مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823On the Monism of Rational Soul and Heart’s Truth in Islamic Wisdom and Mysticismبررسی یگانهانگاری حقیقت نفسناطقه و قلب در حکمت و عرفان اسلامی52824612510.22034/ra.2021.136324.2554FAحبیب الله دانش شهرکیاستادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قمحمید احتشام کیادانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قمJournal Article20200912Holding a monistic stance toward the truth of rational soul and heart in theoretical wisdom, and aimed at answering a fundamental question in philosophical anthropology, i.e. “what is the nature of human heart”, the author has deployed a library method to conduct the present research. To this purpose, first, the views of prominent Islamic philosophers and mystics are reviewed and then, the views on the distinction between heart and rational soul is explored. Afterwards, explaining heart in the viewpoint of Islamic mystics “as a collaborative and absolute truth which encompasses all human levels or human truth of truths”, it is viewed consistent with the truth of rational soul, particularly in transcendental wisdom. It is believed that, according to the description of rational intellect in transcendental wisdom, the philosophical explanation of the nature of heart is justified. Finally, the research has resolved some uncertainties around the idea of monism.<span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.2pt;">نگارنده بهقصد پاسخ به یکی از مسائل مهم در حوزه انسانشناسی فلسفی، یعنی: «چیستی قلب انسان» و با ایدة «یگانهانگاری حقیقت قلب در عرفان نظری با حقیقت نفس ناطقه در حکمت نظری»، به روش کتابخانهای پژوهش پیشرو را آغاز کرده است. وی در ابتدا با بازخوانی آرای عارفان و فیلسوفان برجسته اسلامی، ایده خود مبنی بر یگانهانگاری را تقویت کرده و سپس به بررسی دیدگاه دگرانگاری قلب و نفس ناطقه پرداخته است. نگارنده در نهایت با معرفی قلب از منظر عارفان اسلامی بهعنوان «حقیقت جمعی و احاطی انسان که جامع و شامل تمام مراتب انسانی یا حقیقةُالحقایق انسانی است» آن را با حقیقت نفسناطقه بهویژه در حکمتمتعالیه منطبق دانسته و معتقد شده: «تبیین فلسفی چیستی قلب بر اساس آنچه در مورد نفسناطقه در حکمتمتعالیه گفته شده، امری موجه است». بخش آخر این مقاله به پاسخ شبهاتی چند، پیرامون ایده یگانهانگاری اختصاص یافته است.</span>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823Ontological Foundations and Principles of Revolutionary System; Underlining the Role of Perfect Manبررسی و نقد نظریه رنجمندی انسان با تأکید بر تحلیل آیه چهارم سوره بلد294924623110.22034/ra.2021.127618.2519FAغلامحسین گرامیاستادیار گروه مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامیJournal Article20200514Some general religious propositions about “Existence” serve as the roots and the bases for all instructions and reactions in the revolutionary system. In fact, these general propositions are the ontological underpinnings of the revolutionary system which include belief in monotheism, belief in resurrection, belief in prophecy, belief in Velayat (authority of jurists), and belief in justice. From the heart of these underpinnings, some general propositions are extracted which serve as the permanent principles of the Revolutionary system. To approach an ideal Velayat system of government and survival of the revolutionary system, building upon ontological foundations and principles of the system, some macro-strategies can be suggested; 1. Designing idealistic and supreme objectives of the revolutionary system 2. Recognizing the functions of religion, development of system’s jurisprudence, and applying religion in social arenas, 3. Underlining the centrality of Velayat in the survival of the revolutionary system and realization of new Islamic civilization, 4. Expanding justice and fulfilling social welfare and security. The author has adopted an analytical - descriptive methods, backed by Quranic verses and their supporting tradition. In all phases of the research, appropriate behavioral models of the perfect man are presented. <span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.1pt;">همه انسانها تجاربی از رنج در زندگی خود دارند به همین دلیل رنج همواره یکی از دغدغههای پژوهشگران حوزه انسانی بوده است. مسئله مقاله حاضر این است که بر اساس دلایل قرآنی، عقلی و وجدانی آیا میتوان گفت انسانها اغلب یا همواره در رنج هستند. آیه چهارم سوره بلد - لقد خلقنا الانسان فی کبد - نظریه غلبه رنج در زندگی را بهظاهر تأیید میکند. این مضمون - رنج طبیعی و مستمر انسان در زندگی - توسط آیات دیگری نیز تأیید میشود. از سوی دیگر آیاتی که دائماً نعمتهای گوناگون و وسعت رحمت الهی را متذکر میشود - باتوجهبه اینکه بهرهمندی از هر نعمتی لذتی را به دنبال دارد - چهره دیگری از زندگی پیشرو میگذارد. برای جمع بین این دو دسته آیات بر اساس دلایل عقلی و نقلی، سه راهبرد پیشنهاد شده است. تفکیک بین رنجمندی و احاطه رنجها در زندگی، غلبه نعمتها بر رنجها و اصل ذومراتب بودن لذت و رنج، راهبردهای این مقاله هستند، در نتیجه نشان داده شد، بر اساس آموزههای قرآنی، دلایل عقلی و فلسفی و شواهد وجدانی، لذتها حتی در زمان ابتلا به رنجها غلبه دارند.</span>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823Material Monism of Man in School of Segregation; Investigating Some Consequencesوحدت انگاری مادی انسان در مکتب تفکیک؛ بررسی برخی پیامدها517324623310.22034/ra.2021.131219.2537FAمحسن ایزدیدانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه قممحمد نجاتیدانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی هرمزگاناحمد احمدیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه قمJournal Article20200719Prominent figures in the school of segregation deny the abstractness of the human soul and due to their emphasis on the corporeality of soul and body, believe in material the monism of Man. However, due to their recognition for supernatural, they are not enlisted among pure materialists. Almost all of them, owing to their belief in the total distinction between Quran, philosophy, and mysticism, hold that human sciences are non-certain and gradational and therefore these views are neither parallel nor intersecting. Employing the anthropological bases, the current research has analyzed and criticized the explanations and views of prominent figures in the school of segregation concerning issues such as corporeal resurrection, the quality of the continuation of mere material life of man in purgatory and the inconsistent unity of materiality of soul and abstractness of sciences. The research has adopted a descriptive and analytical method to answer “whether the founders of the school of segregation succeeded in explaining resurrection, purgatory and truth of science and perception through a materialistic account of human existence”. بزرگان مکتب تفکیک منکر تجرد نفوس انسانی هستند و به جهت تأکید بر جسمانیت نفس و بدن، به یگانگی مادی انسان اعتقاد دارند اما به جهت اذعان به ماورای طبیعت از زمره مادی انگاران محض خارج میشوند. عموم ایشان به جهت باور به تمایز کامل بین قرآن، فلسفه و عرفان، علوم بشری را مشکوک و غیر یقینی دانسته و لذا جمع این مواضع را التقاط و اجتماع امور متنافر میدانند. مطالعه پیش رو بر اساس مبانی انسانشناختی، ناکارآمدی تحلیل و تبیین بزرگان مکتب تفکیک در مسائلی همچون معاد جسمانی، کیفیت ادامه حیات صرفاً مادی انسان در عالم برزخ و اجتماع ناسازگار مادیت نفس و تجرد علم را مورد بررسی و نقد قرار داده است و با روش تحلیلی توصیفی سعی نموده به این پرسش پاسخ دهد که آیا بانیان مکتب تفکیک توانستهاند با مادیانگاری وجود انسان تبیینی موفق از معاد، برزخ و حقیقت علم و ادراک به دست دهند؟مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823The Theory of Simulacra and Explaining Corporeal Resurrection: A Critical Analysis of van Inwagenنظریهی مدل مشابه و تبیین معاد جسمانی با نگاه انتقادی بر آرای ون اینواگن759524623610.22034/ra.2021.139391.2579FAمحمدحسین مرادی نسبکارشناسی ارشد فلسفه دین مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینیعلی شیروانی هرندیدانشیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20201108With the growth of positivist thoughts and monistic views toward Man, the physicalist explanations of Man and corporeal resurrection have gained traction. Peter van Inwagen, an analytic philosopher, has suggested a physical explanation of corporeal resurrection known as “Simulacra” and claimed its superiority over other physical explanations in the vein. In an attempt to assess the claim – considering the underpinnings of the theory – the present study has described the theory first and then evaluated it. It was found that the theory of simulacra suffers from anthropological and epistemological deficiencies. The theory lacks in explaining an identity standard for the worldly person and the person in the hereafter. Simulacra, is built upon modal epistemology - based on Yablo’s account - and thus fails to account for the possibility of occurrence of corporeal resurrection. Yablo’s account is based on a personal belief and results in relativism. In addition to that, in his other writings, van Inwagen has proved that Yablo’s account is invalid and result in doubt and therefore, his use of the account in simulacra is far from justified. با رشد اندیشههای پوزیتیویستی و نگاه یگانهانگارانه به انسان، تبیینهای فیزیکالیستی از انسان و معاد جسمانی شدت گرفته است. پیتر ون اینواگن فیلسوف تحلیلی، تبیینی فیزیکی با عنوان «مدل مشابه» از معاد جسمانی ارائه داده و مدعی برتری این نظریه بر تبیینهای فیزیکی دیگر است. نوشتار حاضر در پی ارزیابی مدعای ون اینواگن - باتوجهبه مبانی این نظریه - ابتدا به توصیف این نظریه پرداخته و سپس به ارزیابی آن مینشینید. نتیجه آنکه، نظریه مدل مشابه از منظر انسانشناسی و معرفتشناسی با نارساییهایی مواجه است. این نظریه فاقد تبیین ملاک اینهمانی برای شخص دنیوی و اخروی میباشد. نظریة مدل مشابه مبتنی بر معرفتشناسی مدال - بنا بر تقریر یبلو - استوار شده است؛ ازاینرو این نظریه توانایی توجیه امکان وقوعی معاد جسمانی را ندارد. تقریر یبلو مبتنی بر باور شخص بوده و منجر به نسبیتگرایی میگردد. افزون بر این، ون اینواگن در آثار دیگرش، تقریر یبلو را باطل و منتج به شکگرایی میداند و معلوم نیست با چه توجیهی از این تقریر در مدل مشابه استفاده کرده است.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823Faculty of Imagination and Impairing its Function in Reflecting Inner Meanings and Transition to Celestial World in New Ageقوه خیال و تضعیف کارکرد آن در انعکاس معانی باطنی و گذار به ملکوت در عصر جدید9711424623810.22034/ra.2021.521838.2604FAغلامعلی مقدماستادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایرانJournal Article20201226Man enjoys different faculties. Functions and boundaries of these faculties in the creation system are determined by the creator and therefore, moderate and coordinated employment of these faculties secures human happiness. The faculty of imagination is among perceptual faculties of Man that have different functions. One of these functions is the bilateral role of imagination in reflecting inner meanings in the soul and transition from nature to the celestial world. If employed correctly, the faculty of imagination preserves its innate function and therefore brings about its associated effects and benefits. It seems that, due to change in lifestyle, growth of technology, communication, and information, and development of virtual and imaginary spaces, the way for excessive growth of imagination is paved and the groundwork for its retreat from its innate function is laid. In this analytical research, in addition to explaining this innate function through philosophical and mystical approaches, the impact of the new atmosphere on faculty of imagination and its deviation from its divine and monotheistic functions, in intermediate level, i.e. interpreting and visualization of inward input and advanced level, i.e. transition from outer aspect to inner aspect, is discussed. It is also shown that how new age lifestyle has damaged the innate function of the faculty of imagination and kept man away from goals of creation. <span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.2pt;">انسان دارای شئون، مراتب و قوای مختلف است، دست خلقت برای هرکدام از این قوا در نظام آفرینش، کارکرد مشخص و محدودهای خاص تعیین کرده است که در صورت بهکارگیری هماهنگ و اعتدالی، سعادت انسان را تأمین خواهند کرد. قوه خیال از جمله قوای ادراکی انسان و دارای کارکردهای مختلف است. یکی از این کارکردها نقش دوسویه خیال در انعکاس معانی باطنی در صفحه نفس و گذار از طبیعت به ملکوت عالم است. قوه خیال در صورت بهکارگیری صحیح، این کارکرد فطری و آثار و فوائد مترتب بر آن را حفظ خواهد نمود. به نظر میرسد با تغییر سبک زندگی، رشد تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و توسعه فضاهای مجازی و خیالی، بستر مناسبی برای رشد افراطی خیال و تعدی و خروج از این کارکرد تکوینی و فطری فراهم شده است. در این مقاله به روش تحلیلی ضمن تبیین این کارکرد فطری با دو رویکرد فلسفی و عرفانی، تأثیر فضای جدید بر قوه خیال و انحراف آن را از مسیر کارکردهای الهی و توحیدی، در ساحت متوسط یعنی ترجمه و تصویر واردات قلبی و سطح متعالی یعنی عبور از ظاهر به باطن، بررسی و نشان دادهایم که چگونه سبک زندگی جدید به کارکرد فطری قوه خیال آسیب زده و انسان را از اهداف آفرینش از تعبیه این قوه در نهاد انسان دور کرده است. </span>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823On the Reciprocal Effects of Personality and Behavior, Emphasizing Views of Allama Tabatabaeiتأثیر شخصیت و رفتار بر یکدیگر با تأکید بر نظرات علامه طباطبایی (ره)11513724623910.22034/ra.2021.521849.2605FAهادی همتیانکارشناس ارشد خانواده، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایرانمحمد همتیاناستاد حوزه علمیه قم، قم، ایرانمصطفی جعفرطیاریدانشیار گروه شیعه شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20201226Underlining the views of Allama Tabatabaei, this study is an attempt to investigate the reciprocal effect between personality and behavior. Personality is a psychological terminology which is discussed in religious sources and Tabatabaei’s views as the foundation, predisposition, or secondary nature. Therefore, this study has utilized a descriptive-analytical methodology toward interdisciplinary research to explain one of the critical bases in ethical training and psychological treatment. Delving into the Quranic views of Allama Tabatabaei, as the most influential contemporary commentator of the Holy Quran, concerning the reciprocal effect between the foundation of personality and behavior deems important. The innovation of the current research is the use of contents associated with “the relationship between body and soul “, “deeds’ embodiment" and “motivation” in explaining the reciprocal relationship between personality and behavior. Allama believes that the formation of behavior is dependent upon the type of knowledge, the intensity of beliefs, the direction of emotions and feelings and quality of human authority and, in addition to explaining the five-stage of their genesis states that personality is affected and formed by behaviors in this world. Then consequences associated with this mutual effect in this world, in Barzakh and the next world, is argued in light of the theory of embodiment of deeds.<span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.2pt;">هدف پژوهش حاضر، تبیین تأثیر شخصیت و رفتار بر یکدیگر با استفاده از دیدگاه علامه طباطبایی است. شخصیت، اصطلاحی روانشناسی است که در کلمات علامه طباطبایی و منابع دینی با تعابیری چون شاکله، ملکه و طبیعت ثانوی آمده است؛ ازاینرو به روش توصیفی تحلیلی به مطالعه میانرشتهای مسئله پرداخته شد تا یکی از مبانی مهم در تربیت اخلاقی و درمان روانی تبیین شود. تبیین نظرات علامه طباطبایی بهعنوان تأثیرگذارترین فیلسوف و مفسر قرآن کریم در دوران کنونی در مورد تأثیر دوسویه شاکله و رفتار با استفاده از معارف قرآنی، حائز اهمیت است. ابتکار پژوهش حاضر، بهرهمندی از مباحث رابطه «نفس و بدن»، «تجسم اعمال» و «انگیزش» در تبیین رابطه دوسویه شخصیت و رفتار است. علامه طباطبایی، شکلگیری رفتارهای مختلف را معلول نوع شناختها و میزان باورها، همچنین سمتوسوی عواطف و جهتِ احساسات و در نهایت نحوة اختیار دانسته و در ضمن پنج مرحله پیدایش آنها را تبیین نموده است و از طرف دیگر به شکل گرفتن شخصیت بهوسیله رفتارها در دنیا و بروز و ظهور نتیجة این همسانی در دنیا، برزخ و قیامت با تبیین نظریه «تجسم اعمال» پرداخته است.</span>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823On the Relationship between Virtue and Wealth in Aristotle's Political and Ethical Philosophyنسبت فضیلت و ثروت در فلسفه اخلاق و سیاست ارسطو13915324303110.22034/ra.2020.107079.2339FAمحمود پروانهدانش آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران و استادیار گروه علوم سیاسی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20190618What is “prosperity” and how it is fulfilled, is differently manifested in the views of scholars. Out of these scholars, Aristotle, through transition from the realities of Man and society to the ideal of prosperity, holds a remarkable viewpoint. Aristotle sees prosperity in ethical and intellectual virtue and believes that fulfillment of prosperity depends on a political society because Man is inherently social. Thus, the ultimate objectives of politic is the fulfillment of virtue and, in turn, the happiness of the Man and the society. Accordingly, the success of a political system resides in the virtue of the citizens and depends upon an appropriate economic order which is moderate in wealth and focused on beneficence to the public. The Aristotle’s prescribed economic order believes in private and intermediary ownership and shared consumption because wealth in excess and poverty in merest, impede virtue and bring about its decay. The manifestation of this moderate economy is middle class state in which fraternity is the dominant virtue of political society. Thus, Aristotle prefers an all-inclusive and realizable virtue among the community over the Neverland and elite-oriented virtue of Plato. پرسش از چیستی سعادت و چگونگی نیل به آن، اندیشمندان را به آرای متنوعی رهنمون شده است. در این میان، ارسطو با سیر از درون واقعیت انسان و جامعه به سوی آرمان سعادت، ایدهای در خور توجه بر جای گذاشته است. وی سعادت را در فضیلت عقلی و اخلاقی و تحقق آن را به واسطه مدنیالطبعبودن انسان، وابسته به جامعه سیاسی میداند. لذا غایت سیاست، تحقق فضیلت و بهتبع، شادی فرد و جامعه است. توفیق نظم سیاسی در فضیلتمندی شهروندان، وابسته به نظم اقتصادی متناسب است که در دارایی معتدل و معطوف به خیر عمومی تعریف میشود. نظم اقتصادی تجویزی ارسطو، مالکیت خصوصی و میانه در کنار مصرف اشتراکی است، چراکه ثروت بیحد و فقر کمینه، مانع فضیلت و عامل زوال آن است. نمود این نظم اقتصادی متعادل، دولت طبقه متوسط است که به واسطه آن، دوستی، به عنوان فضیلت برتر جامعه سیاسی ظاهر میشود. بدینترتیب ارسطو فضیلتمندی تحققپذیر و فراگیر در بین مردمان را بر فضیلت ناکجاآبادی و نخبهگرایانه افلاطونی ترجیح میدهد.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823An Anthropological Introduction of State’s Role in Ethic; Emphasizing a Description of Akrasiaدرآمدی انسانشناختی بر نقش دولت در اخلاق با تاکید بر وصف «آکراسیا»15517624623510.22034/ra.2021.136471.2559FAحسین رحمت الهیدانشیار گروه حقوق عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهرانزهرا میرزاییدانشجوی دکتری حقوق عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20200914Studying state and its functions from an anthropological viewpoint, which is on the basis of Man’s nature and attributes, might be considered amongst the most accurate research methods in the discipline. According to a group of philosophers, “Akrasia” is an attribute of human behavior that denotes a lack of self-control. It points out a description of human at the level of practice wherein human wisdom is affected by human instincts and desires and accordingly, fails to perform according to his best intellectual judgment. Such a description of influential factors in the human act lays a new groundwork to a challenging research area on foundations and limitations of state’s intervention in ethics and reveals the way through which state’s functions are explained in the light of this proposition. Anthropological approaches toward ethical functions of the state, in spite of their inherent significance, are new approaches the records of which in the literature of legal research are scarce. Building upon philosophical data, the present research is an attempt to notice the significance of the approach and investigate its effects to some extent. Akrasia shows that the theories suggested for ethical functions of the government – Perfectionism, and Impartiality – are deficient due to their failure in considering a part of the process of the human act. Too, Akrasia submits evidence for the least of ethical functions which are necessary for a better collaborative life. This study is not intended to accept or reject perfectionism and impartiality but to show a part of the Man-State relationship according to a description of Akrasia.<span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.2pt;">مطالعه دولت و کارکردهای آن از منظر انسانشناختی - مبتنی بر طبیعت و اوصاف انسان - میتواند از دقیقترین شیوههای پژوهش در این حوزه قلمداد شود. به عقیده طیفی از فلاسفه، «آکراسیا» یکی از اوصافی است که غالباً در رفتار انسانها رخ میدهد؛ به معنای «نا خویشتنداری» است و به وصف انسان در «مرحله عمل» اشاره میکند که مطابق آن خِرد، تحت تأثیر امیال و غرایز قرار گرفته و در نتیجه فرد نمیتواند مطابق «بهترین حکم خِرَد خود» عمل کند. چنین جزئی از عوامل مؤثر بر کنش انسان، باب جدیدی از تحلیل در زمینه پرچالش مبانی و محدوده مداخلات دولت در حوزه اخلاق میگشاید و نشان میدهد که چگونه تحت تأثیر این گزاره، کارکردهای دولت توضیح داده میشوند. رویکرد انسانشناختی به کارکردهای اخلاقی دولت علیرغم اهمیت خود، رویکرد جدیدی است که در آثار حقوقی سابقه چندانی ندارد. این مقاله مبتنی بر دادههای فلسفی تلاش میکند ضرورت چنین رویکردی و بخشی از تأثیر آن را بررسی کند. آکراسیا نشان میدهد نظریات مطرح در حوزه کارکرد اخلاقی دولت - کمالگرایی و بیطرفی - هرکدام به دلیل نادیدهگرفتن بخشی از فرایند عمل در انسان مخدوش هستند. آکراسیا، حداقلی از کارکردهای اخلاقی را که لازمه زیست بهتر جمعی است، اثبات میکند. رد یا اثبات کمالگرایی و بیطرفی بهصورت کلی در حوزه مطالعه حاضر نیست و غرض نشاندادن بخشی از رابطه دولت و انسان مبتنی بر وصف آکراسیاست.</span>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823Semantic Components of the word ” Farah” in Quranic Discourse with Emphasis on Collocational Relationshipsمؤلفههای معنایی واژه «فرح» در گفتمان قرآن کریم با تأکید بر روابط همنشینی17719824622410.22034/ra.2021.526190.2634FAغلامرضا خوش نیتاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیمصیب صیادیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول الدینمهدی شوشتریاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی0000-0002-9372-5355Journal Article20210305One of the major disciplines in Quranic research has been uncovering and explaining the accurate meaning of Quranic verses and similar propositions. In fact, without a precise understanding and knowledge of Quranic lexical items, an accurate understanding of Quranic verses seems impracticable. Investigating the collocational relationships of different derivations of a lexical item serve as an appropriate framework for uncovering the dominant meaning of these constructs. Therefore, adopting a descriptive-analytical method, using Quranic verses, tradition and Imamiyeh commentaries, investigating the collocational and lexical relationship between “Farah” and lexical items such as “ Ata”, “Soe”, “Fadl” and “Nasr”, and employing content analysis and register analysis, the current research has explained the meaning of “ Farah”, its position in Quran, its related concepts, and its semantic dimensions. Research findings revealed that “Farah” adopts two different meanings in the Holy Quran due to the register of verses. Collocated by lexical items such as “Ata” and “Soe”, the word denotes transient desires which are mainly the result of human preference while in collocation with “Fadl” and “Nasr”, it denotes enjoying human’s sublime values in the light of relationship with the creator and leading a targeted and meaningful life which are results of human needs. <span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin';">یکی از مهمترین محورهای پژوهش قرآنی، کشف و تبیین دقیق معانی آیات و گزارههای متشابه است و فهم و دریافت معانی آیات قرآن، بدون شناخت و درک معانی واژگان، ممکن نیست؛ بررسی روابط همنشینی ساختهای مختلف یک واژه به تدوین چارچوبی روشن برای معنای غالبی این ساختها میپردازد، باتوجهبه چنین ضرورتی، پژوهش پیشرو با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و بهرهگیری از آیات و روایات و تفاسیر امامیه، ضمن بررسی همنشینها و ارتباط واژه «فرح» با واژگانی همچون «اتی»، «سوء»، «فضل»، «نصر» و تحلیل محتوای آنها و سیاق آیاتی که واژه «فرح» در آنها استعمال شده به تبیین معنای فرح، جایگاه آن در قرآن کریم، مفاهیم مرتبط با آن و استخراج وجوه معنایی آن از قرآن کریم پرداخته است، نتایج پژوهش حاکی از آن است که در قرآن کریم، باتوجهبه سیاق آیات، مفهوم فرح دو معنای متفاوت دارد، «فرح» به معنای خوشی در همنشینی با واژگانی همچون «اتی» و «سوء» بیانکننده لذتهای زودگذر و غالباً نتیجة خواستههای انسانی است؛ اما «فرح» به معنای بهروزی در همنشینی با واژگانی همچون «فضل» و «نصر» و درنتیجه نیاز انسان، شکلگرفته و بر برخورداری از ارزشهای والای انسانی در پرتو ارتباط با خالق هستی و داشتن معنا و هدف در زندگی دلالت دارد.</span>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823Man’s Cognitive Capacities: An Instrument for Fulfilling Science and Technology Policies in Resistive Economyظرفیت های شناختی انسان؛ ابزاری در تحقق سیاست های حوزه علم و فناوری اقتصاد مقاومتی19921824622510.22034/ra.2021.121595.2481FAمحمدحسین رحمتیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی و کسب و کار پردیس فارابی دانشگاه تهراناعظم میرزمانیاستادیار گروه مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهران.سید حسین اخوان علویاستادیار گروه مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهران.روح اله ابراهیمیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهران.Journal Article20200212Resistive economy is a plan which enjoys divine instructions and employs resisting peculiarities to remove vulnerabilities and correct deficiencies of the economy and develop an efficient model of the economy in Muslim society. The supreme leader has defined and explained this plan and communicated some policies for realizing resistive economy. Laying emphasis on the policies of the plan communicated for the field of science and technology, the present research is an endeavor to prove that utilizing Man’s cognitive capacities can serve as an approach for fulfilling the policies of the resistive economy in the field. Recalling, establishing relationship among concepts, symbolization, and visualization are amongst Man’s cognitive processes which can help to substantiate the components of the resistive economy and establish their credibility and, in turn, pave the way for the realization of the policies. اقتصاد مقاومتی طرحی است که با بهرهگیری از آموزههای وحیانی و با مختصات مقاومسازی، آسیبزدایی، ترمیم نواقص و معایب اقتصاد، به دنبال ارائه مدل کارآمدی از اقتصاد در جامعه اسلامی است. مقام معظم رهبری پس از تعریف و تبیین دقیق این طرح، سیاستهایی را ابلاغ نموده تا بر اساس آنها اقتصاد مقاومتی به مرحله اجرا درآید. پژوهش حاضر با تمرکز بر سیاستهای ابلاغی این طرح در حوزه علم و فناوری، تلاش نموده تا بهرهگیری از ظرفیتهای شناختی انسان را بهعنوان راهکاری در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در بخش یادشده معرفی نماید. یادآوری، برقراری ارتباط میان مفاهیم، نمادسازی و تصویرسازی در زمره فرایندهای شناختی انسان هستند که بهعنوان ظرفیتهایی برای بدیهی نمودن مؤلفههای اقتصاد مقاومتی و باورمندی آنها هستند که مقدمات عملیاتی شدن آنها را فراهم مینمایند.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823Ontological Foundations and Principles of Revolutionary System; Underlining the Role of Perfect Manمبانی و اصول هستیشناختی نظام انقلابی با تأکید بر نقش انسان کامل21923824623010.22034/ra.2021.121970.2485FAمحمود پاکیزهاستادیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادقJournal Article20200606Some general religious propositions about “Existence” serve as the roots and the bases for all instructions and reactions in the revolutionary system. In fact, these general propositions are the ontological underpinnings of the revolutionary system which include belief in monotheism, belief in resurrection, belief in prophecy, belief in Velayat (authority of jurists), and belief in justice. From the heart of these underpinnings, some general propositions are extracted which serve as the permanent principles of the Revolutionary system. To approach an ideal Velayat system of government and survival of the revolutionary system, building upon ontological foundations and principles of the system, some macro-strategies can be suggested; 1. Designing idealistic and supreme objectives of the revolutionary system 2. Recognizing the functions of religion, development of system’s jurisprudence, and applying religion in social arenas, 3. Underlining the centrality of Velayat in the survival of the revolutionary system and realization of new Islamic civilization, 4. Expanding justice and fulfilling social welfare and security. The author has adopted an analytical - descriptive methods, backed by Quranic verses and their supporting tradition. In all phases of the research, appropriate behavioral models of the perfect man are presented. <span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.2pt;">گزارههای کلی دینیای از جنس «هست و نیست» دربارۀ «هستی» ریشه و اساس همۀ دستورالعملها و واکنشهای نظام انقلابی است. این گزارههای کلی، مبانی هستیشناختی نظام انقلابیاند که عبارتاند از: توحید باوری، معادباوری، نبی باوری، ولایت باوری و عدالت باوری. از بطن این مبانی، گزارههایی کلیای از جنس «باید و نباید» بیرون کشیده میشود که اصول ثابت نظام انقلابی است. برای رهیافت به نظام ولایی آرمانی و تداوم نظام انقلابی - طبق بحث از مبانی و اصول هستیشناختی نظام انقلابی - راهبردهای کلانی از این دست قابلعرضه است: 1. ترسیم هدفهای آرمانی و والای نظام انقلابی 2. شناخت کارکردهای دین، تهیۀ فقه نظام و کاربست دین در عرصههای اجتماعی 3. محوریت ولایت در تداوم نظام انقلابی و تحقق تمدن نوین اسلامی 4. بسط عدالت، و تأمین رفاه و امنیت اجتماعی. روش نگارنده در این نوشتار توصیفی - تحلیلی و مستند به آیات یا روایات همنوا با آیات است. در تمام مراحل، الگوهای رفتاری مناسبی از انسان کامل ارائه شده است. </span>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024184520210823Analyzing the Jurisprudential Proofs on Couples’ Right of Childbearingتحلیل ادله فقهی تعلق حق فرزندآوری به زوجین23926624623410.22034/ra.2021.131857.2542FAداود بصارتیدانشجوی دکتری فقه و حقوق دانشگاه ادیان و مذاهبمحمود حکمت نیااستاد گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20200729In some views, the right of childbearing is recognized for men while some others have reserved the right for women. To submit evidences on their stance, each group has relied upon a number of evidences. Yet, a more comprehensive view has reserved this right for couples jointly. However, this later view needs validation and further research. Thus, this study is an analytical-explanatory endeavor to conceptualize the necessities of contracts in general and marriage contract in particular to uncover the role of man, wife or couples in their rights of childbearing. Then, the views of those who hold the right for either man or wife was critically scrutinized and the possibility of adopting a more comprehensive view for reserving the right for couples was evaluated. Research findings showed that childbearing right can be attributed to couples and this view can be substantiated through necessities of permanent marriage contract, divine sources, and normative understanding of permanent marriage contract.<span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.2pt;">برخی دیدگاهها حق فرزندآوری را به مرد و برخی دیگر آن را به زن اختصاص داده است و در هر کدام از آنها برای اثبات تعلق حق فرزندآوری به یکی از زن یا مرد به پارهای از ادلهی فقهی استناد شده است. آنچه بهعنوان دیدگاه جامع بهنظر میرسد، تعلق حق فرزندآوری به زوجین به عنوان یک حق مشترک است. این دیدگاهِ جامع نیازمند پژوهش و اثبات است و هدف از نگارش مقالهی حاضر اثبات تعلق حق فرزندآوری به زوجین است. در این مقاله که به روش تحلیلی-تبیینی سامان یافته، ابتدا مقتضای ذات و اطلاق عقود به طور عام و عقد نکاح به طور خاص- به جهت نقشی که در تعلق فرزندآوری به زوج یا زوجه یا زوجین دارند- مفهوم شناسی شده، سپس دیدگاه قائلین به تعلق حق فرزندآوری به طور اختصاصی به مرد یا زن نقد و بررسی و اثباتِ دیدگاه جامعتر امکانسنجی شده است. مهمترین نتایج پژوهش پیشرو این است که حق فرزندآوری میتواند به زوجین تعلق داشته باشد و آنچه در اثبات تعلق فرزندآوری به زوجین به عنوان یک حق مشترک مؤثر است، اموری همچون «مقتضای اطلاق عقد نکاح دائم»، «نصوص شرعی» و «فهم عرفی از عقد نکاح دائم» است.</span>