مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-602441320080220Divinely determined, Velayi, governmentحکومت مبتنی بر نظریه ولایت فقیه از منظر امام خمینی(ره)31926984FAمحمد مهدی رشادتیمربی فلسفه وکلام اسلامیJournal Article20170821Imam Khomeini has described the theory of divine appointment, <em>entesab</em>, more than others. The principles of the subject consist in the concept of velayat, essential properties of government, eminent part of leadership assembly, importance of peoples’ supporting of government and realm of leader’s authorities. This paper has clarified what is meant by absolute faqih guardianship and explained its difference with absolute guardianship of innocent leaders, (p. b. u. t.). It has been made clear that except four exceptional case, there can be no difference between the authorities of two types of guardianship with regard to community affairs and administration.بخش عمده این نوشتار مربوط به نظریه انتصاب است. نظریه ای که امام خمینی(ره) در تبیین و تشریح آن بیش از همه کوشش داشتهاند، محورهای پایهای حکومت ولایی شامل مفهوم ولایت، ویژگیهای اساسی حکومت، نقش برجسته مجلس خبرگان رهبری، اهمیت رویکرد و حمایت مردم از نظام، و در نهایت بحث دامنهدار قلمرو اختیارات حاکم اسلامی است. این قلم ضمن اشاره به مفهوم ولایت مطلقه فقیه که در قانون اساسی نیز آمده است، به تفاوت اساسی آن با ولایت مطلقه حضرات معصومین(ع) مینگرد؛ از این منظر در اداره جامعه و در مقام اجرا، به استثناء چهار مورد، هیچ گونه تفاوتی میان اختیارات معصوم(ع) و ولی فقیه در زمان غیبت وجود ندارد.https://raj.smc.ac.ir/article_26984_2138ead3f8c26801f86e51afb0b3927f.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-602441320080220Imam Khomeini’s model of political management after the victory of Islamic revolutionالگوی مدیریت سیاسی امام(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی214726985FAابوالحسن حسین زادهدانش آموخته کارشناسی ارشدJournal Article20170821Imam Khomeini, a leader and manager who lacking any academic study in the field of management and inspired by the Islamic teaching of management and his own extraordinary vision and character in management was able to lead the revolution under the most intense presses and threats; based upon such states, some political analysts had foreseen it to be stopped.
In this paper, the most eminent models of Imam Khomeini’s management including programming, making decision, organizing, leadership and controlling have been introduced. It should be stated that the elements and mainsystem of his model of management seem to be the same as the others apparently. It, however, differs from them essentially.اندیشمندان ومدیران برجسته دنیا با نظریه های خویش، رهیافت های متعددی را در جهان مدیریت، پایه گذاری وتقویت نمودند که مهمترین آنها را می توان در پنج رهیافت خلاصه نمود:
1- رهیافت سنتی (کلاسیک) 2- رهیافت منابع انسانی (نئوکلاسیک) 3- رهیافت کمی وعلمی 4- رهیافت سیستمی واقتضائی 5- رهیافت جامع وپویا
اداره جهان پرتلاطم امروز،ضمن بهره گیری از تجارب واندوخته های علمی ومکاتب مختلف مدیریتی، نیازمند طراحی واجرای الگوهای منظم و کارامد مدیریتی جهت اداره جوامع، نظام ها، سازمان ها، نهادها، شرکت ها و... می باشد. در یک جمع بندی از همه مکاتب می توان مهمترین عناصر و ارکان یک الگوی مدیریتی را در پنج اصل ذکر نمود:1- برنامه ریزی 2- تصمیم گیری 3- سازماندهی 4- هدایت(رهبری، انگیزش وارتباطات) 5- کنترل ونظارت.
حضرت امام خمینی(ره) رهبر ومدیری که بدون داشتن تحصیلات آکادمیک مدیریتی، با الهام از تعالیم مدیریتی اسلام و بینش ومنش خارق العاده مدیریتی و سیاسی خویش، در حالی بیش از ده سال به اداره نظام نوپا ی اسلامی پرداختند که تحت شدید ترین فشار وتهدیدات داخلی وخارجی قرار داشت و به زعم بسیاری از تحلیلگران بایستی این نظام در همان سال های آغازین از ادامه حرکت باز می ماند. در این مقاله ، مهمترین عناصر الگوی مدیریتی حضرت امام(ره) شامل1- برنامه ریزی 2- تصمیم گیری 3- سازماندهی 4- هدایت(رهبری، انگیزش وارتباطات) 5- کنترل ونظارت تبیین می گردد.
لازم به ذکر است هرچند به ظاهر عناصر و ساختار اصلی الگوی مدیریتی امام(ره) با بسیاری از الگو های مدیریتی، یکسان ومشابه است ولی هریک از عناصر این الگو تفاوت ماهوی با عناصر الگوهای دیگر دارد.https://raj.smc.ac.ir/article_26985_f4b268c63f9ef3c3d8c45050f49621b7.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-602441320080220Pluralism and Qoranپلورالیسم و قرآن497726986FAرضا محمدیاستاد حوزه علمیهJournal Article20170821Sometimes pluralism has been viewed to be religious. This theory is known an originally western one that has transferred to Muslim communities in the form of translation. As has been made clear in the paper, agreeing with theory would lead to mental and practical contradictions both; in the form of the sameness of <em>being</em> and <em>not being </em>in the former and <em>ought to</em> and<em> ought not to</em> in the latter<em>.</em> Practically viewed, however, in some cases it causes a kind of peaceful life.
In the view of Qoran, the theory cannot be agreeable. The
reason lies in the fact that the cases rlied on by pluralists do <strong> </strong>not signify their claims. Some verses facing pluralism include: 3:85, 20, 61; 2:19 and 9:33. finally, it should be stated that the verses used by pluralist such as 2:17 and 18; 5:69 and 39:18 do not support the idea in a straight way.گاهی تکثرگرایی درحوزه دین مطرح می شود و از آن به پلورالیسم دینی یاد میگردد. خاستگاه این تفکر، غرب مسیحی است که اخیراً ترجمه و به جهان اسلام نیز صادر شده است. پذیرش این تفکر از دیدگاه عقل و در مقام نظر منتهی به اجتماع نقیضین (اجتماع هست ونیست) و در مقام عمل نیز در اکثر موارد منتهی به جمع بین باید و نباید می شود. بله در برخی موارد و در فروعات و چگونگی زندگی می توان در مقام عمل کوتاه آمد و زندگی مسالمت آمیز داشت. ولی از منظر قرآن نظیر این تفکر امکان پذیر نیست. چون موردی که از سوی پلورالیست ها مطرح می شود، به هیچ وجه بر مدعای آنها دلالت ندارد. و از سوی دیگر ده ها آیه بر بطلان این اندیشه دلالت دارد. آیات مورد استفاده تکثر گراها عبارت است از : 62 و256 بقره ، 69 مائده، 17 و 18 زمر، و برخی آیاتی که بر بطلان پلورالیسم دلالت دارد عبارتند از: 19 ،20، 61 و85 آل عمران، 120 بقره، 29،31،33، توبه، 72 و 75 مائدهhttps://raj.smc.ac.ir/article_26986_09f4f581498df4942d256e1f43a4d920.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-602441320080220Political participation, a right or a duty?مشارکت سیاسی در نظام اسلامی،حق یا تکلیف؟7910326988FAعلیرضا صابریاناستادیار مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20170821Nowadays, democratic systems are founded on people’s participation. Islam has given special weight to people’s political participation in all defining stages of decision. Since Islamic judgments are authoritative for ever and without establishing a government, they can never be applied. In the view of Islam, the affairs of community should be directed according to the will of citizens; and it is such an event that its occurrence is resulted in the shadow of political participation of people. Furthermore, permanent oversight over the men of state makes it as a duty for Muslims to participate in socio-political activities and decisions. Otherwise, society would fall victim to chaos and no room would remain for Islamic judgments.در عصر حاضر نظام سیاسی مردم سالار با مشارکت سیاسی مردم شکل میگیرد.از این رو وجود حکومت برای جوامع بشری ضرورتی است که عقل به آن حکم میکند.یکی از خصوصیات مکتب سیاسی اسلام نسبت به سایر مکاتب، فراهم آوردن زمینه مشارکت همه قشرهای مردمی در تمام مراحل تصمیمگیری و سرنوشت ساز است. چرا که احکام اسلامی تا روز قیامت باقی و لازم الاجرا بوده و اجرای احکام الهی جز از رهگذر برپایی حکومت اسلامی امکانپذیر نیست.
مشارکت سیاسی که به موجب آن شخص اراده خود را جهت مشارکت در حاکمیت جامعه به کار میبرد،از طرفی حق هر شهروند است و از طرف دیگر تکلیف شرعی هر مسلمان است که برای برپایی حکومت دینی و نظارت مستمر بر اعمال حاکمان وارد این مشارکت شود و در صورت عدم مشارکت سیاسی، جامعه دچار هرج و مرج شده و امکان اجرای احکام شریعت از بین خواهد رفت.https://raj.smc.ac.ir/article_26988_c66b9e68d9c893a14f872f4ac0ed6a79.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-602441320080220Sworn enemy and Qoranic techniques against itدشمن قسم خورده و راهکارهای مقابله با آن10512926989FAعبدالله حاجی صادقیاستادیار مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20170821Knowledge of enemy is necessary for man in affairs, of which the most important one is passing and ascending the path of happiness. As is understood by Qoranic teachings, a determined enemy has entered the field with all ability to mislead man. This enemy is the very Satan.
In this paper, the reasonability of Satan’s existence in the most wise system of creation, its necessity and the reason for Satan’s opportunity in the earthly life has been made clear. Then, Satan’s techniques and programs for misleading
man and some Qoranic techniques for opposing them have been introduced.دشمن شناسی و بصیرت نسبت به توطئه ها و تهدیدات یکی از شرایط مهم در هر حرکت و کار عظیمی است. در مهم ترین برنامه زندگی انسان که سیر و سلوک و تعالی و تقرب به خدا با محوریت صراط مستقیم باشد، دشمنی مصمم و توانمند با تمام توان و نیروهایش به میدان آمده تا انتقام خود را از انسان بگیرد و قسم خورده است که نگذارد او در صراط مستقیم حضور و استقامت یابد و این همان شیطان است.
این مقاله پس از اشاره به فلسفه وجودی شیطان و ضرورت آن در نظام احسن و همینطور علت فرصت و مهلتی که خدا به او داده است، راهکارها و برنامه های کلی و فراگیر شیطان برای انحراف و آسیب رسانی به انسان را بیان کرده و سپس برخی از مهم ترین راهبردهای مقابله و عوامل مؤثر در ناکام سازی توطئه های شیطان را بر می شمارد.https://raj.smc.ac.ir/article_26989_212dda82eb5b3d9999ef4313ead4100b.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-602441320080220A critical view over relativismنقد و نظری بر نسبی گرایی اخلاقی13114726990FAمسلم محمدیپژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامیJournal Article20170821Ethical relativism, being one of the new theories, has been studied critically by those believing in ethical values and teachings during recent century. This paper, having justified some fundamental concepts in the field, has analyzed the three types of relativism: descriptive relativism, meta-ethical relativism and normative relativism.
The paper has argued against the proofs supporting relativism saying that in descriptive relativism, the difference in fundamental principles of ethics, if there would be any, can be relied on, rather than superficial differences found in communities, the relativity of all ethical propositions claimed in meta-ethics is self-contradicted and in this way, normative relativism also would be of no foundation.نسبیگرایی اخلاقی ازجمله رویکردها و نظریات نوظهوری است که درطول یک قرن اخیر چالش ها و واکنش ها ی فراوانی در میان معتقدان به آموزه های ارزشی واعتقادی به وجود آورده است. این نوشتار پس از تبیین برخی مفاهیم ومبادی تصوری مربوطه، به تجزیه وتحلیل انواع سه گانة نسبی گرایی یعنی نسبی گرایی توصیفی، فرا اخلاق وهنجاری پرداخته و در پایان به نقد و بررسی آن ها می نشیند.
در این پژوهش اثبات گردیده که ادله هیچ یک از سه نوع نسبی گرایی پیش گفته وافی به مقصود نبوده و مثبِت ادعای صورت گرفته نخواهد بود؛ زیرا به ترتیب، در نسبیگرایی توصیفی آنچه حائز اهمیت است این که باورهای اخلاقی بنیادین متفاوت باشد نه صرف اختلاف نظرهای ظاهری؛ در نسبیّت فرا اخلاق هم این ادعا که همه معرفتهای اخلاقی نسبی اند، خود قضیهای مطلق بوده و در نتیجه به پارادوکس و خود ستیزی خواهد انجامید، و در نهایت نسبی گرایی هنجاری نیز با نفی ونقض دو نسبیّت پیشین که در حقیقت مبانی و مقدمات آن بودند قابل اثبات نخواهد بود.https://raj.smc.ac.ir/article_26990_0dd8a9c3bbc27607612f3584b1441fc6.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-602441320080220Western scenarios against nucleus activities of I.R.I in futureسناریوهای آینده غرب در مواجهه با فعالیتهای هستهای ایران14917526991FAمصطفی قاسمیکارشناس ارشد روابط بین المللJournal Article20170821In the continuation of western pressing on Iran, the U.S. and Europe may intend four choices: military measurement, intensification of boycotts, diplomatic solution and intending instability of I.R.I. This paper rejects the first; as for the second, boycotting Iran’s petrol may be regarded as the last armament by the United Nations’ Security Council. This armament, however, would lead to great harmful effects on world’s economic and, therefore, would be disagreed with by some countries like Russia and China.
The West part believes that the strategy of <em>balanced press </em>and <em>diplomacy mag</em> be of considerable effect on suchinternational problem as nucleus crisis of Iran. And finally, the third fails to be effective, the fourth, namely taking step toward instability of Iran, can be intended by the U.S.
Such being the case, I.R.I. should watch out every instigative measure and threat, though evidently small, and give appropriate response to it.در رابطه با موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران احتمالاً چهار گزینه حمله نظامی، تشدید تحریم ها، راه حل دیپلماتیک و بازی با ثبات جمهوری اسلامی ایران را دنبال خواهند کرد. این مقاله احتمال حمله نظامی به ایران را رد می کند اما در ادامه تشدید تحریم ها، به نظر می رسد تحریم نفتی به عنوان آخرین حربه به کار رود.امّا به دلیل آثار زیانباری که تشدید تحریمهای ایران بر اقتصاد کشورهای جهان بر جا می گذارد این گزینه نیز با عدم همراهی کشورها بویژه چین و روسیه مواجه شود.
غربیها همزمان با تشدید تحریمها و اعمال فشار گسترده علیه ایران، مسیر مذاکره را نیز پی گیری خواهند کرد و در صورتی که آمریکا نخواهد، یا نتواند مسأله ایران را از طریق دیپلماسی حل کند ، گزینه دیگر، می تواند دخالت صریح تر در اوضاع داخلی ایران جهت وادار ساختن این کشور به قبول شرایط آمریکا باشد.
با توجه به این گزینههای احتمالی، عقلانیت دیپلماسی سیاسی ایجاب می کند هرگونه تحریک و تهدیدی علیه مواضع جمهوری اسلامی در فرآیند محاسبات سیاسی وارد شود و متناسب با قدرت منبع تهدید و وزن آن در جامعه جهانی،اقدامات پیشگیرانه در جهت خنثی سازی آن تدارک شود.https://raj.smc.ac.ir/article_26991_50a773549979f6faae1fe5652e4ebcce.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-602441320080220Shiite scholars’ positions toward states in Safavi and Qajar’s ageتحلیل مواضع علمای شیعه در قبال حکومتها با بررسی دو عصر صفوی و قاجار17719726993FAفرزاد جهان بیندانشجوی دکترای مدرسی معارف اسلامی (گرایش انقلاب اسلامی) دانشگاه معارف اسلامیJournal Article20170821When studying Shiite scholars’ positions toward states, we find two determinative agents; the fundamental belief in unlawfulness of every government other than that of innocent and interaction or confrontation with regard to limitations and capacities. Shiite minority, fear from tyrants, effort for Divine limitations, strengthening Shiite government, threats from abroad, colonialism and opposing perversions in the fields of religion and morality have led to Shiite closeness to governments. On the other hand, cruel deeds of governors, intervention from abroad and the sack of nation’s properties have caused different degrees of discord between scholars and governments; the fact that its climax can be seen in the movement of tobacco.در بررسی مواضع علمای شیعه در قبال حکومتها ، دو عامل تعیین کننده وجود دارد: اولاصل ثابت اعتقادی«غاصب پنداشتنحکومتغیرمعصوم»ودوم مقتضیاتو تحمیل های زمانه که اولی موجب شکاف دائمی میان علما و حکومت ها می گردد و بر اساس دومی، حکومت ها به افزایش تعامل و یا دامن زدن به تقابل ها می پردازند. در اقلیت بودن شیعیان و ترس از ستمگران و تلاش برای اقامة حدود الهی معالامکان ، تقویت حکومت شیعی، تهدیدات خارجی و پدیده ی استعمار، مقابله با عقاید ، مکاتب و مذاهب انحرافی ، عوامل نزدیکی علما به حکومت ها بوده اند و افزایش ظلم و تعدی حکام و نفوذ بیگانگان و تاراج سرمایههای کشور، باعث افزایش نقارها میان علما و حکومت ها گردیده اند که اوج آن در جنبش تحریم تنباکو به عنوان نقطه ی عطفی در تاریخ معاصر ایران قابل مشاهده است.https://raj.smc.ac.ir/article_26993_10ec7ca4b71171b9a9d2b026ba212749.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-602441320080220The oil in the area of Persian gulf and its effects on hegemonic manner of the U.S.نفت خلیج فارس و تأثیر آن بر راهبرد سلطه طلبی آمریکا19922226995FAحسن تلاشاناستادیار مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20170821In this paper, it is intended to study the vital effect of the oil of the area of Persian gulf on hegemonic behavior of the U. S. and the manner in which this mater affects the strategy of this country in the area. The hypothesis of the study has been considered as: increasing role of oil for the U. S. has caused this country to use unusual manner of military power in the area after the event of September eleventh. To examine the hypothesis, the author, relying on some documents and assertions of American specialists and men of state affairs, has studied such varieties as the military attack to Iraq and Afghanistan. Politico-military and proclaimed and executive behaviors of the U.S. have supported the hypothesis. It can be argued that security conditions and psychic grounds have been prepared for the U. S. after the event of the September eleventh to gain control over oil resources of the area.نوشتار حاضر در صدد بررسی اهمیّت وتأثیر نفت خلیج فارس بر راهبرد سلطه طلبی آمریکا، و چگونگی تأثیرگذاری این مادة حیاتی بر استراتژی این کشور در منطقه است. برای این منظورضمن استفاده از مستندات و اظهارات کارشناسان و مقامات آمریکایی، متغیّرهایی هم چون تهاجم به عراق و افغانستان نیز در این راستا موردمطالعه و بررسی قرار گرفته است.رفتار سیاسی، نظامی و همچنین استراتژی اعلامی و اجرایی در عراق و افغانستان همگی درپی اثبات فرضیة این تحقیق می باشد مبنی بر این که : « اهمیت روزافزون نفت برای آمریکا باعث اتخاذ استراتژی غیر معمول و افراطی استفاده از قدرت نظامی در خلیج فارس بعد از یازده سپتامبر شد.»به نظر میرسد حادثة یازدهم سپتامبر شرایط امنیتی و روانی داخلی وخارجی را برای اقدام آمریکا جهت تسلط بلامنازع در جهان از طریق در اختیار گرفتن بزرگ ترین ذخایر نفتی خلیج فارس با استفاده از قوه قهریه فراهم کرده باشد.https://raj.smc.ac.ir/article_26995_bf757bc359f9237b3af4790d7bbd7bb1.pdf