مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220Theological Foundations of Peace and War in Alavi Traditionمبانی الاهیاتی صلح و جنگ در سنت علوی5283545710.22034/ra.2019.90246.2188FAطاهره صالحیدانشجوی دکتری شیعهشناسی (گرایش کلام)، دانشگاه ادیان و مذاهب قم.محمد سعیدی مهراستاد گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180718Among different approaches toward investigating peace and war in Alavi Tradition (including social, historical, legal and jurisprudential approaches), the theological approach has a critical importance. The current research has adopted an analytical view and relied on historical documents and sources to investigate the theological roots and foundations of peace and war in Alavi tradition. The findings revealed that most important theological foundations of peace and war in this tradition are divine mercy, introducing monotheism, contrast between truth and false (right and wrong), contrast between guidance and deviation and defending Islamic doctrines, prophetic tradition and divine order based upon confronting the reneger. It is concluded that these principles show the priority of peace over war in Alavi tradition, where war is only permitted only under necessity. <strong>از میان رویکردهای گوناگون در بررسی مسئله صلح و جنگ در سنت علوی، رویکرد الاهیاتی اهمیت خاصی دارد. در این مقاله ضمن استناد به مدارک و منابع تاریخی میکوشیم با نگاهی تحلیلی، مبانی و ریشههای الاهیاتی این مسئله را در سنت امام علی (ع) بکاویم. بنا بر نتایج این تحقیق، مهمترین مبانی الاهیاتی صلح و جنگ در سنت علوی عبارتاند از: رحمت الاهی، شناساندن توحید، تقابل حق و باطل، تقابل هدایت و ضلالت، دفاع از آموزههای اسلام و سنت نبوی و فرمان الاهی مبنی بر مقابله با پیمانشکنان. نتیجه کلی این اصول، نوعی صلحگرایی (تقدم صلح بر جنگ) و اختصاص تجویز جنگ به مواقع اضطرار در سنت علوی است.</strong>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220On the Role of Supreme Causes in Self-Consciousness in Avecenian View in Comparison with Cartesian Viewنقش مبادی عالیه در خودآگاهی: بررسی مقایسهای دیدگاه ابنسینا و دکارت29483546010.22034/ra.2019.90656.2192FAبهمن زکی فرکارشناسی ارشد گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه شاهد.حسین زمانیهااستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه شاهد (نویسنده مسئول: Zamaniha@gmail.com).Journal Article20180807Avicenna and Descartes believe that self-consciousness is an immediate perception resulted from a kind of introspection. However, in Avecenian philosophy, a distinction is drawn between two levels of self-consciousness i.e. first order and second order self-consciousness and it is stipulated that second order self-consciousness is potential task governed by intellect. In this view, it is also asserted that every potential requires an external agent to actualize. Thus, it is concluded that in Avecenian view, human intellect can only develop into self-consciousness while illuminated by active intellect. Therefore, human intellect even for gaining immediate consciousness of self stands in the need of illumination by active intellect. However, Descartes basically rejects the role of supreme causes in self-consciousness. This apparently subtle distinction between the views has resulted in totally different conclusion by the two philosophers. <span lang="FA">ابنسینا و دکارت، خودآگاهی را ادراکی بیواسطه و حاصل نوعی دروننگری میدانند؛ اما با تأمل در تمایزی که ابنسینا بین دو مرتبه از خودآگاهی (مرتبه اول و مرتبه دوم) در فلسفهاش قائل شده است و خودآگاهی مرتبه دوم را کار عقل و پدیدهای بالقوه میداند، و با توجه به این اصل فلسفی ابنسینا که هر بالقوهای برای رسیدن به فعلیت، به عاملی فعلیتبخش احتیاج دارد، میتوان به این نتیجه رسید که در فلسفه ابنسینا عقل انسانی بدون اشراق عقل فعال نمیتواند به این نوع از خودآگاهی برسد. لذا عقل انسانی حتی در آگاهی از ادراک بیواسطه به ذات خویش، نیازمند اشراق عقل فعال است. اما دکارت از اساس منکر تأثیر مبادی عالی در خودآگاهی است. همین تفاوت بهظاهر کماهمیت، نتایج بسیار متفاوتی را در فلسفه این دو فیلسوف به دنبال دارد.</span>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220Phenomenology of the Semantic of” affection” in Anthropology of Allamah Tabatabaeiپدیدارشناسی معنای «عاطفه» در انسانشناسی علامه محمدحسین طباطبایی49673545310.22034/ra.2019.88274.2174FAزهرا داورپناهاستادیار گروه مطالعات نظری، مرکز تحقیقات زن و خانواده (davarpanah@wrc.ir)Journal Article20180621In addition to anthropological arguments, Allamah Tabatabaei has made a founded assertion concerning interpretation of gendered verses of holy Quran. Men lead a rational life but women live a life of affection. Though Allamah has extensively explained the concept of rationality and asserted that man and wife, in spite of being different in genesis, are much the same in humanity, the word “affection” is left unexplained and therefore adopted different semantics in different contexts of use. Thus, the current research has utilized phenomenology and adopted Moustakas research method to shed light on the meaning and usages of “affection” in anthropological system of Allamah Tabatabaei. To this aim, after interpreting previous findings, and collecting different usages of the term by Allamah, semantic clusters were formed. The findings showed that two major semantic entries can be extracted which include affection as similar to the products of imagination and affection under conventional matters. Finally, through blending structural and contextual descriptions, the critical effect of Quranic and philosophical context on the perception of Allamah was uncovered.<strong>محمدحسین طباطبایی، علاوه بر مباحث انسانشناسانه، در تفسیر آیات جنسیتی قرآن عبارتی بنیادی دارد: زندگی مرد، عقلانی و زندگی زن، احساسی و عاطفی است. با وجود توضیحات نسبتاً مفصل وی درباره عقل، اشتراک زن و مرد در انسانیت در عین تفاوت تکوینی دو جنس، اغلب واژه «عاطفه» بدون تعریف مشخص و در معانی گوناگونی در تفسیر <em>المیزان</em> به کار رفته است. پژوهش حاضر با روش پدیدارشناسی و طبق گامهای پیشنهادی موستاکاس در پی آن است که معنا و جایگاه عاطفه را در نظام انسانشناختی طباطبایی روشنتر کند. لذا پس از تعلیق دانستههای قبلی و گردآوری کلیه کاربردهای «عاطفه» در تفسیر <em>المیزان</em> به افقسازی و تشکیل خوشههای معنایی پرداختیم. عاطفه به مثابه محصول واهمه، و عاطفه ذیل اعتباریات، دو مجموعه معنایی نهایی است. در انتها با ترکیب توصیف زمینهای و ساختاری، اهمیت تأثیر بافت قرآنی و فلسفی در دریافت طباطبایی روشن میشود.</strong>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220Unfolding Monotheist Society on the Basis of Self-Knowledge Theory of Allamah Tabatabaeiتقریر جامعه توحیدی بر اساس نظریه معرفت نفس محمدحسین طباطبایی69853545410.22034/ra.2019.89803.2183FAابراهیم راستیاندانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه اصفهانمحمد بیدهندیدانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهانJournal Article20180711Establishing a monotheist society has been among major objectives of the divine prophets, one which is established on the basis of natural(innate) needs and fulfills the carnal desires of Man. This study strives toward explaining the quality of fulfilling the monotheist society in the light of the theory of exploitation to show how a man, in spite of adopting an individualistic and spiritual stance, participates in social interaction while his participation do not keep him ignorant of growth and approaching to God. According to self-knowledge theory which is based on intuitive knowledge of self, Man defines society as a consequence of the relationship between self and God. Thus social interactions are interpreted in tune with this relationship. Naturally, presence in such a society not only keeps Man away from self-nescience but also lays the groundwork for human transcendence and nearness to God because he thinks of social interactions as divine verses through which God tries Man. According to this spiritual view, Man believes that all human interactions are divine manifestations through the medium of which Man is exposed to divine trial and grow.<strong>یکی از اهداف اصلی پیامبران تشکیل جامعه توحیدی است؛ جامعهای که بر اساس نیازهای فطری شکل گرفته باشد و بتواند نیازهای حیوانی انسانها را هم پاسخ دهد. در این مقاله میکوشیم در سایه نظریه استخدام، ضمن تبیین چگونگی تحقق جامعه توحیدی، نشان دهیم انسان چگونه ذیل رویکرد انفسی میتواند در تعاملات اجتماعی شرکت کند و چنین حضوری، موجب غفلت او از رشد و سلوک نشود. طبق نظریه معرفت نفس، که مبتنی بر علم حضوری به خود است، انسان، جامعه را ذیل رابطه خود و خدا میبیند. بر این اساس، پرداختن به تعاملات اجتماعی دقیقاً همسو با رابطه انسان و خدا فهم میشود. حضور در چنین جامعهای نهفقط انسان را از خود غافل نمیکند، بلکه بستر قرب و تعالیاش را نیز فراهم میکند، چراکه تعاملات اجتماعی را آیاتی الاهی میبیند که بر اساس آن آیات، حضرت حق او را در معرض امتحانات قرار میدهد. ذیل رویکرد انفسی، انسانها تمام تعاملات اجتماعیشان را ظهورات حضرت حق میبینند که از رهگذر آن در معرض امتحانات الاهی قرار میگیرند و رشد میکنند.</strong>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220Investigating and Criticizing Human Rights’ Humanist Beliefs in the View of Religious Intellectualistsبررسی و نقد باورهای انسانمحورانه حقوق بشر از دیدگاه برخی نواندیشان دینی871063545610.22034/ra.2019.88784.2177FAمحمد محمدرضاییاستاد گروه فلسفه، دانشگاه تهراناکرم رحیمیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور قمعبدالحمید فلاح نژاداستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور مرکز لرستانیداله دادجودانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور مرکز قمJournal Article20180625Today human rights take on a critical importance because these rights submit necessary evidence for countries and nations to develop and civilize their societies. Some of new-Moatazelite intellectuals, in line with western advocates of human right, believe that human rights are meta-religious. They believe that human and humanist beliefs are the foundations on the bases of which human rights are established and religion can not serve as basis for these rights. Thus, they interpret religion on the basis of human rights. In sharp contrast with this stance, the current research employs robust evidences - such as principle of theism in human rights, non-historicity of legal regulations, inability of Man in perceiving human rights and comprehensiveness of Islamic organization in value, thought and interactional systems- to criticize this position because, firstly, human knowledge fail to recognize human rights in an absolute manner and therefore intellectual ingenuity and intellectual development do not guarantee the exalted life of Man. Secondly, the claim that human-based beliefs serve as a basis for human rights is rejected and it is concluded that elevation of human rights depends on Islamic instructions which fulfills all legal needs of human societies. <strong>این نوشتار با روش بروندینی و رویکرد نقدیتحلیلی، مبانی حقوق بشر در دیدگاه روشنفکران نومعتزلی را میکاود. برخی از روشنفکران نومعتزلی داخلی، همصدا با حامیان حقوق بشر غربی مدعی فرادینیبودن حقوق بشرند و مبنای حقوق بشر</strong><strong>را</strong><strong>انسان و باورهای انسانمحورانه میدانند نه دین. لذا با اصل قراردادن حقوق بشر دین را تفسیر میکنند. در نوشتار حاضر ضمن نقد ادعای روشنفکران نومعتزلی، با اقامه ادله استوار، اوّلاً ناتوانی علوم بشری از شناخت تامّ و جامع حقوق انسان را تبیین میکنیم. وانگهی ادعای محوریت باورهای انسانمحورانه برای حقوق بشر را نقض میکنیم و مبانی تعالی حقوق بشر را در گرو تعالیم اسلامی میدانیم که پاسخگوی نیازهای حقوقی جوامع است. </strong>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220Evolution of Human Soul in Two Approaches of Mulla Sadra’s Substantial Motionتکامل نفس انسانی: بررسی دو تفسیر از حرکت جوهری در اندیشه ملاصدرا1071253545510.22034/ra.2019.82064.2125FAمحمد رسول آهنگراناستاد گروه فقه و مبانی حقوق، دانشگاه تهرانعبدالحمید فلاح نژاداستادیار گروه معارف، دانشگاه پیام نور لرستان.محمد رضا ضمیریدانشیار گروه معارف، دانشگاه پیام نور لرستان.مهدیه علوی فراستادیار گروه معارف، دانشگاه شهید باهنر کرمان.Journal Article20180224Within transcendental wisdom, the extreme end for human gradational evolution is attaining the origin of existence. While attached to material body, the human soul, on the basis of substantial gradational motion (gradual change from potentiality into actuality), evolves in the form of movement in the substance. Mulla Sadra believes that as soon as Man transfers from sensible world into intelligible world, motion in the existential substance of Man in non-material worlds is needless of force and other necessities of substantial movement. Utilizing a descriptive-analytical method, the current research is an attempt to elaborate on a new approach within substantial motion and the quality of human evolution in the afterworld genesis. This kind of motion originates from life and existence. This means that creatures in their existence possess life, motion and tendency toward a limitless perfection. Therefore, it is concluded that evolution, transformation and change occur in all worlds.<strong>در حکمت متعالیه غایت انسان در قوس صعود، نیل به مبدأ وجود است. نفس انسان مادامی که به بدن مادی تعلق دارد، بر اساس حرکت اشتدادی جوهری (</strong><strong>خروج</strong><strong> تدریجی از قوه به فعل) به صورت لبس بعد از لبس تکامل مییابد. ملاصدرا معتقد است همین که انسان از جهان محسوس به معقول انتقال یافت حرکت در جوهره وجودیاش در عوالم غیرمادی از قوه و سایر لوازم حرکت جوهری مستغنی است. مقاله حاضر با روش توصیفی و تحلیلی درصدد تبیین تفسیر جدیدی از حرکت جوهری و چگونگی تکامل انسان در نشئآت بعد از دنیا است تا این مسئله به اثبات برسد که حرکت مستغنی از خروج از قوه به فعل نیز ممکن است. خاستگاه این قسم از حرکت، وجود و حیات است، به این معنا که موجودات از آن نظر که وجود دارند، دارای حیات، حرکت و عشق به معنای شوق به کمال نامتناهی هستند و بر این اساس، تکامل، تبدیل و تغییر شامل تمام عوالم میشود.</strong>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220Feasibility Study of Altruistic Ethical Responsibility in Ethical Egoismامکانسنجی مسئولیت اخلاقی در قبال دیگران در خودگروی اخلاقی1271423546110.22034/ra.2019.92651.2217FAمحمدامین خوانساریدانش آموخته دکتری دین پژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث قمهادی صادقیاستاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث.Journal Article20180828This study investigates the feasibility and source of ethical responsibility in the theory of egoism through a descriptive-analytical method. Ethical egoism is among normative theories which-through emphasizing egoistic values - sees Man as mere responsible for securing his individual interests, one who gains the most of benefits for himself without altruistic considerations. The main challenge with which this theory is faced in explanation is the issue of “other” and ethical responsibility for others. This is a serious challenge because many of ethical values hold value and meaning only in relation with “others”. Thus, adopting an egoistic position, results in devaluation of social ethics and adoption of an instrumental view toward others. An egoist human being accept responsibility only for satisfying his individual happiness and joy, gaining personal satisfaction and securing collaborative benefit aimed at securing human life while this is an instrumental and non-authentic view toward responsibility. Although ethical responsibility seems feasible in this theory, such a view results in a kind of calculation of benefit and instrumental misuse of others. This study has tried to explain the position of joy (pleasure) in the thoughts of egoists and show that egoists follow altruistic inclinations to satisfy their pleasures.<strong>این نوشتار به روش تحلیلی و توصیفی، امکان و منشأ مسئولیت اخلاقی در نظریه خودگروی را بررسی میکند. خودگروی اخلاقی نظریهای هنجاری است که با تأکید بر ارزشهای خودگرایانه، انسان را صرفاً مسئول تأمین منافع شخصی میداند. یعنی آدمی باید به دنبال بیشترین خیر برای خود و فارغ از دیگران باشد. از جمله مسائلی که این نظریه در تبیین و توجیه با آن مواجه است مسئله «دیگری» و «مسئولیت اخلاقی» در قبال دیگران است؛ «دیگری» موضوعی جدی است و بسیاری از ارزشهای اخلاقی در پیوند با دیگران ارزش و معنا پیدا میکند. نگاه خودگرایانه، به بیارزشی اخلاق اجتماعی و نگاه ابزاری به دیگران میانجامد. انسان خودگرا برای ارضای لذت و شادکامی شخصی و تأمین رضایت خویش مسئولیتپذیر است و این نگاهی ابزاری و غیراصیل به مسئولیت اخلاقی در قبال دیگران است. هرچند امکان مسئولیت اخلاقی، در قبال خود یا مسئولیت اخلاقی غیراصیل در قبال دیگری، در این نظریه وجود دارد اما این تبیین موجب محاسبهگری و استفاده ابزاری از دیگران میشود. </strong>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220Evaluating Reductionist Theories on Human Innate Dispositionارزیابی نظریههای تقلیلگرا در حوزه فطرت انسان1431593545110.22034/ra.2019.74509.2056FAحسن رضایی هفتادردانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهرانصفر نصیریاندانشآموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه تهران.Journal Article20171029Human innate disposition has been among fundamental issues in anthropology which has attracted thinkers in the long run of the history. Some of these thinkers have held positions in which human innate disposition suffers more limited boundaries. Affected by these positions, nowadays the boundaries of human innate disposition are reduced into the arena of axiomatic perceptions, intuitive cognition, soul faculties and instincts. Reducing human innate disposition into axiomatic perceptions rejects human original innate disposition in contrast with human secondary innate disposition. Besides, reducing innate disposition into intuitive cognition reduces boundaries of disposition even more than its previous type. Accordingly, even axiomatic perceptions are beyond the boundaries of innate disposition. These two recent interpretations of human innate disposition, yet, reduce the disposition into human instincts and faculties of soul. The first interpretation rejects every kinds of innate actual perception even after the birth and therefore, it is believed that all human perceptions are acquired. The second interpretation, however, touched by the theory of evolution, reduces innate disposition into instincts, either carnal or vital. According to religious thought none of these stances have given an accurate representation of innate disposition. In religious view Man possess different dimensions of innate disposition. In this sense, original disposition, axiomatic disposition and innate faculties are different dimension of human innate disposition (Fitra).<strong>فطرت یکی از مباحث مهم انسانشناختی است که اندیشمندان از دیرباز بر آن تأکید داشتهاند. البته همه آنها بهیکسان درباره فطرت انسان نمیاندیشیدند. برخی از آنها دیدگاههایی را مطرح کردهاند که فطرت انسان در آنها ابعاد محدودتری دارد. تحت تأثیر این دیدگاهها امروزه ابعاد فطرت انسان به حوزه ادراکات بدیهی، وجدانیات، قوای نفسانی و حتی غرایز کاهش یافته است. کاهش فطرت به ادراکات بدیهی، فطرت اولیه انسان را در برابر فطرت ثانویه انکار میکند. تفسیر فطرت به وجدانیات، ابعاد فطرت را از قسم پیشین نیز بیشتر تقلیل میدهد. بر این اساس، حتی ادراکات بدیهی جزء ابعاد فطرت نیست. دو تفسیر اخیر از فطرت نیز آن را به حوزه قوای نفسانی یا غرایز انسان محدود میکند. گونه اول منکر هر نوع ادراک بالفعل فطری حتی بعد از تولد انسان است و از این منظر همه ادراکات انسان، اکتسابی محسوب میشود. گونه دوم نیز تحت تأثیر نظریه تکامل، فطرت را به قوای غریزی از نوع حیاتی یا شهوانی محدود میکند. اما بر اساس بینش دینی هیچ یک از این دیدگاهها تصویر درستی از فطرت ترسیم نکردهاند؛ زیرا از این منظر فطرت انسان ابعاد مختلفی دارد و فطرت اولیه، ادراکات بدیهی و قوای فطری (در ابعاد مختلفش)، همگی از ابعاد فطرت انسان به شمار میآید.</strong>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220Studying the Quality of Transformation in God-Man Concept: From Western Greek Myths to Humanismنگاهی به چگونگی استحاله مفهوم «خدا-انسان» از اسطورههای غربی یونان تا انسانمحوری1611823545910.22034/ra.2019.90609.2190FAمینا محمدی وکیلاستادیار گروه نقاشی دانشکده هنر، دانشگاه الزهراءحسن بلخاری قهیاستاد گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانJournal Article20180724 In ancient Greek’s school of thought, Man and gods enjoy common descent and are, therefore, blended and intermingled. Affinity between God and Man in Greek myths has resulted in a more facile replacement of Man with God in the evolution of thought in comparison with other cultures. This cultural leniency of Greeks resulted in gradual discharge of gods’ power and terminated the absolute domination of gods in ideologies. Then, humanizing the divine wisdom laid the groundwork for philosophy to emerge. Also, primary mythical attitudes paved the way for earliest philosophical schools of thought. The current research is an attempt to review the roots of humanism in the age of myth and reappraise the thought foundations of some great philosophers such as Socrates, Plato, Aristotle, Thales and Sophists concerning human to show the quality of change and continuation of these concepts in the evolution of philosophy. It is concluded that the possibility of generalization of divine power to human in Greek myths paved the way for the emergence of humanism in the new age.<span lang="FA">در اندیشة یونان باستان انسان و خدایان با یکدیگر نسب مشترک، آمیختگی و امتزاج دارند. قرابت میان انسان و خدا در اساطیر سبب شده است در سیر تحولات اندیشه نیز انسان یونانی با سهولت بیشتر، نسبت به سایر فرهنگها، جایگزین خدایان شود. این تساهل فرهنگی یونانیان با گذشت زمان خلعکنندة قدرت فرجامین خدایان و تسلط مطلق آن در اندیشهپردازیها شد. سپس با انسانیشدن عقل الاهی بستر ظهور فلسفه مهیا شد و نگرش اسطورهای پیشین زمینهای برای نخستین کانونهای فلسفی فراهم آورد. نوشتار حاضر ضمن بازنمایی ریشههای انسانمحوری در عصر اساطیر و با طرح بنیادهای فکری فلاسفة بزرگی چون تالس، سقراط، افلاطون، ارسطو و سوفسطاییان در باب انسان به چگونگی تداوم و تحول آن مفاهیم در دوران فلسفه میپردازد. نهایتاً طبق یافتههای پژوهش روشن میشود که قابلیت تسرّی قدرت خدایان به انسان در اساطیر یونانی، راه را برای ظهور انسانمحوری در عصر تجدد هموار کرده است.</span>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220Fulfilling Global Peace based on (Divine) Names’ Government in Islamic Gnosticismتحقق «صلح جهانی» بر مبنای حکومت اسماء در عرفان اسلامی1832003568710.22034/ra.2019.92577.2216FAآیلار ملکیدانش آموخته دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.رضا حسینی فراستادیار گروه معارف، دانشگاه شهید چمران اهواز.Journal Article20180826Global peace is amongst the most critical necessities of the current age. Islamic Gnosticism, in comparison with attitudes adopted by sociology and international law, adopts a different attitude. In this attitude, even war, controversy and conflict are seen from a different angle of look. I the view of a Gnostic, the whole universe is a manifestation of divine names. So, considering the contrast of names which justifies diversities and contrasts in the world, in the view of a Gnostic, these contrasts and diversities are not seen with wrath. Besides, the peaceful view of a peacemaker Gnostics necessitates impelling of the conflict and contrasts of human world toward peace as all the diversities are aggregated and consolidated under the comprehensive name of “Allah”. This peace originates from inward of a Gnostic which adopts a social and global dimension in the path of guiding and assisting others. The utopian models show that establishment of such societies has been an ideal of humankind and governors of these societies possess Gnostic attributes. As much as leaders of human societies enjoy Gnostic attributes and attitudes, and trained on the basis of Gnostic method, the global society becomes closer to peaceful world and global peace. <strong>در عرفان اسلامی، در مقایسه با نگرش جامعهشناختی و حقوق بینالملل، نگاه متفاوتی به صلح جهانی شده است؛ حتی جنگ، نزاع و تخاصمات نیز دیگرگون نگریسته میشود. از منظر عارف، همه هستی جلوهگاه اسماء حق است؛ با عنایت به تقابل این اسماء، که تضادها و تزاحمها را در جهان توجیه میکند، اولاً این پدیدهها به دیده غضب نگریسته نمیشوند؛ ثانیاً نگاه سِلمآمیز عارفِ مصلح اقتضا میکند که همانگونه که این کثرات ذیل اسم جامع «الله» جمع میشوند تضادها و نزاعهای عالم انسانی را نیز به سمت صلح و وحدت سوق دهند. منشأ این صلح، درون عارف است که در مسیر ارشاد و دستگیری دیگران، وجه اجتماعی و جهانی مییابد. عرضه الگوهای آرمانشهری نشان میدهد تحقق چنین جوامعی همواره مطلوب بشر بوده و زعمای این آرمانشهرها اساساً به اوصاف عرفانی متصفاند یا صبغه عرفانی دارند. هر قدر رهبران جوامع نگاه و مناقب عرفانی، و تربیت مبتنی بر عرفان داشته باشند جامعه جهانی قرابت بیشتری با جهان آرام یا صلح جهانی خواهد داشت.</strong>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220Convergence of Reason and Politic in Transcendental Wisdom of Ayatollah Javadi Amoli on the Basis of Ideonomy Hermeneutic Theory of Skinnerهمگرایی عقل و سیاست در حکمت متعالیه جوادی آملی بر اساس نظریه هرمنوتیک اندیشهشناسانه اسکینر2012193568810.22034/ra.2019.94203.2230FAرحمت عباس تباراستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه مازندرانمحمد زارعپور نقیبیدانشآموخته کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام، دانشگاه مازندران.Journal Article20180930Believing in necessity of localizing politics and aimed at theoretical enriching of local model, the current research intends to investigate the relationship between reason and politic in epistemology of Ayatollah Javadi Amoli on the basis of ideonomy hermeneutic theory of skinner. Assuming that in Javadi Amoli’s view, politic is established on pillars of reason and if not, it is spoiled; this study has delved into his views concerning this issue. The findings of this study show that in the view of Javidi Amoli enlightens and guides all levels of politics and encompasses an extensive arena of politic. It is concluded that all dimensions of politic including legitimacy of government, the attributes of governor, the objectives of government and politic, the duties of government, the envisioned utopia, attributes of political agents, union of religion and politic, identifying interests of society and quality of political management converge with reason. So, politic divested of reason is not efficient.<strong>این پژوهش با اعتقاد به ضرورت بومیسازی علوم سیاسی و با هدف غنای نظری این الگوی بومی و بر مبنای هرمنوتیک اندیشهشناسانه اسکینر رابطه عقل و سیاست در منظومه معرفتی جوادی آملی را میکاود و با فرض استواربودن سیاست در نظر وی بر بنیادهای عقلانی و فروریختن آن در صورت قطع ارتباط با عقل، این موضوع را تبیین میکند. در نظر جوادی آملی، عقل مفتاح و مصباح تمام مراتب سیاست است و گستره وسیعی از سیاست را در بر میگیرد. تمامی پرسشهای اساسی سیاست، از جمله مشروعیت حکومت، کیستی حاکم، غایت حکومت و سیاست، وظایف حکومت، آرمانشهر ترسیمشده، ویژگیهای کارگزاران سیاسی، پیوند دین و سیاست، تشخیص مصالح جامعه و نحوه مدیریت سیاسی، در اکثر وجوهش با عقل همگرا است و در صورتی که عقل گوشهنشین عرصه سیاست شود سیاست نیز کاراییاش را ازدست خواهد داد.</strong>مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024164220200220Sin and Forgiveness in Grimms’ Talesگناه و بخشایش در داستانهای برادران گریم2212393545810.22034/ra.2019.90226.2187FAزهرا طاهری سرتشنیزیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد.اصغر رضاپوریاناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکردامیر حسین همتیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد.Journal Article20180718This research intends to investigate the themes of sin and forgiveness in Grimms’ tales. The method employed by this research was intertextuality reading with intra-textual referencing. Analyzing the contents for the themes showed that these tales have adopted two different approaches toward sin and forgiveness. In the first approach the evidences of Christian doctrines are shown in a biased manner. In the second approach, however, in addition to Christian doctrines, the evidences of ancient religions and sects have become manifest through a more expanded angle of look. Also the findings revealed a duality toward prohibitions and reaction of characters on the basis of which two groups could be identified. First, the prohibitions which were imposed strictly, unreasonably and selfishly and the second prohibitions imposed for securing people fro possible dangersاین مقاله در پی بررسی مضمون «گناه» و «بخشایش» در افسانههای برادران گریم است. روش پژوهش، مطالعه «بینامتنیّت خوانشی» با ارجاع درونمتنی است. پس از بررسی کامل این دو موضوع در افسانههای حجم نمونه، این نتیجه به دست آمد که در این افسانهها با دو رویکرد متفاوت به گناه و بخشایش روبهرو هستیم؛ نخست رویکردی که آموزههای مسیحیّت در آن به گونهای کاملاً هواخواهانه و جانبدارانه دیده میشود؛ و دوم رویکردی که فارغ از صبغههای آموزگانی دین مسیح، نگرشی وسیعتر و برخاسته از ادیان و مذاهب باستانی دارد. از نتایج دیگر این پژوهش دوگانگی ممنوعیتها و واکنشهای اشخاص است که طبق آن به دو گروه برمیخوریم؛ نخست ممنوعیتهایی که بعضاً از سر خودخواهی یا بیدلیل و سختگیرانه وضع شدهاند؛ و دوم ممنوعیّتهایی که صرفاً برای حفظ اشخاص از خطرهای احتمالی مطرح میشوند.