TY - JOUR ID - 27038 TI - مصلحت و جایگاه آن در حکومت اسلامی JO - انسان پژوهی دینی JA - RA LA - fa SN - 2251-6024 AU - صابریان, علیرضا AD - استادیار مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 3 IS - 10 SP - 57 EP - 80 KW - مصلحت KW - مفسده KW - حفظ نظام اسلامی KW - مصلحت نظام اسلامی KW - حکم حکومتی DO - N2 - مصلحت نقش اساسی در تشریع احکام دارد و احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد در متعلقشان می­باشند. در بسیاری از موارد عقل به تنهایی قاصر در کشف مصالح و مفاسد است و نیاز به بیان شریعت دارد. احکام حکومتی در محدوده مصلحت سنجی حاکم، صادر می­شوند و وصف دائمی بودن را ندارند. احکام حکومتی صدور و تنفیذشان منوط به مصلحت است و در موضوعِ جوازِ حکم حکومتی، مصلحت اندیشی اخذ شده است. حاکم اسلامی در چارچوب مصلحت به جعل احکام می­پردازد. مصلحت نظام اسلامی چه در بعد مصلحت اندیشی و یا مصلحت کرداری، رابطه مستقیم با حفظ نظام دارد. حفظ نظام اسلامی در دو حوزه قابل تصور است: نخست حفظ نظام و جلوگیری از آسیب به آن توسط دشمنان و در معنای دیگر، ایجاد نظم در جامعه و سامان دادن سازمآن‌ها و نهادهای حکومتی و جلوگیری از اغتشاش و هرج و مرج. از منظر فقیهان، حفظ نظام اسلامی به هر دو معنا نه تنها واجب شرعی بلکه واجب عقلی است. زیرا حفظ نظام اسلامی، مقدمه­ای برای حفظ شریعت است. در این نوشتار نخست معنا و موارد کاربرد مصلحت در شریعت مورد بررسی قرار گرفته و سپس به تبیین نقش مصلحت در حکم حکومتی پرداخته شده است UR - https://raj.smc.ac.ir/article_27038.html L1 - https://raj.smc.ac.ir/article_27038_61d8fbd9d9779c0f7f2cb4da92509929.pdf ER -