مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-60242320050823A Brief and Critical Review of Manahil al- Irfan fi Ulum al-Quranمعرفی و نقد اجمالی کتاب مناهل العرفان فی علوم القرآن53527087FAعلی اکبر محمدیمربی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20170822Manahil al-Irfan fi Ulum al-Quran was compiled by Muhammad Abd al-Azim Zarqani , a leading scholar and professor in al-Azhar university , in two volumes . It is included the most important problems of Quranic sciences in detail . Being faithful to the views and opinions of the pasts including Zarkeshi , Ibn Jazari and particularly Suyuti . The author has brought in to consideration essential needs and demands of the university students when writing the work . <br /> This paper has presented a brief review of the book and then ,referring to some of its failures , has criticized its sixth chapter in detail .کتاب مناهل العرفان فی علوم القرآن اثر محمد عبدالعظیم زرقانی از عالمان برجسته مصری و استاد دانشگاه الازهر مشتمل بر اهم مسایل علوم قرآنی است که طی هفده مبحث و در دو جلد تدوین یافته است. وی در این کتاب کوشیده است ضمن پایداری به آراء و نظریات عالمان سلف هم چون زرکشی، ابن جزری و بویژه سیوطی نیازها و مقتضیات جدید را نیز در زمینه علوم قرآنی مدنظر قرار دهد.<br /> این مقال به معرفی و بررسی اجمالی هفده مبحث کتاب پرداخته و سپس مبحث ششم آن «نزول قرآن بر هفت حرف» را با تفصیل بیشتری به نقد کشیده و نقایص و کاستی های آن بطور مستدل و بر مبنای منابع و نظرات عالمان شیعی بیان نموده است.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-60242320050823Traditionalism and Modernismسنت و مدرنیسم: تقابل یا تعامل377127089FAحمید حبیبیسنّت گرایی، مدرنیسیم، پست مدرنیسم، توسعه و ارزشJournal Article20170822 Continuous changing in human society has led to appearance of some socio-political views from 16<sup>th</sup> to 20<sup>th</sup> century . Founders of the views were then spoken of by different titles of traditionalist, modernist and postmodernist . Some , therefore , have known traditionalism and modernism to be in agreement with one another but some other have not . Now the question arises : which of the views can be agreed with ? <br /> This paper has considered traditionalism and modernism to be in agreement with one another. Only a small number of traditions are in disagreement with development of society and, therefore, they should be balanced or omitted . In other cases, however, resurrecting and supporting traditions can lead to the development of society. The hypothesis intended here has also been proved in a process of case study.دگرگونی مداوم جوامع منجر به پیدایش مجموعه ای از نظریه ها گردید که در پی تحولات قرون 16 تا 20 م. صاحبان این نظریه ها به سنّت گرا، مدرنیست ها و پست مدرنیست ها شهرت یافتند. این صاحب نظران طیفی از نظریه ها را از تعامل تا تقابل سنت و مدرنیسم تشکیل داده اند. این نکته که در چالش بین این دو دیدگاه، کدام یک صائب اند؟ در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد تنها برخی از سنّت ها مغایر با پیشرفت و ترقی جامعه است که باید طرد و یا تعدیل شوند و در موارد دیگر سنّت ها نه تنها باید حفظ شوند بلکه با تقویت و احیای آنها می توان به جامعه ی مطلوب (مدرن) مبتنی بر این سنّت ها دست یافت. مطالعه ی موردی نیز بر تعامل بین سنّت ها و مدرنیسم صحه گذاشته و فرضیه تحقیق را تایید نموده است.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-60242320050823War and Politics in Clausewitz' Thoughtجنگ و سیاست در اندیشه کلاوزویتس7310427092FAمحسن محمدی الموتیدانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات استراتژیکJournal Article20170822Karl von Clausewitz has been known to be an influential militarist and thoughtful strategist . His opinions and thoughts are clearly caused by environmental changing such as the great revolution of French and Napelon's ideas on techniques of war as well as philosophical views like those of Kant . Clausewitz' abstractive nature of thought and the importance of the problem of war today have led to durability of his thought.
In the problem of war he has concentrated on politics as a determinant agent . Today , however , high effects of media on politics can not be disregarded , though the relation is a frequent one that progressively and complicatedly interrelates politics , medieval and militarism . In such a case , we can rely on Clausewitz' ideas on the relation between military and political affairs and study the problem in a historical approach .کلاوزویتس شخصیتی است که به عنوان یک ژنرال و اندیشمند نظامی، از یکسو در صحنه عمل نظامی و از سوی دیگر در حوزه تفکر و اندیشه استراتژی صاحب نظر بوده است. بدون شک عوامل مختلفی نظیر شرایط محیطی زمان او بویژه انقلاب فرانسه و تفکرات ناپلئون در باره شیوه جنگ، همچنین نظریات فیلسوفانی نظیر کانت در شکل گیری آراء و اندیشه های کلاوزویتس موثر بوده است.
راز ماندگاری آثار کلاوزویتس را باید در انتزاعی نگریستن وی جستجو نمود و این حقیقت که در دنیای امروز تأمّل در باره پدیده ای به نام جنگ از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. مرکزیت یافتن مفهوم سیاست در موضوع جنگ و این که سیاست تعیین کننده جنگ بوده و در باره شکل و محتوای آن تصمیم می گیرد، محورسخن دراندیشه نظامی و استراتژیک کلاوزویتس است. با این حال در عصر حاضر سیاست تحت تاثیر پدیده های دیگری مانند رسانه ها قرار گرفته است.
اگر چه این رابطه یکسویه نیست اما می توان گفت روابط میان سیاست، رسانه ها و نظامی گری به طور فزاینده ای در هم پیچیده شده است و در این میان ایده مشهور کلاوزویتس در خصوص رابطه امور نظامی و سیاسی به ما کمک می کند تا با رویکردی تاریخی و وسیع تر این گونه موضوعات را مورد مطالعه قرار دهیم.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-60242320050823Political Active Discourses before Islamic Revolution of Iran(1341-1357 )گفتمانهای سیاسی فعال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران (1357ـ1341)10512627094FAآیت قنبریاستادیار پژوهشکده تحقیقات اسلامىJournal Article20170822During the years 1341- 1357 different political discourses has taken parts in social circumstances of Iran. This paper has taken the discourses in to a critical consideration with regard to their effects on the culture and behavour of people. The question of paper, therefore, follows as: what can be claimed as active political discourses from 1341 to 1357 in Iran society and what were their basic statement ?
Six political active discourses can be distinguished; the discourses along with their concepts and statements have been introduced and analyzed here in a discourse manner.طی سالهای 1357ـ1341،گفتمانهای سیاسی متفاوتی نقش آفرین صحنهی تحولات ایران بودند. با توجه به خصوصیت شکل دهی گفتمانها به فهم و تصور از واقعیت و تأثیر آن در حوزهی گفتار و رفتار، موضوع بررسی میشود. پرسش اصلی مقاله این است:
گفتمانهای فعال در عصر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران (1357ـ1341) کدامند و گزارههای مقوّم آنها چه بوده است؟
معرفی شش گفتمان سیاسی به همراه مفاهیم، گزارهها وتشکل ها هر کدام محتوای این مقاله را تشکیل میدهدکه با شیوهی تحلیل گفتمان (Discourse) ارائه میشود.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-60242320050823The Background and Essence of the University Students Movement in Iranتاریخ و هویت جنبش دانشجویی ایران12715527096FAمرتضی شیرودیمربی پژوهشکده تحقیقات اسلامیJournal Article20170822The history of the late decades has frequently referred to the socio-political movement of the university students , tying it to the socio-political movements and demands of Iranian nation . The essence of the movement , however , has little been deeply studied .The matter , therefore , needs necessarily to be studied carefully . Noticing the following questions ,this paper has brought the matter into consideration :
How did the movement happen ?
Why did it occur ?
What purposes has it sought to arrive at ?
And finally what can be judged about it ?تاریخ چند دهه اخیر، هماره از جنبش دانشجویی نام برده، و آن را به فرآیند قیامها، نهضتها و خواستههای مردم گره زده، اما کمتر به عمق جنبشی که تا این حد، در پیوند با مردم بوده، پرداخته است. در واقع، نوشتههای تاریخی به کالبد شکافی چنین جنبشی، توجه کافی نکردهاند. در این باره سؤالاتی است، از جمله: تاریخ و روند تاریخی این جنبش کدام است؟ چرا این جنبش شکل گرفته و چه هدفهایی را دنبال کرده است؟ برآیند و ماحصل آن را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟ مقاله حاضر میکوشد به این سؤالات پاسخ دهد.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-60242320050823Secularism : The Origin , Growth and Consequeسکولاریزم زمینه ها ، پیدایش و آثار آن15718727098FAحسین جان محمدیدانش آموختۀ حوزۀ علمیهJournal Article20170822Secularism consists in putting religion away from political , social , economical and scientific areas ; in other words , it means making social life of man thoroughly free from religious signs and purposes . Instrumental misusing of religion during middle ages , basing Christian theology upon the findings of experimental sciences , destructive durable sectarian wars in Christian world of the day as well as feeling too self-sufficiency as a result of strange progress of experimental sciences led to the withdrawal of religion from socio-political of man . The fact occurred in the western societies and only belongs to them .
Another kind of secularism , however , threaten our own Islamic society ; the one being known as a consequence for three different modes of thought : ones of those who have restricted religious thought to their own limited mind and try to impose it on others in any probable way , of those viewing socio-political affairs to be harmful to divinity and holiness of religion and insisting , therefore , on separation of religion from socio-political matters , and of those too attracted by western manners of life and thought . This paper has argued for the comprehensiveness and dynamic nature of Islam and showed its full capacity for solving all socio-political problems .سکولاریزم حذف دین از عرصه های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و علمی است ؛ به عبارت دیگر تهی ساختن حیات اجتماعی انسان از دین و نشانه های آن را سکولاریزم گویند . استفادۀ ابزاری از دین در قرون وسطی ، تفسیر کتاب مقدس بر اساس یافته های علوم تجربی ، اختلافات شدید فرقه ای در مسیحیت که سبب جنگهای طولانی و خونین گردید و نیز اعتماد بیش از حد انسان به خویشتن که بر اثر پیشرفت دانش تجربی پیش آمد زمینه های حذف دین از حیات اجتماعی انسان را فراهم آورد . این دین زدایی خاص جوامع غربی است .
نوع دیگری از سکولاریزم نیز جامعۀ مارا تهدید می کند که می توان آن را برآیند کارآمدی سه نگرش کاملأ متفاوت دانست : یکی نگرش تنگ نظرانه ای که دین را منحصر در ذهنیات و برداشت های شخصی خود دانسته و می کوشد به هر شکل ممکن آن را بر دیگران تحمیل کند . دیگری نگرشی که دخالت دین در امور اجتماعی و حکو متی را برای تقدس دین زیانبار می داند و بر جدایی دین از سیاست پافشاری می کند . و نگرش دیگر به کسانی تعلق دارد که به فرهنگ غرب دل بسته اند و آن را کعبۀ آمال خود می دانند . این نوشتار بر آن است که اسلام ناب ، حیات فردی و اجتماعی هردو را پوشش می دهد و ظرفیت گشودن مشکلات جوامع بشری در تمام زمان ها را دارد .