مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823Effect of Theological Foundations of Transcendental Wisdom on Mulla Sadra’s Anthropologyتأثیـر مبانی خـداشناسی حکمت متعـالیه بر انسـان شناسـی ملاصـدرا52625116810.22034/ra.2022.534618.2688FAمحمد سعیدی مهراستاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، تهران، ایرانصدرالدین طاهریدانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، تهران، ایرانهاجر زارعدانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، تهران، ایرانJournal Article20210726In examining the relationship between theology and anthropology in transcendental wisdom, two approaches can be adopted; examining the anthropological prerequisites of theological issues or examining the theological elements employed in anthropology. The present study has utilized the latter to explain the principles of Sadraic anthropology, i.e. recognizing Man’s essence, attributes, and deeds, and expound the role of theological elements in his anthropology. According to Sadraic foundations, Man is a reflection of divine truth that bears a resemblance to God, in essence, attributes, and deeds. Man is an “example” of God denotes that a perfect human fails to possess an essential necessity and is not absolute in attributes and reflects those of God. Mulla Sadra enumerates both similarities and differences between God and perfect Man. Accordingly, discerning the theological principles of transcendental wisdom results in discerning Man’s existential dimensions, capacities, and capabilities. This close relationship is manifested in the theory of the perfect human because a perfect human, as a reflection of God and His successor, can become similar to God and encompass all divine attributes and names. در بررسی نسبت انسانشناسی و خداشناسی حکمت متعالیه دو رویکرد میتوان اتخاذ نمود؛ بررسی لوازم انسانشناختی مسائل خداشناسی و یا پیگیری عناصر خداشناسی به کار رفته در انسانشناسی. این پژوهش بر اساس رویکرد دوم با بیان اصول انسانشناسی صدرایی، یعنی شناخت انسان در مقام ذات، صفات و افعال، نقش عناصر خداشناسی حاضر در انسان شناسی صدرایی را، هرچه بیشتر و بهتر تبیین میکند. طبق مبانی ملاصدرا، انسان رقیقهای از حقیقت الهی است که در ذات، صفات و افعال، مثال خداوند است، زمانی که از کلمه مثال استفاده میشود و نه مثل، بدین معنا است که انسان کامل وجوب ذاتی ندارد و در صفات نیز مطلق نیست و ظل باری تعالی بوده و وجوب و اطلاق ظلی ندارد نه اصیل و بدین طریق ملاصدرا هم شباهت انسان کامل و باری تعالی را درنظر میگیرد و هم تفاوت آن دو را. بنابراین شناخت اصول خداشناسی حکمت متعالیه، به شناخت ابعاد وجودی انسان و ظرفیتها و توانمندیهای وجودی او منجر میشود، که نتیجه این ارتباط تنگاتنگ در نظریه «انسان کامل» بسیار روشن و واضح است؛ چراکه، انسان کامل بهعنوان ظل باری تعالی و خلیفه او میتواند شبیه خداوند باشد و حاوی تمامی اسماء و صفات الهی گردد.https://raj.smc.ac.ir/article_251168_67b8ab8c798267c431c4ea09cbacef9b.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823On the Henry Corbin’s Reading of Mulla Sadra’s Eschatologyخوانش آنری کربن از آخرت شناسی ملاصدرا274825117110.22034/ra.2022.544080.2728FAیوسف شفیعی پناه درآباددانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانموسی اکرمیاستاد گروه فلسفه، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانانشاءالله رحمتیاستاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20211226Adhering to a kind of spiritual interpretation influenced by Ibn-Arabi's mysticism, Sohravardi's wisdom, and Shiite theology on Man and the universe, Henry Corbin employed Heidegger's hermeneutic method as a key in the analysis of Mulla Sadra's eschatology, which is the continuation of his ontology in explaining the transcendental realms of human existence. Corbin, who is deeply influenced by Heidegger's ontology and hermeneutic phenomenology, extends his theory of hermeneutic levels to transcendent levels of existence and higher levels of presence. In the current research, in addition to examining Sadraic content and a concise explanation of the fundamental principles of Heidegger's philosophy, epistemology, and methodology, and the quality of their impact on Corbin's approach in eschatology, his attitude to eschatology is discussed and then his ontological views on the connection and continuity of various modes of presence are discussed.آنری کربن با التزام به گونهای تفسیر معنوی متأثر از عرفان ابنعربی و حکمهالاشراق سهروردی و الهیات شیعی از انسان و جهان، روش هرمنوتیک هایدگری را به مثابه کلیدی در تحلیل آخرتشناسی ملاصدرا که ادامۀ هستیشناسی او در تبیین ساحتهای متعالی هستی آدمی است به کار میگیرد. کربن که عمیقاً تحت تأثیر هستیشناسی و پدیدارشناسی هرمنوتیکی هایدگر است نظریه سطوح هرمنوتیک او را به سطوح متعالی هستی و مراتب بالاتر حضور گسترش میدهد. در این نوشتار ضمن توجه و التزام به متنهای ملاصدرا و بیان موجز اصول بنیادین فلسفه و معرفتشناسی و روششناسی هایدگر، چگونگی تأثیر آنها بر رویکرد کربن در آخرتشناسی به تحلیل نگرش کربن به آخرتشناسی و سپس به بررسی نگرش هستیشناسانه کربن به اتّصال و پیوستگی نحوههای گوناگون حضور در مابعدالطبیعه وجودی ملاصدرا - در پرتو هرمنوتیک مورد نظر کربن، که کشف حجاب از انحاء حضور است - میپردازیم. در این بررسی بر «وجود معطوف به آن سوی مرگ» در برابر «وجود معطوف به مرگ» هایدگر تأکید خاص خواهیم داشت.https://raj.smc.ac.ir/article_251171_72902136a5d9154b4a8d9fcacab384a5.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823Response to Mulla Sadra’s Critics on Corporeal Resurrection: Denying Claims of Incosistency with Divine Law and Limitation to Spirtual Resurrectionپاسخ به منتقدان ملاصدرا درباره معاد جسمانی: ردّ ادعای تعارض با شریعت و حصر آن در معاد روحانی497025117010.22034/ra.2022.537547.2700FAسید عباس ذهبیاستادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید علی رضی زادهدانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210826MullaSadra’s theory of corporeal resurrection, in addition to consistency withreligious foundations, is rooted in rational and philosophical principles andfoundations. Since Mulla Sadra was aware of the shortcoming of previoustheologues, especially Fakhr Razi, stood away from these flaws and submitted rational proofs on corporeal resurrection for the first time. In the formulation ofthis theory, Sadra have used new philosophical principles of his school. By believingin the hereafter corporeal resurrection and denying the elemental corporealresurrection, Sadra stood against most of the thologues who believed in the elemental material distinct resurrection of the body in the hereafter which is anincorporeal world. He also rejected the inconsistency of his theory with divine lawby holding a belief in the assimilation of a resurrected individual and an individualexisting in this world. Despite that,the theory was subject to severe criticism and ambiguities. Some criticsbelieve that this theory is philosophical and inconsistent with divine law whilesome others approve some dimensions of the theory. However, some exegetesapprove this theory and support it. Itwas concluded that a unidimensional analysis of this theory had given rise tothese criticisms. Mulla Sadra proposes tripartite worlds (natural, imaginal,intellectual) and three types of Man (sensible, physical, and intellectual) andproves resurrections beyond imaginal resurrection that includes resurrectionfor other animals too.نظریه ی معاد جسمانی ملاصدرا، علاوه بر هماهنگی با مبانی دینی، بر اصول و مبانی فلسفی و عقلی ابتنا دارد. ملاصدرا چون ناظر به اشکالات متکلمین خصوصاً فخررازی بود، بر آن شد تا برای اجتناب از اشکالات ایشان، برای نخستین بار به اثبات عقلی معاد جسمانی بپردازد. لذا در صورتبندی این نظریه از اصول فلسفی نوین مکتب خود بهره برد. او با ردّ معاد جسمانی عنصری و نیز اعتقاد به معاد جسمانی اخروی، در مقابل دیدگاه اکثر متکلمین - یعنی بازگشت اجزای متفرق مادی عنصری در آخرت که دار تجرد است - ایستاد. همچنین او به عینیت فرد مُعاد با فردی که در دنیا بوده معتقد شد تا راه را بر منتقدینی که مدعی تعارض نظریه او با شریعت بودند، مسدود سازد.<br />در مقابل انتقادات و ابهامات متنوعی بر این نظریه مطرح شد. برخی منتقدین آن را نظریهای فلسفی و متعارض با شریعت دانسته، برخی با ابعادی از آن همراه شده و آن را تحسین نمودند. اما مفسرینی هم متعرض ناسازگاری این نظریه با شریعت نشده و با آن موافقت نمودند. در مجموع عدم بررسی همهجانبهی این نظریه توسط منتقدین، موجب ایجاد این تردیدها گردید. ملاصدرا با طرح نشئات سه گانه (طبیعی، عالم مثال و عالم عقلی) و نیز سه گونه انسان (حسی، نفسی و عقلی)، معادهایی فراتر از معاد مثالی و همچنین معاد برای سایر موجودات را اثبات نمود. نهایتاً ملاصدرا با ارائه دیدگاه ابتکاری، شناخت مسئله معاد را در گرو طریق معرفت نفس و معرفت قوا میداند.https://raj.smc.ac.ir/article_251170_da1066e1d02752f30f702fa3e8a76b1f.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823A Critical Study of Anthropological Naturalism; Emphasizing Eliminative Physicalismبررسی و نقد طبیعت گرایی انسان شناختی، با تاکید بر فیزیکالیسم حذفی718825116910.22034/ra.2022.537414.2699FAحمیدرضا شاکریندانشیار گروه علمی منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20210824Anthropological naturalism is amongst the foundations of new atheism in which some of religious beliefs and instructions are refused. This subfield of naturalism is also underscored in the philosophy of humanities and some branches of humanities such as evolutionary psychology rely on it. Therefore, thinkers in theology and researchers in the philosophy of humanities, and interdisciplinary researchers in humanities-social sciences are required to examine it thoroughly. Eliminative physicalism is one of the new naturalist approaches which stands in sharp and fanatic contrast with religious beliefs and brings about some new challenges. Thus, the present research intended to study and criticize anthropological naturalism. In addition to that, eliminative physicalism is also analyzed and evaluated. The study has used documentary research to collect data and adopted a logical-analytical approach to interpreting them. It was concluded that all types of anthropological naturalism, especially physicalism are rejected. Also, the study approves of substantial dualism through employing some methods in Islamic psychology and philosophy of mind and rejects the emerging challenge of eliminative physicalism. طبیعت گرایی انسان شناختی از جمله مبانی مهم الحاد جدید است و بر اساس آن شماری از عقاید و آموزههای دینی مورد مخالفت قرار میگیرد. این قسم از طبیعتگرایی در فلسفه علوم انسانی نیز مورد توجه قرار گرفته و شماری از علوم انسانی، مانند روانشناسی تکاملی و غیر آن بدان متکی است. بدینروی هم باحثان مباحث الهیاتی و هم کاوشگران فلسفه علوم انسانی و متعاطیان علوم انسانی- اجتماعی نیازمند تحقیق و تدقیق در این مسئلهاند. از جمله رویکردهای طبیعتگرایانه جدید فیزیکالیسم حذفی است که تعارض آن با عقاید دینی آشکارتر و متعصبانهتر است و در بحث پیشرو چالشهای جدیدی را در پی دارد. بدینروی تحقیق حاضر بر آن است که ضمن بررسی و نقد طبیعتگرایی انسانشناختی به طور کلی، نگاهی هم به فیزیکالیسم حذفی افکنده و آن را در معرض سنجش قرار دهد. روش گردآوری در این تحقیق اسنادی و روش داوری عقلی - تحلیلی خواهد بود. نتیجه تحقیق نیز مردودانگاری طبیعتگرایی انسانشناختی در همه اشکال آن، بویژه فیزیکالیسم و تثبیت دوگانهانگاری جوهری با کاربست شماری از روشهای معهود در علم النفس اسلامی و فلسفه ذهن و دفع چالش نوپدید فیزیکالیسم حذفی است.https://raj.smc.ac.ir/article_251169_edb36f5eb3c3dd78e68248e900663694.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823Desire for Death in the Interpretive Perspective of Mulla Sadraآرزوی مرگ از دیدگاه تفسیری ملاصدرا8911125116410.22034/ra.2022.529140.2652FAناصر محمدیدانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20210426Mulla Sadra, through a moral-based analysis and interpretation of Quranic verses on the desire for death, has shown that an honest and perfect servant of God, due to belief in the absolute authority of God, obtaining the next world’s bliss, seeking survival from the inferior world and holding mystical knowledge about God, yearns for death. However, when the servant has an inclination for further elevation, he can tolerate the distance from the beloved and pray for further endurance in the world. Willingly death and the conduct of these individuals represent an authentic desire for death in their nature. Faithfuls have a continuum of love from self-love to love for the world and love for God. When the love for God reaches its perfection, love for the world inclines toward naught. It means that love and guardianship of God motivate the desire for death. Yet, the desire for death does not decrease the passion for life. The desire for death does not mean committing suicide, rather it means seclusion from the world and its business until the real death occurs. صدرالمتألهین از طریق بررسی و تفسیر اخلاقمحورانه آیات تمنای موت نشان داده است که محب کامل و صادق خدا به دلایلی چون ولایت کامله خدا و برای وصول به سعادت اخروی و هم نجات از دنیای دنیّ و نیز به دلیل عرفان و شناخت خدا، آرزومند مرگ است. او تنها در صورتی که متقاضی استکمال بیشتر باشد، میتواند با تحمّل دوری محبوب، تقاضای دوام و بقای در دنیا را داشته باشد. موت ارادی و گونه عمل و زندگی این افراد نشان از آرزوی اصیل مرگ است که در نهاد آنهاست. محبت خود و دنیا و محبت خدا در طیفی ذومراتب و به شدت و ضعف در مؤمنین وجود دارد. محبت خدا چون به کمال برسد و محبت دنیا میل به صفر کند. تعبیر دیگرش، ولایت و عشق است و برانگیزاننده شوق و آرزوی مرگ است. اما آرزوی مرگ از شور زندگی نمیکاهد و ولیّ کامل تا در دنیا است به فکر تعمیر قلوب مردم و تکامل ایشان است. آرزوی مرگ اقدام برای مرگ نیست؛ بلکه مرگ ارادی و انقطاع از این دنیا و اشتغال به محبوب است تا زمانی که مرگ حقیقی رخ دهد و لقای کامل در دنیایی با ظرفیت بیشتر حاصل شود.https://raj.smc.ac.ir/article_251164_84b5e01789f770e13c6b7e76dde047f4.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823Investigating the Tremor of Body Organs in the Light of the Relationship between Soul and Body in the View of Ibn Sina and a Concise Comparison with Mula Sadraبررسی رعشه اعضاء بدنی در پرتو رابطه نفس و بدن از دیدگاه ابن سینا و مقایسه اجمالی آن با دیدگاه ملاصدرا11312625501410.22034/ra.2022.534090.2685FAمحمود صیدیاستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شاهدمحمد رضا فرهمندکیادانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیرازJournal Article20210714Attachment of the rational soul to the body and the relationship between them has been among critical issues in transcendental and Sinavi wisdom, which has affected many related subjects. One of them is the occurrence of tremors in body organs in which the voluntary motion of the rational soul becomes inconsistent with the necessities of a bodily organ. For instance, when the rational soul is willing to turn a hand to the left or keep it stable, the nature of the organ reacts contrastingly and moves differently. Ibn Sina discusses that some factors are involved in the occurrence of termor including feebleness of bodily organs due to soul-related factors and nerve lassitude in bodily organs due to external material factors. Mula Sadra also believes that the occurrence of tremors is the result of mal-functions in material and bodily powers. The present research proves that all the factors pointed to by Ibn Sina concerning the relationship between rational soul and body can be explained. Thus, the main cause of the tremor originates from the impaired relationship between the body and the rational soul. تعلق نفس ناطقه به بدن و رابطه این دو با هم از مهمترین مسائل در حکمت سینوی و متعالیه است که مباحث بسیاری را تحتالشعاع خویش قرار میدهد. یکی از این موارد، حدوث رعشه در عضو یا اعضاء بدنی میباشد. به هنگام رعشه مقتضای حرکت ارادی نفس ناطقه با مقتضای طبیعت عضو بدنی ناسازگار میگردد. بدین صورت که مثلاً نفس ناطقه حرکت دست به سوی چپ یا سکون را اراده مینماید ولی طبیعت این عضو در تعارض با آن قرار دارد و بهگونه دیگری حرکت میکند. ابنسینا عواملی را در مورد چگونگی حدوث رعشه بیان میدارد که مهمترین آنها عبارتانداز: ضعیف گشتن اعضاء بدنی به جهت عوامل نفسانی، سست شدن اعصاب در اعضاء بدنی و اختلال حرکتی اعضاء بدنی به دلیل عوامل مادی خارجی. ملاصدرا نیز عروض رعشه را به دلیل اختلال در کارکرد قوای بدنی و مادی میداند. در پژوهش حاضر اثبات گردید که همه این عوامل مورد نظر ابنسینا در پرتو رابطه نفس ناطقه با بدن قابل تحلیل و بررسی هستند و لذا مهمترین عامل حدوث رعشه، اختلال در این رابطه می باشد. https://raj.smc.ac.ir/article_255014_15c33c96a6c62b9c6831876e878ae25b.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823A Case Review of Body Research Studies in Theology: Approaches and Challengesبازخوانی موردی مطالعات بدن پژوهی در حـوزه الهیـات؛ رویکـردها و چالـش ها12714625116510.22034/ra.2022.529638.2658FAاحمد شه گلیاستادیار گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20210503The physical (bodily) aspect of Man is amongst his critical existential dimensions that play important roles in the formation of identity and establishment of relationship with individuals and community. Despite this importance, this dimension is neglected in research, especially in anthropology and psychology. The grandeur of the soul, adoption of negative attitudes toward the body, instrumental assumptions about the body, exclusion from the truth of Man, and maximal dualism (between soul and body) have marginalized the importance of the physical aspect of Man. In the view of some Islamic thinkers, the body is a negative issue, a human antagonist, a barrier to the soul, and a devil issue that deters human perfection. However, some serious considerations are associated with these views. In the current research, these views are explained and analyzed critically and an approach based on Islamic wisdom and thought is presented. Accordingly, the body is a divine container and a twin to the soul for human perfection. Reformulation of this approach lays the grounds for a theoretical framework that explains the position of the body in the structure of human existence and scientific investigation of it. ساحت جسمی انسان یکی از مهمترین ابعاد وجود آدمی است که در ارتباط با افراد و اجتماع و شکلگیری هویت انسان، نقش ایفا میکند. با وجود اهمیت این جنبه، در پژوهشها کمتر به این موضوع توجه میشود. علیرغم اهمیت ساحت جسمی و تأثیر آن در شکلگیری هویت انسان، همچنان این موضوع در مباحث علمالنفس و انسانشناسی جایگاه شایستهای ندارد. عظمت روح، نگرش سلبی نسبت به بدن، تلقی ابزاری از بدن، خارج بودن از حقیقت انسان و دوگانه انگاری حداکثری، از جمله عوالمی است که در کم توجهی به مباحث بدن مؤثر بوده است. بدن در تفکر برخی از اندیشمندان اسلامی، امری منفی، دشمن انسان، حجاب نفس، امری ظلمانی و راهزن در کمال است. درباره این رویکردها ملاحظاتی وجود دارد. در این پژوهش ضمن تبیین و نقد این دیدگاهها به تبیین رویکرد مبتنی بر حکمت و اندیشه اسلامی میپردازیم. طبق این دیدگاه بدن کالبد قدسی، مرکب کمال انسان و محلی برای پذیرش افاضه روح است. بازسازی این رویکرد، بستری برای تبیین چهارچوب نظری جایگاه بدن در ساختار وجود انسان و مواجهه عملی با بدن را فراهم میآورد.https://raj.smc.ac.ir/article_251165_502a9a7fe91873d0cc8126a76ae5a656.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823Deficiency of ” Mystical Knowledge without Divine Law” in the View of Islamic Anthropologyناکارآمدی «معرفت عرفانی منهای شریعت» از نگاه انسان شناسی اسلامی14716524745410.22034/ra.2021.541815.2717FAکاوس روحی برندقدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-3474-0421ابراهیم فرجیطلبه سطح سه حوزه علمیه قم0000-0002-6411-0415سید محمد باقر عبادیدانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20211101A number of mystics believe that in the mystical evolution some particular rituals, manners, and religious commandments are not necessary. They also rely on some Quranic verses to defend their position against divine law. The current research has used rational evidence outside the religion, scriptural evidence, and Quranic verses to criticize mysticism without divine law and support true mysticism. It is concluded that adherence to divine rules is a necessary prerequisite for obtaining mystical knowledge. It was also found that the reasons submitted by advocates of mysticism without divine law are incorrect and groundless. Library note-taking is used to collect data. Also, critical analysis is used to interpret data. برخی از عارف نمایان، پایبندی به احکام و آداب و مناسک خاصّ را در نیل به کمالات عرفانی غیرضروری برشمرده، بلکه با استناد به برخی آیات قرآنی به مخالفت با لزوم شریعت برخاسته است، پژوهش حاضر در مقام از دفاع از عرفان راستین و با استناد به دلایل عقلی برون دینی و دلایل نقلی و آیات قرآنی به نقد عرفان منهای شرعت پرداخته و به این نتیجه رسیده است که برای رسیدن به معرفت عرفانی، التزام به شرایع عملی ضروری بوده و دلایل مورد استناد مدعیان عرفانهای شریعت گریز، سست و نادرست است. روش این نوشتار در گردآوری دادهها، کتابخانهای و در تجزیهوتحلیل مطالب، شیوه تحلیلی انتقادی است.https://raj.smc.ac.ir/article_247454_11e07697d851e4cb1b802807d6490030.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823Delving into the Wonders (Miracles) of Saints as Super Humansکنکاشی در کرامت اولیا به عنوان انسان های برتر16718624953610.22034/ra.2022.544155.2729FAعلیرضا میرزاییاستادیار گروه الاهیات، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)Journal Article20211203Manis a multi-dimensional creature with many potential capacities the recognitionand realiziations of which unfolds these hidden and innate capacities andbrings about wonder. Servitude of God, purification of soul and controlling thematerial aspect reigned by spiritual dimensions disclose these wonderful andincredible capacities of man and reveal the hidden divine aspect of theservant. In the way of spiritualevolution of man through servitude of God, he ascends to heaven, becomesdivinely, his egoism disappears, and through the promotion of soul in the universe,performs divinely deeds such as implementing a wonder. In absolute surrender toGod, Man’s deeds adopt divine management and a bilateral commitment ofaffairs occurs. Man commits his affairs to God and submits himself todivine measure and as a result, God bestows on him an evolutionary and acreationary power just beyond the realm of the soul. This creativity is called thewonder of the saints and the miracle of the prophets by the mystics. Performing a miracle and implementing ofsupernatural acts is verified by credible religious texts and Islamic thinkers.In the current study, this human dimension is validated by relying on religiousand Quranic texts and contents. Also, the mechanism of doing wonder (miracle)is explained and some proofs are submitted on it from the words of religious thinkers. انسان موجود چند بعدی و دارای توانمندیهای بالقوه فراوانی است که با شناخت و اکتشاف و فعلیت دادن به آنها، توانمندیهای پنهان و باطنی انسان رخ مینماید و موجب اعجاب میشود. بندگی خدا و نزاهت نفس و کنترل ابعاد مادی تحت سیطره و قیادت ابعاد روحی و معنوی، تواناییهای شگرف و محیرالعقولی را از انسان نمایان میکند و ابعاد الهی نهفته انسان متعبد را جلوهگر میسازد. در مسیر تکامل معنوی با ریسمان بندگی انسان عروج یافته و رنگ خدایی گرفته و انانیت نفاسی او شکسته و غایب میشود و بّعد ربانی او طلوع میکند و با ارتقای وجود در عالم خلقت، کارهای خدایی انجام میدهد که صدور کرامت از آن جمله است. سیر استکمالی انسان در عبودیت بهمقام منیع ولایت منتهی میگردد. در مقام سرسپردگی کامل بهحق، افعال انسان تحت مدیریت الهی و ربانی قرار گرفته و تفویض طرفینی محقق میشود. انسان امور خود را بهحق میسپارد و خود را تحت تدبیر او قرار میدهد و بهدنبال این امر خداوند با فضل و کرم، قدرت خلاقه و تکوینی در خارج از عالم نفس بهاو عطا میکند. این خلاقیت در عرف عرفا بهکرامت اولیا و معجزات انبیا تعبیر میشود. کرامت و صدور افعال غیرعادی از اولیا مورد تایید نصوص معتبر دینی و اندیشمندان اسلامی است. در مقاله پیشرو ضمن اعتباربخشی بهاین بعد انسانی با استناد بهنصوص و متون دینی و قرآنی، نحوه و ساز و کار صدور کرامت بیان شده است و از کلمات بزرگان تعلیم یافته در مکتب وحی استشهاداتی ذکر گردیده است.https://raj.smc.ac.ir/article_249536_1ef3cd88b325e7d7f5aa063a8c87388a.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823A Communication Behavior Model Based on Social Piety through a Content Analysis of the Quranic Verses on Pietyالگوی رفتار ارتباطی مبتنی بر تقوای اجتماعی با رویکرد تحلیل محتوای آیات ناظر به تقوا18722125501510.22034/ra.2022.543313.2724FAعلیرضا نوبریاستادیار گروه قرآن و متون اسلامی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.سیده فیروزه نورالدینیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20211121Piety is a key word in the holy Quran the functions of which encompass a wide array from individual felecity to social perfection and growth. Social piety is a critical component of piety which denotes that a great number of peoples in the society observe piety to the extent that piety becomes manifest in the general behavior of the people, families, communities and politic. The current research seeks a systematic answer to the question “ which communication model of interpersonal relationship is suggested by the holy Quran from a social piety perspective”. Analysis of over two hundreds of Quranic verses on social piety in a method-based process revealed that the holy Quran, in general, intends to present a particular behavioural model of social communication. To extract this model, qualitative and quntitiative content analysis was used. The results showed that the verses on social piety are placed into three major categories including groundwork factors (19 %), results (49%) and consequences (32%). Dividing this categories into sub-categoties resulted into a conceptual model of interpersonal baheaviour based on social piety which involve factors laying the groundwork of piety, formation of piety, results of implementin piety, and the consequences of piety-based behavior.تقوا از واژگان کلیدی قرآن کریم است که گستره کارکرد آن علاوه بر سعادت فردی، رشد و کمال جامعه را نیز دربرمیگیرد. تقوای اجتماعی، به این معنا که تعداد کثیری از آحاد جامعه عامل به تقوا باشند تا اندازهای که عمومیت رفتار جامعه نشانگر رعایت تقوا در سطوح مختلف خانواده، اجتماع و سیاست باشد، بخش قابل ملاحظهای از این مفهوم قرآنی را به خود اختصاص داده است. این پژوهش به دنبال ارایه پاسخی روشمند به این پرسش است که از نگاه قرآن، تقوای اجتماعی چه الگوی رفتاری را در روابط میان فردی به جامعه پیشنهاد میکند؟ بررسی بیش از دویست آیه ناظر به تقوا در فرایندی روش محور نشان داد قرآن کریم در کلیت طرح مباحث تقوامحور خود، به دنبال ارایه الگوی رفتاری خاصی در ارتباطات اجتماعی افراد است. این پژوهش برای دستیابی به این الگو از روش تحلیل محتوا در دو سطح کمی و کیفی استفاده کرده است. بر اساس تحلیلهای انجام شده از آیات ناظر به تقوا، این آیات در سه دسته ی اصلی عوامل بسترساز(%19)، نتایج(%49) و پیامدها(%32) قرار گرفت که با تقسیم هر کدام از این دستهها به موضوعات فرعی، در پایان، مدل مفهومی رفتار میانفردی مبتنی بر تقوای اجتماعی در چهار مرحلهی عوامل زمینهساز تقوا، شکل گیری تقوا، نتایج عملیاتی نمودن تقوا و پیامدهای رفتارهای تقوابنیان طراحی گردید که دو مرحلهی اول به عنوان مقدمه و مرحله ی آخر به عنوان مؤخره در نظر گرفته شده است .https://raj.smc.ac.ir/article_255015_a524936ab7539d93b7737ace39937955.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823On the Quality of the Relationship between Mysticism and Politics in Quranic and Modern Lifestylesچگونگی ترابط عرفان و سیاست در سبک زندگی قرآنی و سبک زندگی مدرن22324324938710.22034/ra.2022.532021.2672FAمحمد بهزاداستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه امام حسین(ع)مهدی شوشتریاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)0000-0002-9372-5355علی سفیدیاندانشجوی دکتری تفسیر و علوم قرآنی و سطح چهار حوزه علمیه قم.Journal Article20210713Lifestyle dominates the social and individual conduct of people in a society and, depending on the ideology and worldview of each school, adopts different manifestations. Mysticism and Islamic politics are closely intertwined which emerges in social and individual lifestyles. Employing the theory of rationality and spirituality, the present research intended to discern the quality of the relationship between mysticism and politics in modern and Quranic lifestyles of the modern Man. After explaining the theoretical concepts and political-mystical dimensions and characteristics of the faithful lifestyle through a descriptive-analytical method and analysis of the Quranic verses, it was concluded that the Quranic lifestyle denotes the close affinity between mysticism and politics while maintaining the due weight of servitude and rationality, livelihood intellect and consideration for resurrection and spirituality and management in the heart of the faithful life. However, in the “modern man” lifestyle by Mustafa Malekeyan, secularism overshadows the social emergence of mysticism and spirituality. In fact, the author of the theory of “rationality and spirituality” reduces mysticism to an individual, non-religious and non-divine spirituality and tries to harmonize these two seemingly contrasting concepts. In fact, this theory is an attempt to engender relaxation, hope, and happiness in modern man and deter his deprivation from mysticism and spirituality at the expense of sacrificing religion and servitude in the way of livelihood intellect, which, in turn, eliminates the possibility of the relationship between pure mysticism and politics in lifestyle. سبک زندگی ناظر بر سلوک فردی و اجتماعی افراد یک جامعه و بسته به نوع ایدئولوژی و جهانبینی مکتب، متفاوت است. عرفان و سیاست اسلامی نیز درهم آمیختگی شدیدی دارند که در سبک زندگی فردی و اجتماعی افراد بروز میکند. پژوهش پیشرو با هدف کشف چگونگی ترابط عرفان و سیاست در سبک زندگی قرآنی و سبک زندگی "انسان مدرن" در نظریه عقلانیت و معنویت، پس از تبیین مفاهیم نظری پژوهش و ابعاد عرفانی سیاسی و ویژگیهای سبک زندگی مؤمنانه به شیوه توصیفی و تحلیلی و با بهرهگیری از آیات قرآنی به این نتیجه رسیده است که سبک زندگی قرآنی تداعی کننده پیوند عرفان و سیاست با حفظ همطرازی تعبد و تعقل، عقل معاد و معاش و نیز معنویت و مدیریت در متن زندگی مؤمنان است. اما در سبک زندگی "انسان مدرن" مصطفی ملکیان، سکولاریسم مجالی برای جولان اجتماعی عرفان و معنویت باقی نمیگذارد. در واقع صاحب نظریه "عقلانیت و معنویت" با فروکاست عرفان به معنویتی فردگرا، شریعت گریز و غیر تعبدی، سعی بر سازوار نمودن این دو بظاهر متعارض دارد. در واقع این نظریه تلاشی است در جهت آرامش بخشی، امیدواری، شادی آفرینی و محروم نماندن انسان مدرن از عرفان و معنویت اما به قیمت ذبح تدین و تعبد به پای عقل معاش، که امکان پیوند عرفان و سیاست ناب را در سبک زندگی منتفی میسازد.https://raj.smc.ac.ir/article_249387_9391d444338ba1c6d0811f079dcb81c6.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024194720220823Examining Criminal Behaviour Resulting from the Transmission of Coronavirusواکاوی رفتار مجرمانه ناشی از انتقال بیماری کرونا24526425116710.22034/ra.2022.532820.2679FAمحمدابراهیم شمس ناتریدانشیار حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهرانامیر باقرزاده گاندانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران و مربی دانشگاه پیام نورمحمد مظفریدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده آزاد اسلامی واحد قمJournal Article20210625Coronavirus disease that results from an emerging infectious virus has increased significantly and brought many lives to the death. Accordingly, analysis of the behavior of the carrier of the disease and his/her responsibilities has attracted the attention of states, communities, media, and lawyers because the transmission of the virus has serious consequences and definitive treatment is lacking. Therefore, politicians in different countries try to prevent the spread of the pandemic through forced encounters and strict measures such as penal actions. To this aim, consideration of the intent of the carrier, analysis of his behavior, and matching it with penal law is necessary. The current research is an attempt to examine the responsibility of the transmitter and compare it with other similar crimes to arrive at a comprehensive view for analyzing the behavior of the carrier and the consequences associated with it. Some notable characteristics of the virus such as fatality are also considered. در حال حاضر بیماری کرونا که ناشی از ویروسی نوظهور و واگیردار است، در حال افزایش بوده و باعث مرگ تعداد قابل توجهی از افراد شده است. در این میان، تحلیل رفتار فرد ناقل و بررسی مسئولیت وی مدتهاست مورد توجه دولتها، جوامع، رسانهها و حقوقدانان است. آنچه که به این توجه دامن میزند عوارض سنگین انتقال ویروس و نبود راه درمان مشخص است. به خاطر همین عوارض، سیاستمداران در کشورهای مختلف بر آن هستند تا با برخوردهای قهری و سختگیرانه جلوی پیشرفت این پاندمی را بگیرند، که یکی از اقدامات مؤثر، واکنش کیفری در مقابله با ناقلین کرونا میباشد، که برای نیل به این مقصود توجه به رفتار فرد ناقل و تحلیل آن و در نهایت تطبیق آن با قوانین کیفری موجود، جهت اقدام به هنگام ضروری مینماید. در این مقاله سعی بر تعیین مسئولیت فرد در صورت انتقال ویروس کرونا بوده و با بررسی جرایم مختلف در این حوزه سعی بر ارائه دیدگاهی مبسوط در تحلیل رفتار و پیامدهای آن در اثر انتقال ویروس خواهد بود. البته در این میان توجه به ویژگیهای ویروس به ویژه کشنده بودن آن نیز، جای دقت دارد، که سعی خواهد شد، به تناسب به آنها پرداخته شود.https://raj.smc.ac.ir/article_251167_38320c9a554eb9596409806ff634e2e7.pdf