@article { author = {Mehrabi, Ebrahim}, title = {A Proposal for the Metaphysics of S.I. in Islam}, journal = {Religious Anthroplogy}, volume = {10}, number = {29}, pages = {5-30}, year = {2013}, publisher = {مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)}, issn = {2251-6024}, eissn = {2717-2732}, doi = {}, abstract = {Intelligence, spirituality and, consequently, spiritual intelligence (SQ) have different definitions. Intelligence means the abilities of the individual, which, based on the value system, is used for problem solving and adaptation to the environment. Spirituality follows transcendental rules, to improve the infra-ego to the level of ego and improving the ego to the level of ultra-ego, as well as pushing the instrumentals towards superior levels and temporal issues (the relation of a variable to another) to the level of Dahriyyat (the relation of a variable to a constant) and finally, Sarmadiyyat (the relation of a constant to a constant). Spiritual intelligence is the ability to drive the holy laws in order to solve problems, the production and repairmen of the self and its mutual compatibility with the surroundings in accordance with the accepted system of values for the growth of ego and non-ego. The skill of passing, mentioning, doing favor, envisaging unity in diversity, understanding the presence and dominance of the transcendental being in the world, characterizing and identifying oneself and the world, improving the tools, perception of the essence of fact, transcendental becoming, etc. are among the characters of the spiritual intelligent in Islam. Perceptions of facts, calmness, finding the universe meaningful, etc. are the consequences of spiritual intelligence.}, keywords = {Intelligence,Spirituality,spiritual intelligence,Transcendence}, title_fa = {اقتراحی(پیشنهادی) در متافیزیک هوش معنوی در اسلام}, abstract_fa = {هوش و معنویت و به‌تبع آن‌دو، هوش معنوی(S.Q)، تعاریف مختلفی دارند. هوش عبارت است از مجموعه توانایی‌های فرد که براساس نظام ارزشی مقبول، در جهت حل مسئله و سازگاری با محیط به‌کار گرفته می‌شود. معنویت عبارت است از به جریان انداختن قواعدِ کلی متعالی در جهتِ تعالی‌بخشی فُرونَفس به سطح نفس، و نفس به سمت فرانَفس، و نیز سوق دادن آلی(ابزاری) به سمت عالی، و زمانیات (نسبتِ امرِ متغیر به یک متغیر دیگر) به سطح دهریت (نسبت متغیر به ثابت) و در نهایت، سرمدیت (نسبت ثابت به ثابت). هوش معنوی عبارت است از توانایی به جریان انداختن قوانین قدسی در جهت حل مسئله، ایجاد، ترمیم و سازگاری دوسویه خود با محیط، مطابق نظام ارزشی مقبول در جهت تعالی‌بخشی آن‌دو (خود و محیط). مهارت عبور، ذکر، احسان، رؤیتِ وحدت در عین کثرت، درک حضور و سیطره موجود متعالی در عالم، هویت و معنابخشی به خود و جهان، تعالی آلیات، ادراک حاقّ واقع و صیرورت فرارَوشی، ازجمله صفات هوشمند معنوی در اسلام است. درک واقع، طمأنینه و معنادار دیدن مجموعه هستی نیز ازجمله پیامدهای هوش معنوی است.   }, keywords_fa = {هوش,معنویت,هوش معنوی,فرارَوش}, url = {https://raj.smc.ac.ir/article_3118.html}, eprint = {https://raj.smc.ac.ir/article_3118_23582684ef36310ac80d8302b6b57d5e.pdf} }