@article { author = {mahmoodi, maliheh and ebrahimi, hassan}, title = {The concept of eternity from the prospective of Mawlana Jalal ad-Din Balkhi and its comparison with Mulla Sadra's}, journal = {Religious Anthroplogy}, volume = {12}, number = {33}, pages = {117-141}, year = {2015}, publisher = {مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)}, issn = {2251-6024}, eissn = {2717-2732}, doi = {}, abstract = {As one of the most important and fundamental concepts in the divine religions, eternity and immortality after death has always been paid too much attention by religious thinkers mainly Muslim scholars and mystics from philosophical, mystical ,theological, and Quranic approaches. Since Mulla Sadra's transcendent theosophy is not far from Islamic mysticism and even some parts of its general framework have so much been affected by mystical thoughts, this paper seeks to compare Mulla Sadra's thoughts, especially focusing on dwelling in agony, with those of  Mawlana's. What being found out by means of a descriptive - analytical method is that most of Mula Sadra's philosophical beliefs, having been illustrated in a logical framework, had been mentioned in Mawlana's figurative and imaginative poems. That is to say that in this regard, also, some opposing attitudes exist which are mentioned in the text.}, keywords = {Paradise,hell,Eternity,agony,Mulla sadra,Mawlana}, title_fa = {خلود از منظر مولانا جلال الدین بلخی و مقایسه آن با نظرگاه ملاصدرا}, abstract_fa = {بحث خلود و جاودانگی در ادامه حیات و زندگی پس از مرگ، از مباحث مهم و بنیادین ادیان الهی به‌شمار می‌رود. این مسئله با رویکردهای فلسفی، کلامی، عرفانی و قرآنی مورد توجه اندیشمندان مذهبی به‌خصوص علما و عرفای مسلمان واقع شده است. با توجه به اینکه حکمت متعالیه‌ صدرایی بی‌ارتباط با عرفان اسلامی نبوده و در ساختار کلی‌اش بخشی را وامدار اندیشه‌های عرفانی است، این پژوهش درصدد است تا اندیشه ملاصدرا، حکیم مسلمان را در باب خلود، به‌خصوص پیرامون خلود در عذاب، با آرا و افکار مولوی، عارف شهیر و نامی جهان اسلام مقابل و برابر گذارد. آنچه در این پژوهش به شیوه تحلیلی - توصیفی معلوم شده، این است که بیشتر معتقَداتی که ملاصدرا دراین‌باره - بنابر مشربی فلسفی - آنها را در قالب استدلالات برهانی تصویر می‌کند، دارای سابقه قبلی و صورتی لطیف و متمثّل و متخیَّل در قالب اشعاری عالى، در آثار مولانا هستند. البته در این میان مواضع مخالف نیز وجود دارد که در متن بدان اشاره خواهد شد.}, keywords_fa = {جنت,نار,خلود,عذاب,نعیم,مولوی,ملاصدرا}, url = {https://raj.smc.ac.ir/article_14773.html}, eprint = {https://raj.smc.ac.ir/article_14773_053cb8bfc4494f9699a4397cba45f0c1.pdf} }