@ut.ac.ir
10.22034/ra.2019.74509.2056
<strong>فطرت یکی از مباحث مهم انسانشناختی است که اندیشمندان از دیرباز بر آن تأکید داشتهاند. البته همه آنها بهیکسان درباره فطرت انسان نمیاندیشیدند. برخی از آنها دیدگاههایی را مطرح کردهاند که فطرت انسان در آنها ابعاد محدودتری دارد. تحت تأثیر این دیدگاهها امروزه ابعاد فطرت انسان به حوزه ادراکات بدیهی، وجدانیات، قوای نفسانی و حتی غرایز کاهش یافته است. کاهش فطرت به ادراکات بدیهی، فطرت اولیه انسان را در برابر فطرت ثانویه انکار میکند. تفسیر فطرت به وجدانیات، ابعاد فطرت را از قسم پیشین نیز بیشتر تقلیل میدهد. بر این اساس، حتی ادراکات بدیهی جزء ابعاد فطرت نیست. دو تفسیر اخیر از فطرت نیز آن را به حوزه قوای نفسانی یا غرایز انسان محدود میکند. گونه اول منکر هر نوع ادراک بالفعل فطری حتی بعد از تولد انسان است و از این منظر همه ادراکات انسان، اکتسابی محسوب میشود. گونه دوم نیز تحت تأثیر نظریه تکامل، فطرت را به قوای غریزی از نوع حیاتی یا شهوانی محدود میکند. اما بر اساس بینش دینی هیچ یک از این دیدگاهها تصویر درستی از فطرت ترسیم نکردهاند؛ زیرا از این منظر فطرت انسان ابعاد مختلفی دارد و فطرت اولیه، ادراکات بدیهی و قوای فطری (در ابعاد مختلفش)، همگی از ابعاد فطرت انسان به شمار میآید.</strong>
فطرت انسان,تقلیلگرایی,فطرت اولیه,ادراکات بدیهی,قوای نفسانی,غرایز
https://raj.smc.ac.ir/article_35451.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35451_457cae1035c4c8b7b69771d002952aff.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
نگاهی به چگونگی استحاله مفهوم «خدا-انسان» از اسطورههای غربی یونان تا انسانمحوری
161
182
FA
مینا
محمدی وکیل
استادیار گروه نقاشی دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء
minavakil@gmail.com
حسن
بلخاری قهی
استاد گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
hasan.bolkhari@ut.ac.ir
10.22034/ra.2019.90609.2190
<span lang="FA">در اندیشة یونان باستان انسان و خدایان با یکدیگر نسب مشترک، آمیختگی و امتزاج دارند. قرابت میان انسان و خدا در اساطیر سبب شده است در سیر تحولات اندیشه نیز انسان یونانی با سهولت بیشتر، نسبت به سایر فرهنگها، جایگزین خدایان شود. این تساهل فرهنگی یونانیان با گذشت زمان خلعکنندة قدرت فرجامین خدایان و تسلط مطلق آن در اندیشهپردازیها شد. سپس با انسانیشدن عقل الاهی بستر ظهور فلسفه مهیا شد و نگرش اسطورهای پیشین زمینهای برای نخستین کانونهای فلسفی فراهم آورد. نوشتار حاضر ضمن بازنمایی ریشههای انسانمحوری در عصر اساطیر و با طرح بنیادهای فکری فلاسفة بزرگی چون تالس، سقراط، افلاطون، ارسطو و سوفسطاییان در باب انسان به چگونگی تداوم و تحول آن مفاهیم در دوران فلسفه میپردازد. نهایتاً طبق یافتههای پژوهش روشن میشود که قابلیت تسرّی قدرت خدایان به انسان در اساطیر یونانی، راه را برای ظهور انسانمحوری در عصر تجدد هموار کرده است.</span>
یونان باستان,خدایان یونان,انسان در اساطیر,انسان در فلسفه,انسانمحوری
https://raj.smc.ac.ir/article_35459.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35459_cca13f57f4be99947495982f450b5fa7.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
تحقق «صلح جهانی» بر مبنای حکومت اسماء در عرفان اسلامی
183
200
FA
آیلار
ملکی
دانش آموخته دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
ailarmaleki0000@gmail.com
رضا
حسینی فر
استادیار گروه معارف، دانشگاه شهید چمران اهواز.
rezahoseinifar@yahoo.com
10.22034/ra.2019.92577.2216
<strong>در عرفان اسلامی، در مقایسه با نگرش جامعهشناختی و حقوق بینالملل، نگاه متفاوتی به صلح جهانی شده است؛ حتی جنگ، نزاع و تخاصمات نیز دیگرگون نگریسته میشود. از منظر عارف، همه هستی جلوهگاه اسماء حق است؛ با عنایت به تقابل این اسماء، که تضادها و تزاحمها را در جهان توجیه میکند، اولاً این پدیدهها به دیده غضب نگریسته نمیشوند؛ ثانیاً نگاه سِلمآمیز عارفِ مصلح اقتضا میکند که همانگونه که این کثرات ذیل اسم جامع «الله» جمع میشوند تضادها و نزاعهای عالم انسانی را نیز به سمت صلح و وحدت سوق دهند. منشأ این صلح، درون عارف است که در مسیر ارشاد و دستگیری دیگران، وجه اجتماعی و جهانی مییابد. عرضه الگوهای آرمانشهری نشان میدهد تحقق چنین جوامعی همواره مطلوب بشر بوده و زعمای این آرمانشهرها اساساً به اوصاف عرفانی متصفاند یا صبغه عرفانی دارند. هر قدر رهبران جوامع نگاه و مناقب عرفانی، و تربیت مبتنی بر عرفان داشته باشند جامعه جهانی قرابت بیشتری با جهان آرام یا صلح جهانی خواهد داشت.</strong>
صلح جهانی,اسماء و صفات,عرفان,تربیت عرفانی,آرمانشهر,رهبران
https://raj.smc.ac.ir/article_35687.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35687_3c3103e8f1ec249692b81e2e175dc45d.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
همگرایی عقل و سیاست در حکمت متعالیه جوادی آملی بر اساس نظریه هرمنوتیک اندیشهشناسانه اسکینر
201
219
FA
رحمت
عباس تبار
استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه مازندران
r.abbastabar@umz.ac.ir
محمد
زارعپور نقیبی
دانشآموخته کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام، دانشگاه مازندران.
10.22034/ra.2019.94203.2230
<strong>این پژوهش با اعتقاد به ضرورت بومیسازی علوم سیاسی و با هدف غنای نظری این الگوی بومی و بر مبنای هرمنوتیک اندیشهشناسانه اسکینر رابطه عقل و سیاست در منظومه معرفتی جوادی آملی را میکاود و با فرض استواربودن سیاست در نظر وی بر بنیادهای عقلانی و فروریختن آن در صورت قطع ارتباط با عقل، این موضوع را تبیین میکند. در نظر جوادی آملی، عقل مفتاح و مصباح تمام مراتب سیاست است و گستره وسیعی از سیاست را در بر میگیرد. تمامی پرسشهای اساسی سیاست، از جمله مشروعیت حکومت، کیستی حاکم، غایت حکومت و سیاست، وظایف حکومت، آرمانشهر ترسیمشده، ویژگیهای کارگزاران سیاسی، پیوند دین و سیاست، تشخیص مصالح جامعه و نحوه مدیریت سیاسی، در اکثر وجوهش با عقل همگرا است و در صورتی که عقل گوشهنشین عرصه سیاست شود سیاست نیز کاراییاش را ازدست خواهد داد.</strong>
عقلانیت,حکمت متعالیه,سیاست,هرمنوتیک,معرفتشناسی
https://raj.smc.ac.ir/article_35688.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35688_bf626cddb7920e24efb5b418d030b238.pdf
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2717-2732
16
42
2020
02
20
گناه و بخشایش در داستانهای برادران گریم
221
239
FA
زهرا
طاهری سرتشنیزی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد.
venous58@ymail.com
اصغر
رضاپوریان
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
rezaporian@gmail.com
امیر حسین
همتی
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد.
hematiamir80@yahoo.com
10.22034/ra.2019.90226.2187
این مقاله در پی بررسی مضمون «گناه» و «بخشایش» در افسانههای برادران گریم است. روش پژوهش، مطالعه «بینامتنیّت خوانشی» با ارجاع درونمتنی است. پس از بررسی کامل این دو موضوع در افسانههای حجم نمونه، این نتیجه به دست آمد که در این افسانهها با دو رویکرد متفاوت به گناه و بخشایش روبهرو هستیم؛ نخست رویکردی که آموزههای مسیحیّت در آن به گونهای کاملاً هواخواهانه و جانبدارانه دیده میشود؛ و دوم رویکردی که فارغ از صبغههای آموزگانی دین مسیح، نگرشی وسیعتر و برخاسته از ادیان و مذاهب باستانی دارد. از نتایج دیگر این پژوهش دوگانگی ممنوعیتها و واکنشهای اشخاص است که طبق آن به دو گروه برمیخوریم؛ نخست ممنوعیتهایی که بعضاً از سر خودخواهی یا بیدلیل و سختگیرانه وضع شدهاند؛ و دوم ممنوعیّتهایی که صرفاً برای حفظ اشخاص از خطرهای احتمالی مطرح میشوند.
بینامتنیّت,افسانههای عامیانه,برادران گریم,گناه,بخشایش
https://raj.smc.ac.ir/article_35458.html
https://raj.smc.ac.ir/article_35458_b34e7aaf48f75afc1b8003d364b25f1e.pdf