مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190313The Consequences of Creating a Life Making Sense Based on Allamah Tabatabaei`s Methodپیامدهای معنایافتن زندگی به شیوه مد نظر علامه طباطبایی5263473810.22034/ra.2019.74434.2055FAمسعود میرزایی فیروزیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه تهرانمینو حجتاستادیار گروه فلسفه، دانشگاه شهید بهشتیزهرا (میترا) پورسینادانشیار گروه فلسفه، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20171029One of the issues having attracted the attention of those philosophers focusing the necessities of a “good life” is that how a belief, regardless of its correspondence to reality, affects one`s life. This issue has been assumed of greater importance in the case of those beliefs whose falsity and truth may not be easily perceieved. The paper views creating a life making sense only from this aspect. If we believe in a life making sense, depending on the factors which gives meaning to life, we will think of diverse consequences of this meaningfulness. The present study investigates the effect of human life`s taking meaning in the method of Allamah - i.e. through holding communication with God – from different perspectives and provides for comparing any positive effect of the methods taken by others. Such a communication is accompanied by a look toward world and human which answers the fundamental questions of human life, interprets sufferings and pains as groundwork of mental growth and sees death as an entrance to the eternal life and then leads human beings to encounter life responsibly and seriously; in this way, not becoming sorrowful and joyful of what missed and what attained respectively, one may arrive at mental peace and satisfaction. In addition, such a view brings about an indescribable bilateral love from which a joyful state originates. In the path toward absolute perfection, feeling love to others as the Divine manifestations would support one in the way.یکی از مسائلی که امروزه، محل توجه جدیِ فیلسوفانی است که بر اقتضائات «زندگی خوب» متمرکزند، این است که یک باور، فارغ از مطابقت آن با واقع، چه تأثیری بر زندگیِ شخصِ صاحب باور دارد. این نکته خصوصاً در مورد باورهایی که احراز صدق و کذب آنها چندان آسان نمینماید اهمیت بسزا یافته است. این مقاله صرفاً از این منظر به مسئلهی معنایافتن زندگی نگاه میکند. اگر برای زندگی معنایی قائل باشیم،بنا بر مجموعه عواملی که آنها را معنابخش زندگی میدانیم، پیامدهای معناداری نیز متفاوت خواهد بود. این مقاله تأثیر معنایافتن زندگی به شیوهی مورد نظر علامه، یعنی از طریق ارتباط خاصی با خدا، را بررسی میکند و امکان مقایسهی آن را با نظریات دیگر فراهم میآورد. ارتباط مذکور با دیدی نسبت به جهان و انسان همراه است که،با پاسخ دادن به سؤالات مهم زندگیِ انسان، و تفسیر درد و رنجها به منزلهی زمینهی تکامل، و مرگ به عنوان دریچهای به روی زندگی جاودانه، برخورد مسئولانه و مجدانهی انسان را با زندگی لازم میدارد؛ با این تفسیر، که مستلزم محزون نشدن از امورِ از دست رفته و مسرور نشدن از امورِ به دست آمده است،امکان آرامش و رضایت خاطر فراهم میآید. عشق نیز در این نوع زندگی جایگاه ویژهای مییابد.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190313Human Ontology from a Religious Perspective: A Case Study of Fakhr Razi`s Viewهستیشناسی انسان از منظری دینی: بررسی دیدگاه فخر رازی27383473610.22034/ra.2019.48817.1791FAکیهان سلطانیاندانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه پیام نوررضا اکبریاستاد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)0000-0002-5231-7849محمد حسین مهدوی نژاددانشیار فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نورعلیرضا پارسادانشیار فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نورJournal Article20160907Fakhr Razi has presented a religious view about human ontology by analyzing Quranic verse. Some of his ontological principles may be referred to as: man is the most noble creature on the Earth; the essence of man is an immaterial soul which undergoes gradual changes in properties; human soul from the beginning enjoys some God-given inclinations and predispositions which may lead to the actualization of good or evil qualities; human life has three stages: before birth, after birth and after death; man holds a fourfold relationships with God, with the self, with others and with nature of which the first must be the dominant one; considering the three stages of creation has been aimed to direct man to the origin and the end of the universe. The paper has studied Fakhr Razi`s view on anthropological qualities of human being as understood in religion with a descriptive-analytical method. فخر رازی با تحلیل آیات قرآن، دیدگاهی دینی درباره هستیشناسی انسان عرضه کرده است. برخی از احکام هستیشناختی در دیدگاه وی چنین است: انسان اشرف مخلوقات زمینی است؛ انسان حقیقی نفس غیرمادی است که دارای تغییرات تدریجی در صفات است؛ نفس انسان در بدو تولد دارای تمایلات و ملکات خدادادی است که میتواند به فعلیت صفات خوب یا بد منجر شود؛ حیات انسان دارای سه مرحله قبل و بعد از تولد و پس از مرگ است؛ انسان در دنیا دارای روابط چهارگانه با خدا، خویش، دیگران و طبیعت است که در میان این روابط، باید رابطه با خدا رابطه حاکم باشد؛ توجه به سه مرحله خلقت با هدف توجهدادن انسان به مبدأ و معاد بوده است. این مقاله با هدف جمعبندی دیدگاه فخر رازی درباره ویژگیهای انسانشناختی انسان از نظر دین، و با روش توصیفیتحلیلی نوشته شده است.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190220The Distinction between Modern and Pre-modern Technology: An Anthropological Approachتمایز فناوری مدرن از فناوری پیشامدرن: رویکردی انسانشناختی39633464110.22034/ra.2019.66846.1984FAمرتضی طباطباییدانشآموخته دکتری فلسفه دانشگاه اصفهانغلامحسین توکلیدانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهانJournal Article20170623Considering the great ambiguity in the adjective “Modern” of the expression “modern technology”, the paper introduces and criticizes the dominant approach among scholars and critics of technology- which is an absolutist approach and holds that technology has a definite and constant nature- and then suggests a new approach, regarding modern in such a relative and applied sense that enjoys benefits of impartiality and efficiency in comparison with the absolutist one. It is worth mentioning that the threefold norms for modern quality of technology in the latter approach are acquired through anthropological bases and show that what changes and developments have been beared by modern technology, as taken it <em>for</em> man and <em>near</em> him. These distinctions have implications for thinkers in morality, psychology, sociology and anthropology to arrive at a better interpretation and understanding of modern man`s behavior and give instructions for his intricate condition to be improved. با توجه به ابهام فراوان صفت «مدرن» در ترکیب فناوری مدرن، در این مقاله، پس از معرفی و نقد رویکرد غالب در میان اندیشمندان و منتقدان فناوری، که رویکردی مطلقانگار است و فناوری مدرن را دارای ماهیتی ثابت و مشخص میداند، رویکردی دیگر معرفی میشود که «مدرن» را در معنای نسبی و کاربردی آن در نظر میگیرد و نسبت به رویکرد مطلقانگار مزایایی همچون بیطرفی، دقت و کارآمدی دارد. ملاکهای سهگانه معرفیشده در این رویکرد برای مدرنبودن فناوری، همگی با مبنایی انسانشناختی اخذ و اقتباس شدهاند و نشان میدهند که فناوری مدرن، «برای» انسان و «نزد» او، حاوی چه تغییرات و تحولاتی است. این تمایزها میتواند به علمای اخلاق، روانشناسان، جامعهشناسان و انسانشناسان برای درک و تفسیر بهتر رفتار انسان مدرن کمک کند و آنها را برای مطرحکردن دستورالعملهای بهتر به منظور اصلاح وضعیت بغرنج انسان کنونی یاری دهد.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190220The Effects of Schopenhauer`s Priority of Will to Rationality; a Consideration with Regard to Avicennian Philosophyاولویت اراده و آثار آن در اندیشه شوپنهاور با تأملی در فلسفه ابنسینا65783463610.22034/ra.2019.62988.1945FAسیمین اسفندیاریاستادیار فلسفه دانشگاه رازی، کرمانشاهJournal Article20170429The reasonability and purposefulness of the world’s system is a perfectly evident issue to many of philosophers. Schopenhauer, the German philosopher of 19<sup>th</sup> century, has viewed this phenomenal world, with regard to its essence, as Will of which arises the struggle in it. Therefore, suffering would be taken as a natural consequence of volition and the will. Among Muslim philosophers, Avicenna, emphasizing Divine Knowledge and inseparability of evils from material world and regarding the wisdom and purposefulness of Divine acts, has viewed a better system than the current one as impossible. In this paper, in addition to explaining Schopenhauer`s thought on the priority of the Will to reasonability for this world, its consequences including suffering and evil as well as the solutions for them have been described. Also, such consequences as explained in Muslim philosophers` works, like those of Avicenna, have been brought to consideration.شوپنهاور، فیلسوف قرن نوزدهمی آلمان، این جهان پدیدار را از لحاظ ماهیت درونیاش اراده دانسته که خود عامل تنازع در جهان مادی است؛ لذا رنج، یکی از نتایج خواست و اراده است. در میان فلاسفه اسلامی، ابنسینا با تأکید بر مسئله علم الاهی و اینکه لازمه جهان مادی عدم انفکاک شرور از آن است و با توجه به حکمت و غایتمندی افعال الاهی، وجود نظامی بهتر از نظام کنونی را ناممکن دانسته است. در این مقاله ضمن تبیین اندیشه شوپنهاور مبنی بر اولویت تعلقات و خواست مربوط به این جهان، به آثار و پیامدهای آن، از جمله رنج و شر، و راهکارِ رهایی از آن، و نیز تبیین چنین آثاری در اندیشه فلاسفه اسلامی چون ابنسینا پرداخته شده است.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190220The Theory of Evolution and the Exalted Manفرضیه تکامل و انسان متعالی79993463410.22034/ra.2019.62377.1936FAمحمدتقی سهرابی فراستادیار گروه کلام اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20170420Biology has left the greatest effectson human sciences including religious and non-religious ones by way of the theory of evolution. Lamarckism, Darwinism, Neo-Darwinism and those believe in genetic evolution such as Dawkins exhibit the turning points and progressing line of this theory. Lamarckism was abolished by biologists themselves. Some scientific and non scientific factors, however, caused Darwinism to survive in scientific communities, in spite of the oppositions by some biologists and its inherent deficiencies. The ambiguty of this theory concerning the first stage of life and attributing some changes to chance and presenting a wild behavioral model on the basis of struggle for life as well as the breach of the law even in the case of animals, are among deficiencies of this theory. Today, thanks to considerable developments in genetics, the same evolutionary belief in the form of genetic changes and mutations has been put forward by some scholars such as Dawkins. The present study, in addition to presenting a general criticism of the theory and of its inclusion of Man, has investigated the relation of the theory with the exalted position of Man in life and concluded that the theory, given its correctness, is compatible with this exalted position of Man.دانش زیستشناسی به واسطه فرضیه تکامل بیشترین تأثیرگذاری را در معارف بشری، اعم از دینی و غیردینی، داشته است. لامارکیسم، داروینیسم، نئوداروینیسم و باورمندان به تکامل ژنتیک همچون داوکینز، نقاط عطف و سیر تکاملیِ این فرضیه را نشان میدهند. لامارکیسم را خودِ زیستشناسان منسوخ کردند اما عوامل گوناگون علمی و غیرعلمی سبب شد داروینیسم علیرغم مخالفتِ برخی زیستشناسان و علیرغم کاستیهایش به حیات خود در جوامع علمی ادامه دهد. ابهامِ این فرضیه درباره آغاز حیات و حوالهدادنِ برخی تغییرات به تصادف و عرضه الگوی رفتاریِ توحشی بر اساسِ قانون تنازع بقا و نقضِ این قانون حتی در میان حیوانات، از جمله نقایصِ این فرضیه است. امروزه با پیشرفتهای در خور توجه در دانش ژنتیک، همان باور تکاملی را افرادی مانندِ داوکینز در قالبِ تغییرات و جهشهای ژنتیکی مطرح میکنند. مقاله حاضر ضمن نقدِ کلی و نیز نقدِ شمول فرضیه بر انسان، نسبتِ این فرضیه با ساحتِ متعالیِ انسان را میسنجد و نشان میدهد این فرضیه با فرض صحت، منافاتی با ساحت متعالی انسان ندارد.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190220A Study of the Views of Shiite Jurists on Human Cloning in Comparison with International Documentsبررسی آرای فقهای شیعه در باب مشروعیت شبیه سازی انسان و تطبیق با اسناد بین المللی1011223463510.22034/ra.2019.62636.1942FAامین امیرحسینیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتیحجت مبینستادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20170423Human cloning (therapeutic cloning, reproductive cloning) is one of those issues extensively investigated by researchers and being exposed to conflict of ideas. Jurists, too, have different ideas about this issue. Studying the views of jurists shows that saying absolute permission for reproductive cloning is more compatible with Imamiyeh Jurisprudence; the reason why may be relied on the absolute permission and the principle of Ibaha (permissible). However, it is worth considering that reproductive cloning, regarding the way of taking the nucleus of generic cell, is of different forms and, religiously forbidden. What agreed with in the field lies in the absolute permission for cloning during conjugal life. Besides, investigating international documents show that considering the objectives of legislation regarding preserving the primary rights of human beings, cloning is permitted, save those rare cases which it contradicts human rights. The current research used a descriptive-analytical approach to probe the issue and concluded that the permission for absolute reproductive cloning is the dominant view among jurists. Also the same is the case in international documents unless it contradicts human rights. یکی از مسایلی که امروزه بسیار مورد فحص و بررسی قرار گرفته و اختلاف نظرات جدی در آن مشاهده میگردد، موضوع شبیهسازی (درمانی، تولید مثلی) انسان است که در این باب نظرات متفاوت و مغایری میان فقها یافت میگردد. بررسی آراء و ادله فقها بیانگر آن است که حکم به جواز مطلق شبیهسازی مولد، با مبانی اصولی فقه امامیه سازگارتر بوده که میتوان به ادلهای نظیر جواز مطلق و استناد به اصاله الاباحه توجه نمود؛ اما نباید از نظر دور داشت که شبیهسازی مولد دارای اشکال مختلفی است که به تناسب اخذ هسته سلولی جنسی از آن نهی شده است. آنچه مورد اتفاق است، جواز مطلق شبیهسازی در دوران زوجیت است. بررسی اسناد بین المللی نیز نشان میدهد با اندکی توجه در اعمال غرض مقنن مبنی بر حفظ حقوق اولیه تمامی انسانها و عدم ترجیح هیچ کس بر دیگری، میتوان اسناد بین المللی را در جهت جواز شبیهسازی تفسیر نمود و در موارد معدودی که این اسناد آن را ناقض حقوق بشر میدانند و در صورت برطرف شدن اشکالات حقوق بشری مانعی برای پذیرش آن وجود نخواهد داشت. تحقیق اخیر با روش توصیفی- تحلیلی نشان میدهد که در بین آرای فقها جواز مطلق شبیهسازی مولد، ارجح است و پذیرش این نظریه در اسناد بینالمللی نیز با رفع شبهه نقض حقوق بشر، دور از ذهن نمینماید.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190220Non-Reductive Physicalism: an Analysis and Critique of Nancy Murphyفیزیکالیسم ناتقلیلگرا؛ بررسی و نقد دیدگاه ننسی مورفی1231443463810.22034/ra.2019.64752.1970FAحامد ساجدیدانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهرانابوالفضل ساجدیاستاد گروه کلام و فلسفه دین، مؤسسه آموزشیپژوهشی امام خمینیJournal Article20170429Duality or unity of human soul and body are among those important and challenging issues for philosophers and psychologists and, therefore, many thinkers have thought over them. Is there any real being, in addition to body called soul, spirit or mind? May these concepts be reduced to body or to brain, to function, to behavior, to structure or to other holistic properties of body? Physicalism is one of those approaches believing in the soul as being substantially reducible to the body. While non-reductive physicalism dose not view the properties and dispositions of the soul as reducible to those of the parts of the body. Contrary to physicalism, substatial dualism not only considers the attributes of the soul as not being reducible to those of the body but views the soul itself as not being reducible to it also. Dr. Murphy supports non reduvtive Physicalism and, relying on th findings of the experimental sciences, specially those of neuroscience, argues against the belief in an incorporeal substance and views its proofs as founded on intuition and, therefore, not acceptable. She takes the concept of “top-down causation” and a holistic outlook to material aspect of man as necessary for his reality to be understood. Thus, this paper is an attempt to compare and judge between dualism and non-reductive Physicalism. What found in experimental sciences lies in full agreement with a correct interpretation of dualism. Without intuition, one may not enter into the realms of self-knowledge and anthropology. It is possible for dualism to be based upon on some philosophical argumentations of publicly understandable intuitional propositions. Provided that being explained well, the concept of top-down causation can show the dualism also. دوگانگی یا یگانگی نفس و بدن از موضوعات مهم و بحثبرانگیز میان فلاسفه و روانشناسان است. فیزیکالیسم از رویکردهایی است که نفس را از نظر جوهری و وجودی قابل تقلیل به بدن میپندارد. با این حال، فیزیکالیسم ناتقلیلگرا، صفات و استعدادهای نفس را تقلیلناپذیر به صفات اجزای بدن میشمرد. در نقطه مقابل، دوگانهانگاری جوهری، نهتنها صفات منسوب به نفس، بلکه موصوف به این صفات، یعنی خود نفس، را نیز تقلیلناپذیر به بدن میداند. مورفی جانب فیزیکالیسم ناتقلیلگرا را تقویت میکند. وی تبیینهای برخاسته از علوم تجربی جدید، بهویژه عصبشناسی را نقطه اتکایی قوی برای این رویکرد میشمرد و نیازی به پذیرش جوهری فرامادی نمیبیند و استدلالهای آنها را به دلیل اتکا بر شهود ناتمام میداند. وی «علیت از بالا» و نگاه کلگرایانه به جنبه مادی آدمی را برای فهم حقیقت انسان ضروری میداند. این مقاله دوگانهانگاری و فیزیکالیسم ناتقلیلگرا را مقایسه و میان آنها داوری میکند. دادههای علوم تجربی با خوانش صحیح از دوگانهانگاری کاملاً سازگار است. بدون اتکا بر شهود نمیتوان در عرصه خودشناسی و انسانشناسی وارد شد. میتوان دوگانهانگاری را با استدلالی فلسفی پایهریزی کرد که بر گزارههای شهودی همهفهم و انکارناپذیر مبتنی باشد. علیت از بالا نیز اگر بهخوبی تبیین شود، دوگانهانگاری را نشان میدهد.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190220Mulla Sadra on the Barriers against Human Perfectional Processموانع عمل در فرآیند استکمال انسان از دیدگاه ملاصدرا1451623463910.22034/ra.2019.65026.1967FAفروغ السادات رحیم پوردانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهانصادق خوشخواستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مسجد سلیمان، مسجد سلیمان، ایرانفرزانه سادات هاشمیدانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی دانشگاه اصفهانJournal Article20170529Human perfectional development is known as an established principle in philosophy. Human soul has been known as being naturally capable of upgradation and degradation and, therefore, he/she may ascend and achieve perfection of soul through knowledge and deed or fall short of perfection and descend to inferior. This paper may be taken as an attempt to study the barriers against human perfection-seeking deeds, namely those barriers challenging human perfectional motion toward final goal and real prosperity of the proximity to God and His succession. The notability of the study lies in the fact that given one`s famililiarity with the barriers, one would refrain from the obstacles of the way and move toward perfection. In the paper, the barriers including love of temporal world, Satan and his progeny, imitation, ignorance and false beliefs, faithlessness and weakness of faith have been extracted from Mulla Sadra`s works at first and, then, the quality of their effects on human perfection analyzed. استکمال انسان از دیدگاه فلاسفه امری پذیرفتهشده است. نفس انسان دارای دو ساحت عالی و سافل است. انسان با دو ابزار علم و عمل میتواند در جهت عالی نفس سیر کرده، مراحل استکمال را طی کند یا از کمال فاصله بگیرد و جهت سافل وجودش را تقویت کند. نوشتار حاضر موانعی را بررسی میکند که بر سر راه عمل استکمالبخش قرار میگیرند و سیر انسان در مسیر سعادت و غایت حقیقی را، که همان قرب خدا و مقام خلیفةاللهی است، با مشکل مواجه میکنند. بررسی موانع عمل از آن روی مهم است که شناخت آنها انسان را یاری میکند تا ضمن دوری از آنها به سمت عواملی سوق یابد که در استکمال وی مؤثرند. در این مقاله، پس از استقصاء و دستیافتن به این موانع در آثار ملاصدرا، همچون حب دنیا، شیطان و اولیایش، تقلید، جهل و عقاید باطل، بیایمانی، ضعف ایمان و ... ، به تحلیل این موانع و نحوه تأثیرگذاری آنها بر استکمال انسان پرداخته شده است.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190313The Role of Man in the Jewish Final Promised: With an Emphasis on Jewish Mysticismنقش انسان در هندسه آخرالزمانی یهود با تأکید بر عرفان یهودی1631843473910.22034/ra.2019.68133.1993FAمحمد بهزاددانشآموخته دکتری ادیان و عرفان، دانشگاه ادیان و مذاهب قماحمد عزیزخانیاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه اصفهانJournal Article20170715Kabbalah is a mystical narration of the Jewish final promised in which reflects a particular understanding of creation and formation of the universe and the role of evil in its imbalance. As understood, the narration carries the idea of Divine hands` being tied up in reforming the creation. The narration, drawing the quality of the unity of being in the trine of appearance i.e. the temple (the place of light), the chosen people (sparks of light) and Messiah (the manifestation of light), has known man of a unique role in ascending curve and in descending curve both. The linkage of these three lights lays the groundwork for the descended light to return to God Himself; and for Kabbalism, this is the real meaning of appearance and reform of Human in the end of time. Such a narration is an interpretation of the 64<sup>th</sup> verse of Surah Al-Maidah in which the adopted view of Jews concerning the enchainedness of Divine Hands is stated. This paper, studying the Jewish teaching of the final promosed and human role in it, has surveyed the enchainedness of Divine hands in Judaism. روایت عرفانی از موضوع آخرالزمان در آیین یهود بر عهده «قباله» یا «کابالا» است که با تلقی خاصی از بنای خلقت و شکلگیری عوالم و نقش شرور در بیتوازنی آن، مغلولبودن دستان خداوندی در اصلاح نظام آن را القا میکند و با ترسیم کیفیت وحدت وجود در سهگانه ظهور، یعنی معبد (تجلیگاه نور)، قوم برگزیده (شرارههای نور)و ماشیح (جلوه نور)، نقشی بیبدیل برای انسان در قوس نزولی و سپس صعودی آفرینش در نظر میگیرد. پیوند این سه نور، زمینهساز رجوع نورِ هبوطکرده خدا به خود خدا است و این معنای واقعی ظهور و اصلاح انسانها در آخرالزمان از منظر کابالیسم است. این روایت همان ترجمان آیه 64 سوره مائده است که در آن به دیدگاه یهود درباره بستهبودن دست خداوند اشاره شده است. مقاله پیش رو با رویکردی انتقادی، ضمن واکاوی مسئله آخرالزمان در دین یهود و نقش انساندر آن، به مسئله مغلولبودن دست خداوندی در این دین خواهد پرداخت.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190220A Critical Study on the Views of Muslim Thinkers about Mi`rajرویکرد انتقادی به نگاه اندیشمندان اسلامی درباره معراج1852093464210.22034/ra.2019.82980.2135FAعلیرضا میرزاییاستادیار گروه الاهیات، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20180312The great Prophet`s <em>mi`raj</em>, being of Quranic origin, has been a matter of consensus amongst Muslim. In the mysterious night of <em>mi`raj</em>, the Prophet was carried throughout the world of existence according to the Divine Will and watched a lot of truths in the highest world of existence and saw the positions and ranks of some people of his community in the paradise and in the hell, Then, he visited the antecedent prophets and returned from his journey. Yet, his report of the observed realities was met with the Quraysh`s denial. All Muslim thinkers have agreed on those particular prophetic perceptions in that mysterious night. Yet, they have commented and explained the how of mi`raj differently; some have known the journey to be spiritual and some corporeal. The former may be divided into some groups; one believing in its occurrence in sleep but intelligently, one believing in its occurrence being of thought and common sense and one believing in its occurrence in awakening distint from sleep or thoughtful movement. The particular explanation of some of the Gnostics, though may be taken as spiritual, because of their special manner of speech has been regarded as being distinguished from that. Each of these five interpretations presented here have their own aspects of preferences and ambiguities. This research was an attempt to uncover the preferable interpretation through adopting a critical approach. Yet, this does not invalidate the rest of non-selected interpretations. اعتقاد به معراج نبی مکرم اسلام از امور محل وفاق در بین مسلمانان است و اصل آن ریشه قرآنی دارد. در آن شب اسرارآمیز پیامبر با اراده الاهی در عوالم هستی سیر کرد و حقایقی از عالم برین، و درجات بهشتی و درکات جهنمی تعدادی از افراد امتش را ملاحظه کرد و پس از دیدار با تعدادی از انبیای سلف از سفر بازگشت. واگویی حقایق مشاهدهشده با واکنش سلبی و منفی قریش مواجه شد. فصل مشترک تمام اندیشمندان اسلامی در وقوع معراج، ادراکات ویژه پیامبر در آن شب رازآلود است. در توجیه و تفسیر نحوه و کیفیت وقوع معراج بین اندیشمندان اسلامی اختلاف وجود دارد. تعدادی این سفر خاص را جسمانی و تعدادی روحانی میدانند. رویکرد تفسیر روحانی معراج به چند زیرشاخه تقسیم میشود: وقوع در خواب، با فکر و عقل و سیر روحانی در بیداری که مرز مشخصی با حالت خواب و سیر فکری دارد. رویکرد خاص تعدادی از عرفا هرچند قابل اندراج در تفسیر روحانی است ولی به دلیل مهندسی کلام ویژه و استفاده از ادبیات نمادین به عنوان قسم جدایی در این مقاله دستهبندی شده است. هر کدام از تفاسیر پنجگانه وجوه ترجیح و ابهاماتی دارد. در این پژوهش تلاش شد با رویکرد انتقادی، تفسیر برتر معین شود. این به معنای بطلان کامل همه نظرات غیرمختار نیست.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190220The Necessity of Religion with Regard to Ideological Theorization in Social Thoughtبررسی ضرورت دین از چشمانداز نظریهپردازی ایدئولوژی در اندیشه اجتماعی2112363464010.22034/ra.2019.66478.1979FAسعید حاجی ناصریاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه تهرانمرضیه بقیریدانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه تهرانJournal Article20170619Many scholars in the field of social thought have analyzed ideology as a system of ideas and beliefs of communities in relation to religion and culture. Investigating some of theories respecting ideology, the current research stipulates that, under the influence of structuralist and pragmatist approaches in social sciences, the definition of ideology has resulted in a functional definition of religion. The functionalist definitions are dependent on a theoretical view which tries to explain beliefs on the basis of a functional role. Therefore, ideology may be taken either as religion or as any value system with functional aspects. However, flying in the face of those approaches which mainly underline functions of religion, the symbolic cultural approach adopts an interpretative and spiritualistic method and states that each society can hold its particular cultural patterns which are possibly religious, scientific or ideological. Spiritualistic approaches, too, fail to uncover the realities of religion but they arrive at a deeper understanding of religious beliefs of peoples by discovering and interpreting the cultural patterns of societies. در حوزه اندیشه اجتماعی، اندیشمندان بسیاری ایدئولوژی را به عنوان نظام ایدهها یا باورها و عقاید جوامع در رابطه با دین وفرهنگ تحلیل کردهاند. این پژوهش با بررسی برخی نظریات درباره ایدئولوژی به این موضوع میپردازد که تعریف ایدئولوژی تحت تأثیر رویکردهای ساختارگرایانه و کارکردگرایانه در علوم اجتماعی منجر به تعریف کارکردی از دین شده است. تعریفهای کارکردگرایانه به چشم اندازی نظری وابستهاند که در صدد تبیین باورها بر مبنای نقشی کارکردی است. بنابراین، یا دین را مساوی ایدئولوژی گرفتهاند یا هر گونه نظام ارزشی و باورداشتی را که چنین جنبههای کارکردیای دارند در این مقوله جای میدهند. اما برخلاف رویکردهایی که عمدتاً بر کارکردهای دین تأکید دارند، رویکرد فرهنگی نمادین به شیوهای تفسیری و معناگرا بیان میکند که هر جامعهای میتواند الگوهای فرهنگی خاص خود را داشته باشد که ممکن است دینی، علمی یا ایدئولوژیک باشد. رویکردهای معناگرا نیز کاشف از حقایق دین نیستند اما میتوانند با کشف و تفسیر الگوهای فرهنگی به درک عمیقتری از باورهای مذهبی مردم دست یابند.مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024154020190220Man`s Need to Revelation on the Basis of the Quran`s Attributes and Names in the Quran: A Case Study of Zikr, Hikmat and Mouizahتبیین نیاز انسان به وحی بر پایه تحلیل عناوین و اوصاف قرآن در قرآن: بررسی ذکر، حکمت و موعظه2372603463710.22034/ra.2019.63143.1948FAحسن رضایی هفتادردانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهرانفتح الله نجارزادگاناستاد گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهرانعبدالغفور گوک آتابایدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکده الاهیات، پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20170430Each of innate, intellectual, emotional and moral dimensions of human being has its appropriate needs. To fulfill some of these needs, man requires revelation. Analyzing names and attributes of the holy Quran sheds light on the way in which these needs are known and satisfied. In this study, the Quran`s names of <em>zikr</em>, <em>hikmat</em> and <em>mouizah</em> have been selected and analyzed with regard to their effects in satisfying its addressees` need. In natural dimension, man stands in need of <em>zikr</em> to overcome neglect and forgetfulness. In the intellectual dimension, man stands in need of wisdom to aquire the knowledge hardly attainable with regard to inherent limitations. Besides, in emotional and moral dimensions, man requires <em>mouizah</em> to sustain balance in decision making when excitements and inclinations affect his reason. هر کدام از ابعاد فطری، عقلانی، عاطفی و اخلاقی انسان، نیازهایی متناسب با ویژگیهای خوددارند. انسان برای تأمین بخشی از آنها نیازمند وحی است. تحلیل عناوین و اوصاف قرآن، برای شناسایی این نیازها و پیبردن به نحوه تأمین آنها راهگشا است. در این مقاله، عناوین و اوصاف ذکر، حکمت و موعظه انتخاب شدهاند تا ناظر به تأمین نیازهای مخاطب وحی، یعنی انسان، تحلیل شوند. انسان در بعد فطری، به «ذکر» نیاز دارد تا بر عوارضی از قبیل غفلت و نسیان غلبه کند. در بعد عقلانی به «حکمت» نیاز دارد تا معارفی را که به دلیل محدودیتهای ذاتی، قادر به نیل به آنها نیست، حاصل کند. همچنین، در بعد عاطفی و اخلاقی، به موعظه نیاز دارد تا در مواجهه با کششها و هیجاناتی که بر تعقل وی اثرگذار، و در تصمیمگیریهایش دخیلاند، به تعادل برسد.