2024-03-29T20:24:02Z
https://raj.smc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5792
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
خانواده در نظام حکمت عملی ابنسینا
منصوره
بخشی
مجید
صادقی
سید مهدی
امامی جمعه
خانواده اصلیترین نهاد اجتماعی و بنیادیترین عنصر جامعه و بستر رشد بسیاری از ارزشها است. ابنسینا در آثار خود، از جمله وجوب السیاسة و الحاجة الی السیاسة، مستقلاً، و نیز در آثار دیگر خود به این موضوع پرداخته و با رویکردی دینیفلسفی از ضرورت، عوامل و موانع تحکیم آن سخن میگوید. این مقاله، ابتدا جایگاه حکمت منزل در نظام حکمی سینوی را میکاود و سپس در باب عناصر اصلی و مرتبط با آن، مانند ازدواج، نحوه مشارکت زن و مرد در اداره منزل، حقوق خانواده و اصول حاکم بر سیاست منزل، سخن میگوید. ابنسینا در باب عوامل ازدواج بر انگیزههای اقتصادی، اجتماعی، روانی و جنسی انگشت مینهد و در راستای تحکیم این بنیاد بر مسئولیت مدیران و حاکمان جامعه، تلاش در جهت رفاه اقتصادی و ایجاد شغل، رشد عقلانی زوجین، جلوگیری از ازدواجهای پنهانی و عفت خانواده تأکید فراوان دارد. در بحث از حقوق همسر و تکالیف مرد به حقوقی همچون حق نفقه، حق صیانت و حق کرامت اشاره میکند و مرد را مهمترین تکیهگاه تحکیم خانواده میداند. در باب حق طلاق معتقد است این حق نباید در اختیار فرد متلونالمزاج و کمخرد قرار گیرد. بر همین اساس لزوماً در موقعیتهایی این حق را از مرد سلب میکند.
ابنسینا
خانواده
تدبیر منزل
حکمت عملی
زن
مرد
2019
09
04
5
24
https://raj.smc.ac.ir/article_36346_3d50e431b42bdf8e4617aad8a65a1cad.pdf
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
بررسی تأثیر مبانی انسانشناسی صدرا در مسئله دعا
مروه
دولت ابادی
عین الله
خادمی
عبداله
صلواتی
لیلا
پور اکبر
دعا یکی از عمیقترین انواع ارتباطی انسانها با خدا است. هر انسانی به فراخور میزان درک فقر ذاتی خویش به معناشناسی و مسائل پیرامون آن پرداخته است. نگاه صدرا به مسئله دعا، گسسته از مبانی انسانشناسی وی نیست. حرکت جوهری اشتدادی نفس، نحوه استکمال انسانی، انسان کامل، فقر وجودی انسان و اصل اختیار، اهم مبانی صدرا در تبیین مسئله دعا است. در این نوشتار با توجه به مبانی انسانشناسی صدرا (در دو نظام تشکیک خاصی و وحدت شخصی وجود) مسئله دعا تحلیل شده است. لذا ضمن تبیین مختصری از مفاهیم و مبانی وی، علاوه بر به تصویر کشیدن ارتباط آن دو، تحلیلی نو و منطبق بر اصول انسانشناختی صدرایی از مسئله دعا مطرح کردهایم.
ملاصدرا
دعا
انسانشناسی
حرکت جوهری
استکمال نفس
عقل نظری
عقل عملی
انسان کامل
فقر وجودی
اختیار
2019
09
04
25
42
https://raj.smc.ac.ir/article_36348_258e79a20e421a6e222a6b70d2bf99fe.pdf
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
تحلیل بُعد انسانشناختی رئالیسم انتقادی از ساحت اجتماعی دین و نقد آن
منیره
بصیرتی
حمید
پارسانیا
دین واقعیتی اجتماعی است و معمولاً برای تبیین واقعیتهای اجتماعی، طیفی از نظریات فردگرایانه-جمعگرایانه استفاده میشود. از جمله این نظریات، نظریات متعلق به نحله رئالیسم انتقادی است که کنشهای انسانی را بررسی و تبیین میکند. در این مقاله سه دلیل بر علیت دلایل رفتار یا کنش انسانی اقامه شده است. پارادایم رئالیسم انتقادی، انسان را دارای ماهیت اجتماعی میداند. واقعگرایان انتقادی، یکی از ارکان قضاوت روشی را که بر اساس پیشفرضهای توافقی افراد است، کفایت عملی میدانند. برای جمعآوری اطلاعات، قائل به ترکیب روش کیفی و کمّی هستند و هیچ یک را بهتنهایی کافی نمیدانند. جایگاه خدا در انسانشناسی دیالکتیک روی بسکار چنین است که ساختار مبنایی انسان و جهان، خدا است و وظیفه اصلی انسان، دستیابی به این واقعیت متعالی یا مطلق و فهم آن است. از نظر او، خدا ریشه وجودی یا غایت وجود و امکانها است.
علیّت دلایل
تبیین کنش
انسانشناسی رئالیسم انتقادی
2019
09
04
43
54
https://raj.smc.ac.ir/article_36354_3cad10d7c648c3e79161a9653116f18f.pdf
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
تحلیل تلائم سخنان صدرا درباره «حدوث جسمانی نفس» با تعابیر روایی ناظر بر «قدم نفس»
محسن
طاهری صحنه
غزاله
رفیعی
اعلی
تورانی
ملاصدرا معتقد است نفس در آغاز موجودی مادی است و با حرکت جوهری خود به مرتبه تجرد میرسد و پس از طیکردن مراتب کمالات و تحولات جوهری، به تجرد کامل نایل میآید و از بدن بینیاز میشود. در واقع، نفس مولود عالم طبیعت است و قبل از خلقت ابدان وجود ندارد. اما در برخی از احادیث و روایات رسیده از ائمه که از نظر محدثان در حد تواتر است خلقت ارواح و نفوس انسانها پیش از ابدان دانسته شده است. از آنجایی که ملاصدرا فیلسوفی شیعی است، برای روایات صادرشده از پیامبر و اهل بیت او حجیتی کمتر از عقل قائل نیست. لذا در صدد تبیین عقلانی از روایات است. وی برای وجود نفس قبل از بدن و عالم طبیعت دو تفسیر مطرح کرده است؛ یکی وجود جمعی عقلانی و دیگری وجود انسان نفسی.
قدم نفس
حدوث جسمانی
وجود جمعی عقلانی
تقدم انسان نفسی
انسان حسی
ملاصدرا
2019
09
04
55
70
https://raj.smc.ac.ir/article_36345_bc838140e46011324b0a2eb14b1ae6cb.pdf
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
بررسی نظریه انسانکامل در کلام امام صادق علیهالسلام
قدرت الله
خیاطیان
رضا
طباطبایی عمید
انسانشناسی از مهمترین مباحث جهانبینی است. انسانکامل واسطه بین حق و خلق بوده و شناسای جهان، خدا و خود است. نظریه انسانکامل از اصلیترین مباحث عرفانی است. هرچند محققان پیدایی این نظریه را به دوران قبل از ابنعربی مربوط دانستهاند، اما وی آن را همچون سایر موضوعهای عرفان نظری تدوین کرد. امام صادق(ع) شناخت ذات الاهی را میسر ندانسته، معرفت الاهی را از طریق اسمای خداوند ممکن میداند. از نظر ایشان، انسانکامل، که حضرت محمّد (ص) و اولیای محمدیین هستند، جامع اسمای الاهیاند و خلقت جهان نیز به آنها اختصاص دارد. انسانکامل نزد ایشان صاحب مقام ولایت، و خلیفه خداوند بر روی زمین است. انسانکامل محل مشیت الاهی و حائز مقام انشاء و حجّت است. زمین هرگز از حجّت و ولی الاهی خالی نیست. روش بررسی مقاله تحلیل محتوا است.
انسانکامل
امام صادق(ع)
اسمای الاهی
2019
09
04
71
91
https://raj.smc.ac.ir/article_36347_2fcdd42c6fe486b47d02f036cb74d9b3.pdf
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
مسئله تجرد نفس از دیدگاه سید مرتضی و علامه حلی
سید محمدعلی
دیباجی
سعید
پاشائی
تجرد نفس از مباحث مهم در فلسفه و کلام اسلامی است. سید مرتضی و علامه حلی، دو متکلم برجسته شیعه، درباره ماهیت نفس دیدگاه متفاوتی دارند. سید مرتضی تجرد نفس را انکار کرده و قول به جوهر بسیط بودن نفس را باطل خوانده است. مهمترین دلیل او پیوستگی و وابستگی اعمال فکری و عقلی به امور بدنی است. امّا علامه حلی گویا تجرد نفس را میپذیرد. این مقاله در پی آن است که دلایل انکار تجرد نفس از منظر سید مرتضی را بررسی کند و دیدگاه علامه حلی را نشان دهد. چنانکه خواهیم دید، علامه حلی دلایل متکلمان و حکما، از جمله دیدگاه سید مرتضی، را در کتب خود آورده و نقد کرده و معتقد است ادله هر دو قوت و ضعفهایی دارد. علامه مهمترین دلیل در تجرد نفس را تجرد ادراک میداند، ولی گویا در اعتقاد به مجردبودن یا نبودن آن تردید دارد؛ او در مقام متکلم رویکرد جسمانیت نفس (نظریه اجزای اصلیه) را میپروراند.
علمالنفس
تجرد نفس
سید مرتضی
علامه حلی
2019
09
04
93
116
https://raj.smc.ac.ir/article_36349_12dd06b71a442584681745e077519e11.pdf
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
بررسی هستیشناسی قوه خیال از منظر حسنزاده آملی
حسین
حسن زاده
فاطمه
حسن زاده
هستیشناسی قوه خیال و اثبات کارکردهای ادراکی آن، یکی از اساسیترین معضلات علمی در علمالنفس فلسفی است و هر یک از مکاتب مشاء و اشراق و حکمت متعالیه، رویکردهای متفاوتی درباره تجرد یا مادیانگاری خیال، مدرکبودن و ماهیت صور خیالی برگزیدهاند. در مقاله حاضر، هستیشناسی خیال از دیدگاه حسنزاده آملی بررسی شده است. خیال در دیدگاه وی، صرفاً در قوهای باطنی که حافظ صور باشد، محدود نمیشود ومتأثر از مبنای وحدت شخصیه، محدودهای فراتر از تعاریف رایج مشائی و صدرایی دارد. ابعاد ماهوی خیال و کارکردهای این قوه نیز متأثر از این نوع نگاه، متمایز از سایر دیدگاهها است. در دیدگاه حسنزاده آملی، فاعلیت قوه خیال در پرتو مقام انشائی آن معنا مییابد که بدون دریافتهای شهودی حاصل نمیشود. تبیین مقام انشاء اسمایی این قوه، از اساسیترین کارکردهای خیال از نگاه او است. در دیدگاه وی، صور خیالی موجود در عالم خیال نفسانی با عوالم ماورایی رابطهای دوسویه دارد.
قوه خیال
وحدت شخصیه
صور خیالی
مقام انشائی نفس
حسنزاده آملی
2019
09
04
117
134
https://raj.smc.ac.ir/article_36350_d8801c202f4b0b0136323b8b111154c8.pdf
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
الگوی سلامت نفس نزد نصیرالدین طوسی تحلیل سلامت نفس و فضیلت به مثابه نخستین قدم در تحقق انسان خوب
فرشته
ابوالحسنی نیارکی
هاشم
قربانی
تحلیل سلامت نفس و تبیین ویژگیهای آن مسئلهای انسانشناختی در اندیشه متفکران مسلمان بوده است. نصیرالدین طوسی در آثارِ اخلاقی خویش، نظریهسازی ویژهای در باب سلامت نفس انجام داده است. در این جستار، با تصویرسازی الگوی طوسی از سلامت نفس کوشیدهایم تحلیلی جامع از این مسئله در آثار وی عرضه کنیم. سلامت نفس در اندیشه طوسی، شرط لازم کمالات بالادستی محسوب میشود. در نظریه کمالمحور طوسی، درمان امراض و رذایل و تأکید بر سلامت نفس (طبانگاری اخلاق) نقش بسزایی دارد. فضیلت مؤلفه مهم سلامت در تفکر طوسی است. وی در تحلیل این مسئله ناظر به تحققداشت انسان سالم و مطلوب سخن میگوید و معیارهای وی معطوف به آن است، نه انسان آرمانی و عرفانی. تحلیلهای طوسی متفاوت با نظریههای سلامت نفس، نظیر نظریه زکریای رازی، است. در این جستار از جایگاه طب روحانی در نظریه اخلاقی طوسی، تصویرسازی طوسی از امراض نفس و سلامت، راهکارها و الگوهایی که وی مطرح کرده است سخن میگوییم و با توجه به اخذ مؤلفه فضیلت در تحلیل سلامت به چیستی فضیلت و تحلیل قوای نفس و تفسیرهای مختلف طوسی میپردازیم.
طوسی
سلامت نفس
فضیلت
الگو
طب روحانی
2019
09
04
135
159
https://raj.smc.ac.ir/article_36351_ccf5357c1594ff203338d913c8d684c1.pdf
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
روششناسی مطالعه انسان در حکمت متعالیه گذار به هرمنوتیک صدرایی در مسئله نفس
فهیمه
شریعتی
یکی از مسائل کلیدی مطرحشده در فلسفه ملاصدرا بررسی چیستی، ابتدا و انتهای انسان و ربط آن با وجود حقیقی است. مقاله حاضر با بررسی و تحلیل روش حاکم بر نفسشناسی ملاصدرا و ابزاری که وی استفاده کرده در پی کشف راز برتری حکمت متعالیه بر سایر مسلکهای فلسفی یا تفاوت آن با این مسلکها در انسانشناسی است. بررسی آثار گوناگون ملاصدرا به شیوه کتابخانهای و تحلیل محتوا نشان میدهد که او در بررسی مسئله نفس (که از مهمترین و کلیدیترین مسائل حکمت متعالیه است)، در کنار برهان (شاکله اصلی مباحث فلسفی در حکمت متعالیه) از ابزارهای دیگری همچون آیات و روایات، تجارب شخصی، شهود، عقاید، نقل و نقد اقوال، تشبیه و تمثیل، تأویل، اشارات و ... استفاده کرده است. روش ملاصدرا در انسانشناسی، التقاط، تلفیق و میانرشتهای نیست بلکه ذهن ذوبشده وی در دین و عرفان و اشراف او به فلسفههای موجود باعث تحقق هرمنوتیکیترین تقریر از فلسفه قدیم و تبیین متفاوت او از انسان شده است. انسانشناسی ملاصدرا بروز حقیقت انسان در منظر و مرئای عقل انسان با رتبه وجودی ملاصدرا و تقویتشده با فهم والای انسان کامل است. لذا انسانشناسی حکمت متعالیه علیرغم استفاده از ابزارهایی همچون وحی و شهود، همچنان به عنوان نوعی روش اصیل عقلی و فلسفی باقی مانده است.
ملاصدرا
نفس
انسانشناسی
هرمنوتیک
2019
09
04
161
177
https://raj.smc.ac.ir/article_36352_6c19e3bf71465d51dee8a4e1d29d1a97.pdf
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
تبیین فلسفی رابطه غذا با روح و اندیشه با نگاهی به متون دینی
احمد
شه گلی
امروزه با توجه به گسترش مباحث تجربی مربوط به تغذیه و پیدایش سبک خاص تغذیهای در دوران جدید و نیز رشد و گسترش کمّی و کیفی انواع غذاها، ضرورت پرداختن به بحث تغذیه و نسبت آن با انسان بر اساس رویکردهای دینی و فلسفی بیش از هر زمان دیگر آشکار شده است. این مقاله، با روش فلسفی و به صورت کاربردی و عینی با موضوع تغذیه به عنوان شأنی از شئون انسان مواجهه میشود و تبیین فلسفی از نسبت تغذیه انسان با روح و اندیشهاش به دست میدهد. روش تبیین مباحث این پژوهش، عقلی و فلسفی است. به دلیل اهمیت آموزههای دینی اشارهای به مستندات دینی این موضوع نیز شده است. مطابق این رویکرد، تغذیه اگرچه مربوط به ساحت جسمی انسان است، اما چون روح انسان با ساحت جسمی پیوند دارد، غذا بر ساحت روحی و اندیشه انسان تأثیر میگذارد. بر این اساس، تغذیه به عنوان یکی از عوامل غیرمعرفتی در جهتگیری اندیشه و باور انسان تأثیرگذار است، به طوری که برخی از اندیشههای انسان متأثر از غذا است. همینطور تبیین و اثبات این موضوع، علاوه بر اینکه کاربردی و مهم است، آثار تربیتی و اخلاقی خاصی در حوزههای مرتبط با این بحث دارد.
غذا
روح
انسان
اندیشه
رویکرد فلسفی
2019
09
04
179
196
https://raj.smc.ac.ir/article_35452_1e0341c838f9ef85d6809552b08b9fe9.pdf
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
حقوق سیاسی انسان در حکومت اسلامی از منظر نهجالبلاغه
محمدتقی
آقایی
احمد
عابدی آرانی
مصیب
صیادی
جایگاه انسان درنظام سیاسی و حقوق سیاسی او مسئلهای است مهم که معیار تقسیمبندی انواع حکومتها قرار گرفته است. از سوی دیگر، تبییننشدن حقوق سیاسی انسان در حکومتهای دینی یا بیتوجهی حکومتهای مبتنی بر دین به آن، موجب مترادفدانستن نظامهای دینی با رژیمهای استبدادی شده است. درپژوهش حاضر، با بررسی سیره سیاسی و حکومتی حضرت علیA در نهجالبلاغه، حقوق سیاسی انسان در حکومت اسلامی بررسی میشود که میتواند معیار مناسبی برای حکومتها و گروههای اسلامی در جهان اسلام باشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد بر اساس آموزههای نهجالبلاغه، انسان فارغ از هر گونه تقسیمبندی، در حکومت اسلامی دارای حقوقی چون حقّ تعیین سرنوشت وانتخاب حاکمان، آزادی سیاسی، نظارت برمسئولان، مشورت، نصیحت کارگزاران، جلب رضایت عمومی، آگاهی از مسائل حکومتی، حفظ اسراروحریم خصوصی، امنیت وتساوی دربرخورداری از حقوق است وحکومت اسلامی مکلّف به تأمین این حقوق است.
حقوق سیاسی انسان
حقّ و تکلیف
حکومت اسلامی
نهجالبلاغه
2019
08
23
197
219
https://raj.smc.ac.ir/article_35516_6d8a9572c27d2d431837e8ed6708baca.pdf
انسان پژوهی دینی
2251-6024
2251-6024
1398
16
41
نمود کمالطلبی انسان در زبان با تأکید بر زبان عبری و زبان فارسی
مهدی
رضازاده قزاآن
سیروس
شمیسا
عبدالرضا
مدرس زاده
انسان ذاتاً کمالطلب است. وسواس در گزینش واژهها و کاربرد هدفمند آنها و توصیه و تأکید متون تعلیمی و اخلاقی بر سخن نکو تجلی کمالطلبی انسان در زبان، و نشانه پیوند حُسن و جمال با کمال است. انسانِ جویای کمال، هم در انتخاب واژهها بهترین و بجاترین را برمیگزیند و هم فطرتاً دوستدار شنیدن سخنان نکو است. حفظ کرامت بشر و رعایت احترام و ادب و نزاکت و اخلاق، منشأ بهگویی، نکوگویی، و زیباسازی زبانی است. زبان عبری به عنوان زبان یکی از کتب مقدس که واجد ارزشهای تاریخی و زبانشناسی است سرشار از واژههای نیک و نرم است. همچنین، متون نظم و نثر فارسی (متأثر از متن قرآن) مجلای بهگویی و نکوگویی زبانیاند که با استخدام فنون گوناگون ادبی و بلاغی در قالبهای منثور و منظوم، سخن را زیبا جلوه دادهاند تا بر مذاق مخاطب نکو افتد.
زبان
زبان عبری
زبان فارسی
کمالطلبی
2019
09
04
221
242
https://raj.smc.ac.ir/article_36353_ce179ce4003a1a8e6e8faa90105bfc3b.pdf