TY - JOUR ID - 702512 TI - تربیت نظامیان؛ مقایسه دیدگاه افلاطون و امام خمینی(ره) JO - انسان پژوهی دینی JA - RA LA - fa SN - 2251-6024 AU - عالمی چراغعلی, حمزه AU - حسین زاده, ابوالحسن AD - استادیار گروه علوم سیاسی، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی، قم، ایران. AD - استادیار گروه علوم سیاسی، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی، قم. ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 19 IS - 48 SP - 199 EP - 227 KW - افلاطون KW - امام خمینی KW - تربیت KW - پاسداران KW - شجاعت KW - امنیّت KW - مدنیّت DO - 10.22034/ra.2023.552997.2770 N2 - در این مقاله تربیت نظامیان در اندیشه افلاطون و امام خمینی(ره) با روش توصیفی-تحلیلی و مقایسه‌ای بررسی شده است و هدف آن افزایش قدرت توصیف و تبیین نخبگان فکری - نظامی در موضوع جایگاه نظامیان در شکل­گیری مدنیّت و تمدن­سازی است. طی این مقاله گزاره­های افلاطون و امام خمینی(ره) در ابعاد مختلفِ موضوعِ تربیت نظامیان از متون آنان استنتاج شده است و سپس مورد تحلیل قرار گرفته و در نهایت وجوه تشابه و تفاوت دیدگاه­های دو متفکر در آن ابعاد تبیین شده است. نتیجة نهایی این مقایسه مبنی بر این است که نظام فلسفی افلاطون و برنامه تربیتی او در آرمان­شهر که با هدف تبیین عدالت و چگونگی استقرار آن صورت­بندی می­شود، اهمیّت اقشار نظامی را در زمینه شکل­گیری مدنیّت و حرکت به­سوی تمدن­سازی نشان می­دهد و در ردّ دیدگاه­هایی که اهمیت‌دادن به نظامیان را مقدمه فروپاشی مدنیّت می­دانند، پشتوانه استدلالی ارزشمندی ایجاد می­کند. در مقابل دیدگاه امام خمینی(ره) بیانگر این است که تفکر اسلامی قوّه و قوای نظامی را در چارچوب تربیتی شریعت، اخلاق و عقلانیّت تعریف کرده و این چارچوب اجازه نمی­دهد که حقوق و حوزه فردی و خصوصی نظامیان مورد تعدّی قرار گیرد؛ آنان را نیز از تعدّی به حقوق و حوزه خصوصی دیگران باز می­دارد و قوه و قوای نظامی را در خدمت حفظ نظام سیاسی، مدنیّت و تمدن­سازی تعریف می­کند. UR - https://raj.smc.ac.ir/article_702512.html L1 - https://raj.smc.ac.ir/article_702512_69864d247109f087b8a1356cbff4da9d.pdf ER -