مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024143720170823Mirdamad’s viewpoint about “death and immortality”مرگ و جاودانگی در اندیشه میرداماد5242753010.22034/ra.2017.27530FAریحانه داودی کهکیدانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامیسید عباس ذهبیاستادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20151014Mirdamad has allocated a small volume of his writings to knowledge – of – self and it can be extracted and revised his thoughts about death and immortality through this small contents. Three philosophical, mystical and religious approaches can be depicted in this readout. These three approaches have longitudinal connections and all together interpret levels of Mirdamad’s thoughts about death and immortality. The outermost dimension of this thought is Mirdamad’s philosophical approach. He has attained his viewpoint from Ibn Sina knowledge – of – self and adopted his philosophical bases in separation of soul and body and immortality. Mirdamad has construed the human as A Small World and the purpose of creation and explained his immortality and him into two series of The Beginning and The Reversion. These two dynasties - although with a little difference – are the arcs of ascent and descent that particularly used in theoretical mysticism. In this theory, though Platonic and Neo-Platonic roots are evident, but Mirdamad tries to make them appear religious approach and that is why he brings in the evidences of verses and hadiths to complete his mysticism view. His deliberate action represents the perfect harmony of these two approaches to Mirdamad.<strong>میرداماد حجم اندکی از نوشتههای خود را به علمالنفس اختصاص داده است و از این حجم اندک میتوان دیدگاه او را درباره مرگ و جاودانگی استنباط و بازخوانی کرد. در این بازخوانی سه رویکرد فلسفی، عرفانی و دینی را میتوان به تصویر کشید. این سه رویکرد در طول یکدیگرند و با هم مراتب اندیشه میرداماد راجع به مرگ و جاودانگی را تفسیر میکنند. بیرونیترین بعد این اندیشه، رویکرد فلسفی میرداماد است. او این رویکرد را از نفسشناسی ابنسینا اخذ کرده و پایههای فلسفی او را در مفارقت نفس از بدن و جاودانگی پذیرفته است. در رویکرد عرفانی، میرداماد انسان را عالم صغیر و مقصود آفرینش تعبیر کرده و او و جاودانگیاش را در دو سلسله «بدو» و «عود» تبیین کرده است. این دو سلسله، هرچند با کمی اختلاف، همان قوس صعود و نزولی است که بهویژه در عرفان نظری استفاده میشود. در این نظریه، هرچند ریشههای افلاطونی و نوافلاطونی مشهود است، اما میرداماد میکوشد آنها را کاملاً دینی جلوه دهد و به همین دلیل شواهدی از آیات و روایات در تکمیل رویکرد عرفانی خود میآورد. این اقدام آگاهانه او نشاندهنده هماهنگی کامل این دو رویکرد نزد میرداماد است.</strong>https://raj.smc.ac.ir/article_27530_7f49d735583902e2e1ea1f5d54571a9f.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024143720170823The Essential State of This Being the Same as That, Inhamani, for Human Personality in Suhrawardi and Mulla Sadra`s Viewاینهمانی شخصیت انسان از نظر سهروردی و ملاصدرا25432773410.22034/ra.2017.27734FAرحمت الله کریم زاده سرچشمهاستادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضویمحمداسحاق عارفیپژوهشگر دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20160220One of the issues that plays a role concerning legal matters, both in this and the other world (Resurrection), may be regarded as human personality state of this being the same of that, inhamani. The question follows as: what is the criterion for stability of human personality during his/her life in this world, and upon which criterion do we say that the person on the second time is the same person on the first one? Various views have been presented in this field. Having used an analytico-descriptive method, we have studied the issue regarding Suhrawardi and Mulla Sadra`s works; According to Suhrawardi, the criterion for the identity of human personality is the soul, while on Mulla Sadra's, it lies in one`s mind and body. As is understood, many of Suhrawardi's evidences fail to prove his claim and Mulla Sadra's is not free from ambiguity either.<strong>یکی از مباحثی که در مسائل حقوقی در عالم دنیا و عالم آخرت (معاد) نقش دارد، مسئله اینهمانی شخصیت انسان است. مسئله این است که ملاک شخصیت انسان چیست و به چه ملاکی میگوییم شخص در زمان دوم همان شخص در زمان اول است؟ دیدگاههای گوناگون در این باب مطرح شده است. در این نوشتار، مسئله اینهمانی شخصیت انسان را با روش توصیفی - تحلیلی از دیدگاه سهروردی و ملاصدرا بررسی کردهایم تا معلوم شود پاسخ مسئله مزبور با توجه به دیدگاه آنان به دست میآید یا خیر. طبق نظر سهروردی، ملاک اینهمانی شخصیت انسان نفس او است و بر اساس دیدگاه ملاصدرا، مجموع نفس و بدن شخصیت انسان را تشکیل میدهد. بسیاری از ادله سهروردی مدعای او را اثبات نمیکند و دیدگاه ملاصدرا نیز خالی از ابهام نیست.</strong>https://raj.smc.ac.ir/article_27734_8d082a65141b35190fd8bd4aaac96b9c.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024143720170823An Analysis of the Principles and Functions of the Concepts of Emancipation and Messianism in Jewish Pragmatic Theologyتحلیل مبانی و کارکردهای مفهوم «رهایی» و «موعودگرایی» در الهیات عملگرای یهود45662773510.22034/ra.2017.27735FAزهرا خشک جاناستادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنرکرمانامیر رضائی پناهدانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151017This article is to study the bases and the interaction of social and intellectual levels of Jewish theology. Based on the hypothesis of this research, Jewish theology and theosophy can’t be analyzed without their relation to the sociopolitical aspect. So, along with Jewish belief and claim on their being Yahweh's chosen people, they have been struggling with various problems and sufferings (straggling, expulsion, slavery, etc.). It may be for this reason that against other monotheistic religions that have concentrated on salvation, Jews theological and theosophical literature talks about emancipation and salvation. This emancipation has individual and collective dimensions. The collective dimension which links Jewish theology with social and objective life, is conjugated with pragmatic Messianism. Not only is this based on a prospect for Messiah’s advent (the redeemer messiah of the Jewish), but mostly contains serious pragmatic dimension for preparing the context for the advent and the ultimate emancipation to be realized. The theoretical and methodological framework of this study is based on the theory of (critical) discourse analysis, especially the interpretation which is provided by Norman Fairclough.<strong>این جستار درصدد به</strong><strong></strong><strong> پرسش</strong><strong></strong><strong> گرفتن مبانی و اندرکنش سطوح فکری و اجتماعی الهیات یهود است. بر پایه فرضیه پژوهش، الهیات و عرفان یهود را نمی</strong><strong></strong><strong>توان جدای از ارتباط آن با بعد سیاسی - اجتماعیاش تحلیل کرد. بر این اساس، در کنار باور یهود به اینکه قوم برگزیده خدا است، آنان معتقدند رنج</strong><strong></strong><strong>های تاریخی فراوانی (آوارگی، تبعید، کشتار، بردگی و...) گریبانگیر قومشان بوده است. شاید از همین </strong><strong></strong><strong>رو است که برخلاف سایر ادیان توحیدی که بر مفهوم رستگاری تمرکز دارند، ادبیات الهیاتیعرفانی یهود، از رهایی و نجات سخن می</strong><strong></strong><strong>گوید. این رهایی مبتنی بر دو بُعد فردی و جمعی است. بُعد جمعی که الهیات یهود را به زندگی اجتماعی پیوند می</strong><strong></strong><strong>دهد، با موعودگرایی عملگرایانه در هم آمیخته است. این امر نه</strong><strong></strong><strong>تنها بر انتظارِ ظهور ماشیح استوار است، که بیش از آن دربردارنده لزوم اقدام عملی برای تحقق ظهور و رهایی نهایی است. چارچوب نظری پژوهش استوار بر نظریه تحلیل گفتمان (انتقادی) بهویژه خوانشی است که نورمن فرکلاف از آن به دست میدهد.</strong><br /> <strong> </strong>https://raj.smc.ac.ir/article_27735_14f415237426a0b26b49aaedd2c9746b.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024143720170823An Explanation of Interaction of Cognitive, Emotional and Volitional Elements in Human Decision-Making Process in the Light of Islamic Teachingsتبیین برهمکنشی عناصر شناختی، هیجانی و ارادی در فرآیند تصمیمگیری انسان در پرتو آموزههای اسلامی67922773610.22034/ra.2017.27736FAمهدی علیزادهاستادیار گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151017An explanation of voluntary behaviors, mechanisms and the rules governing the decision-making system of man has been a cause of concern for thinkers throughout history. Philosophers describe a famous chain for the formation of will, beginning from concept and arriving at acknowledgement of usefulness. Then, they pass from them to desire and then strict desire and finally, will is formed. This paper seeks to review and complete the cognitive elements of this chain. The method of information compilation in this study is library-based, and empirical findings have been used to complete the cognitive elements of the above-mentioned chain. In this paper, a special emphasis has been put on the role of imagination in forming ‘conception’, and in order to pass from concept to ‘acknowledgement of usefulness, the role of the basic propositions has been made clear. Other findings of this study include effect of personality and emotional elements on cognitive ones. Rather, mutual effects of cognitive and emotional elements are emphasized. Furthermore, effect of will on the control of concept and acknowledgement of usefulness has been referred to. Finally, having revealed the hidden elements of the chain, the paper has studied plagues and obstacles of knowledge in a pathological view.<strong>تبیین رفتارهای ارادی و سازوکارها و قانونمندی حاکم بر نظام تصمیمگیری آدمی در طول تاریخ دغدغه اندیشمندان بوده است. فلاسفه زنجیرهای معروف برای شکلگیری اراده ترسیم میکنند که از «تصور»، شروع شده به «تصدیق به فایده» میرسد، از آن به شوق و آنگاه شوق اکید عبور میکند و در نهایت اراده شکل میگیرد. در این نوشتار تلاش شده است عناصر شناختی این زنجیره بازنگری و تکمیل شود. این پژوهش با روش کتابخانهای انجام شده و از یافتههای تجربی برای تکمیل عناصر شناختی زنجیره مذکور استفاده شده است. در این نوشتار تأکیدی ویژه بر نقش قوه خیال در شکلگیری «تصور» شده است و نیز جایگاه گزارههای پایه به منظور عبور از تصور به «تصدیق به فایده» روشن شده است. یافته دیگر این پژوهش، تأثیر عناصر هیجانی و شخصیتی بر عناصر شناختی است. به بیان کاملتر، بر تأثیر دوسویه عناصر شناختی و هیجانی تأکید شده است. همچنین، به تأثیر اراده در کنترل تصور و تصدیق به فایده اشاره شده و در نهایت، و پس از آشکارکردن عناصر پنهان زنجیره مذکور، با نگاهی آسیبشناسانه، به آفات و موانع شناخت پرداخته شده است.</strong>https://raj.smc.ac.ir/article_27736_e7c929c477be21eab15d0606c59e8b3c.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024143720170823The Effect of Religious Grades in Decreasing Social Deviances Based on Quran Teachingsتأثیر مراتب دینداری بر کاهش انحرافات اجتماعی درآموزههای قرآن931182773710.22034/ra.2017.27737FAمحمدباقر آخوندیاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه بیرجندJournal Article20150531As affirmed by many verses of the Quran and sociological findings, piety provides immunity against social deviance and lays the groundwork for reducing it. However the questions remains that: how come some pious people are also deviant? Why is it the case that sometimes piety not only provides immunity but it brings about the expansion of social deviance and issues with new forms? Therefore the goal is to explain this by referring to Quran and related interpretations. The realization of this goal has been made possible by implementing an interpretive and phenomenological approach together with a qualitative content analysis. The results show that the secret of the study lies in the fluidity of piety. Since piety from a reductionist perspective has seven grades that could be experimentally measured, at first stages due to weakness in faith, the risk of social deviation is high and as we move on from early stages to higher ones, piety is strengthened.<strong>به تصریح بسیاری از آیات قرآن و یافتههای جامعهشناسی، دینداری در برابر انحرافات اجتماعی مصونیت ایجاد میکند و زمینه کاهش آنها را فراهم میآورد؛ اما پرسش این است که با این ویژگی دینداری، چرا بخشی از دینداران، اهل کجرفتاری نیز هستند؟ چرا بعضی مواقع دینداری نهتنها مصونیت ایجاد نمیکند که به گسترش انحرافات و مسائل اجتماعی با اشکالی جدید میانجامد؟ بنابراین، هدف، تبیین این مسئله با مراجعه به آیات قرآن و تفاسیر است. این هدف با اتخاذ رویکردی تفسیری و پدیدارشناسانه و استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، میسر شده است. نتایج نشان میدهد راز مسئله تحقیق در سیالیت و مدرجبودن دینداری نهفته است. از آنجا که دینداری با نگاهی تقلیلگرایانه، دارای هفت مرتبه قابل سنجش تجربی است، در اولین مراتب به دلیل ضعف و</strong><strong>سستی ایمان، احتمال بروز انحراف اجتماعی بسیار است و با عبور از مراتب اولیه و حرکت به مراتب بالاتر، دینداری تقویت میشود.</strong>https://raj.smc.ac.ir/article_27737_89c29e151ca7b36c7625dcfb36e28bf7.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024143720170823A Reconsideration on Ibn Arbi’s Principles in the Problem of Amri bain al-Amrainبازخوانی مبانی ابنعربی در آموزه امر بین الامرین1191412773810.22034/ra.2017.27738FAنفیسه اهل سرمدیاستادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهانJournal Article20150830The argument of free will and determinism has been an involute and controversial one during the history of thought. The theory of pantheism, fixed realities, <em>ayani thabiti</em> and hidden measures are of high importance causing some to consider Ibn-Arabi as a determinist and even more radical than determinists. The hidden aspect of hidden measure and attention to Ibn-Arabi’s principles of anthropology in order to reach to his autonomous decision is beneficial. He uses the term “<em>he is not he</em>” to mention the existential situation of human and illustrates human’s voluntary actions according to this pattern. As is shown, his terms in explaining human voluntary action are different. He sometimes considers right the agent and the servant capable and appearance of it and sometimes in other words, the creation of actions is from God and illustrates the role of the servant in a numerical way. Accomplishment of actions with causes and proximity to causes is another terms used by Ibn-Arabi in this regard. There are sentences in Ibn-Arabi’s theosophical thought which are in no way compatible with determinism. His speech of a force, called strong will, in the mystic and his intense focus on human creativity as a complete symbol of God and divine caliphate of human may be counted of such sentences.<strong>بحث جبر و اختیار از بحثهای غامض و جنجالبرانگیز در طول تاریخ تفکر است. نظریه </strong><strong>وحدت وجود، اعیان ثابته و سرّالقدر از اهم مباحثی است که موجب شده است برخی ابنعربی</strong><strong>را جبری و بلکه افراطیتر از جبرگرایان بدانند. سرّ سرّالقدر و عنایت به مبانی انسانشناسی</strong><strong> ابنعربی در رسیدن به رأی مختار وی راهگشا است. او از تعبیر «هو لا هو» برای اشاره به موقعیت وجودی انسان استفاده میکند و افعال اختیاری انسان را نیز طبق همین الگو ترسیم میکند. عبارات او در تبیین انتساب فعل اختیاری انسان متفاوت است. او گاهی حق را فاعل و موجد و عبد را قابل و مظهر آن میداند و گاهی نیز در تعبیری دیگر، ایجاد فعل را از خدا میداند و نقش عبد را به صورت اعدادی ترسیم میکند. انجامدادن فعل با اسباب و نزد اسباب از تعابیر دیگر ابنعربی در این خصوص است. سازههایی در بنای عرفانی ابنعربی به چشم میخورد که به هیچ روی با قول به جبر سازگار نیست. سخن از نیرویی در عارف به نام «همّت» و تأکید فراوان او بر خلاقیت انسان، به عنوان مظهر اتمّ خداوند و خلافت الهی انسان از آن جمله است.</strong>https://raj.smc.ac.ir/article_27738_e85e4a0f2c65d7db78d150487299fd33.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024143720170823Islam and International Law of Human Rights on the Right for Life and Opposing Itحق حیات و سلب آن از منظر اسلام و حقوق بینالملل بشر با تأکید بر عملیات انتحاری1431652773910.22034/ra.2017.27739FAمحسن محمدی الموتیاستادیار گروه علوم سیاسی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)محمود جلالیدانشیار گروه حقوق، دانشگاه اصفهانمهدی شوشتریاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره).0000-0002-9372-5355Journal Article20140513The right to life and opposing it has been recognized both in Islam and in international law of human rights, though with different theoretical foundations, In Islam, the right for life is considered as a divine right gifted to humanity by God and thus all humans have a duty to protect it. According to Islam any unlawful deprivation of life is forbidden. However, Islam allows Muslims in certain circumstances such as Jihad, martyrdom operations and sacrifice of life to risk their physical lives, considering these as invaluable and great virtue. On the other hand, from the viewpoint of general international human rights documents, the right to life is a fundamental absolute human right inalienable and impossible to take it. To this view, therefore, life is not a gift of God. The study of suicide operation in both Islam and international law demonstrates that since everyone enjoys the right to life and as a suicide operation leads to killing of innocent civilian populations, it is prohibited. Of course, dying as a liberation fighter is an exception to suicide because of its different nature.<strong>حق حیات و ممنوعبودن سلب آن، در اسلام و اسناد بینالمللی حقوق بشر پذیرفته شده است، گرچه به دلیل وجود مبانی نظری متفاوت، تفاسیر مختلفی در این باره دیده میشود. از دیدگاه اسلام، حق حیات، حقی الهی است که به بشر عطا شده و انسانها به حفظ آن مکلفاند. حفظ نفس از مقاصد شریعت است و محرومکردن انسانها از این موهبت الهی، اگر به ناحق صورت پذیرد، حرام است. با این حال، در مسائلی نظیر جهاد، عملیات استشهادی، ایثار و ... ، به مسلمانان اجازه داده شده است حیات مادی خود را در معرض خطر قرار دهند. در این صورت سلب حیات، ارزشمند و بافضیلت قلمداد میشود. این در حالی است که در نگاه اسناد بینالملل عام حقوق بشر، حق حیات حقی بنیادین، مطلق و پایه سایر حقوق تلقی شده و سلبناشدنی و اعراضناپذیر است. از این منظر به حیات به عنوان عطای خداوندی نگریسته نمیشود. مطالعه موردی عملیات انتحاری در دو دیدگاه پیشگفته نشان میدهد چون انسان از موهبت حق حیات برخوردار است این نوع عملیات که عموماً علیه انسانهای بیگناه است، ممنوع تلقی میشود. البته چون عملیات استشهادی و آزادیبخش در ماهیت و محتوا با عملیات انتحاری متفاوتاند، از این جهت مستثنا هستند. </strong>https://raj.smc.ac.ir/article_27739_5399fe4c615ac6323088d02237bb23ae.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024143720170823A Critical Study of Seyyed Qutb’s ideas about Muslims` Ignoranceنقدی بر دیدگاههای سید قطب درباره جاهلیت مسلمانان1671812774210.22034/ra.2017.27742FAسید امیر موسویدانش آموخته دکتری تاریخ اسلام دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اندیمشکJournal Article20151014Seyyed Qutb was a member of Egyptian <em>Ikhwan ul-Muslimin</em> who was executed in 1966 because of accusations of activities against Egyptian government. Main parts of his thoughts were about the concept of <em>Jahiliyah</em> (ignorance) and included the rejecting of the contemporary Muslims as true ones. In this research, Qutb’s writings were studied using the library method and the result gained was that his main thoughts were not new ones and they used to exist in olamas’ thoughts during the history of Islam but he used new and sometimes wrong and delusive words to express them. It also turned out that the main reason for this problem was Qutb’s enthusiasm for opposing the society and government by using any means in way that sometimes he has used Islamic concepts in a wrong way.<strong>سید قطب یکی از اعضای اخوان</strong><strong></strong><strong>المسلمین مصر بود که به اتهام فعالیت علیه حکومت، در سال 1966 اعدام شد. بیشتر اندیشههای وی مربوط به مفهوم جاهلیت </strong><strong>است</strong><strong> که عبارت میشود </strong><strong>از رد مسلمانی مسلمانانی که از شیوه زندگی اسلامی (از نظر قطب) فاصله گرفتهاند</strong><strong>. در این پژوهش، نوشتههای سید قطب به روش کتابخانهای مطالعه و بررسی شد و این نتیجه حاصل آمد که اغلب اندیشههای اصلی سید قطب بیسابقه نیستند، بلکه اندیشههایی هستند که در تاریخ اسلام در میان علمای مسلمان </strong><strong>وجود داشتهاند، اما سید قطب آنها را به زبان دیگری بیان کرده و گاهی واژههای غلط و گمراهکنندهای</strong><strong> را برای بیان منظور خود به کار گرفته است. همچنین، معلوم شد که دغدغه و انگیزه قطب، کوبیدن جامعه و نظام حکومتی و مخالفت با آن به هر قیمتی بوده است؛ به گونهای که وی در این راه، گاه از مفاهیم اسلامی استفاده نادرست کرده است. </strong>https://raj.smc.ac.ir/article_27742_75014c8a0e99ed57d7b6f5eb3acb7be9.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024143720170823A Critical Analysis of Naturalist Anthropological Foundations in the Meaning of Lifeتحلیل انتقادی مبانی انسانشناختی دیدگاه طبیعتگرایان در معنای زندگی با تأکید برکلام اهل بیت (ع)1832052774310.22034/ra.2017.27743FAمحمدجواد فلاحاستادیار دانشگاه معارفعاطفه قاضی زاهدیدانشآموخته کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی، گرایش مبانی نظری اسلام، دانشگاه معارفJournal Article20160106Naturalist views are among the common views regarding the meaning of life which analyze and justify the problem in two approaches, i.e., internal and external approaches. The most important point in this view is its special intellectual bases about human which have driven naturalists towards this approach. This study investigates and criticizes the anthropological foundations of naturalists regarding the meaning of life that mostly have a humanistic approach. Our method of criticism was using religious anthropological bases with regard to the attitude of <em>Ahl ul-Bayt</em>. Spontaneous creation of man in the nature, denial of the spiritual dimension, lack of planning for the life of human and the absolute freedom of human are among the issues causing the failure of naturalists in presenting a proper meaning for life. In contrast, according to the views of <em>Ahl ul-Bayt</em>, human beings are created by a wise creator who has both goals and plans for their lives. Utilizing freedom, authority and divine nature, human beings can apply this goal to their lives and give meaning to them.<br /><br /><strong>از جمله دیدگاههای رایج در معنای زندگی دیدگاههای طبیعتگرا است که در دو رویکرد آفاقی و انفسی به تحلیل و توجیه معنای زندگی پرداختهاند. مهمترین مسئله در این دیدگاه، مبانی فکری</strong><strong>ویژه درباره انسان است که طبیعتگرایان را به اتخاذ چنین رویکردی سوق داده است. این نوشتار به بررسی و نقد مبانی انسانشناختی طبیعتگرایان در معنای زندگی که عمدتاً رویکردی اومانیستی دارند، خواهد پرداخت. روش ما در نقد، بهرهمندی از مبانی انسانشناختی دینی با توجه به نگرش اهل بیت (ع) خواهد بود. در مبانی طبیعتگرایان پیدایش خود به خودی انسان از دل طبیعت، انکار بعد روحانی، نبود طرح و برنامه برای زندگی انسان و آزادی مطلق او، از جمله اموری است که دیدگاه آنان را در ترسیم معنایی موفق از زندگی ناکام گذاشته است. در مقابل در مبانی اهل بیت (ع)، انسان مخلوق خالقی حکیم دانسته میشود که برای زندگی بشر هدف و برنامه دارد و انسان با بهرهگیری از آزادی و اختیار و سرشت و فطرت الهی، این هدف را در زندگی خود جعل و با حرکت در راستای آن به زندگی خود معنا میبخشد.</strong><br /> <br /> واژگان کلیدی: طبیعت گرا، معنای زندگی، مبانی انسان شناختی، اومانیسم، اهل بیت علیهم السلامhttps://raj.smc.ac.ir/article_27743_90bd68429eda6a71e6eaa80eee19d792.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024143720170823Ancient-Oriented Nationalism and the Crisis of Iranian Identity: A Review of martyr Motahari's Response to the Crisis of human Identity in Contemporary Iranملیگرایی باستانگرا و بحران در هویت انسان ایرانی؛ بازخوانی پاسخ مطهری2072232774410.22034/ra.2017.27744FAغلامعلی سلیمانیاستادیار گروه تاریخ و تمدن و انقلاب اسلامی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهرانعلی آزرمیدانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20150523The Developments in the West has led to a huge gap and distance between the west and countries – Islamic countries in particular – which has manifested itself in military defeats. The intellectuals of these communities took different approaches in explaining the causes of their under-development and how to make up for it. In contemporary Iran among the intellectuals of the late Qajar period some sort of ancient-oriented nationalism was formed that held Islam responsible for Iran’s backwardness and loss of its former greatness and glory. This type of nationalism has become an official principle. This approach to nationalism led to national and religious identity crisis in Iran, and had many Iranian intellectuals think of a solution for it. This paper is to examine Shahid Morteza Motahhari`s ideas in the field with regards to solving the contemporary crisis of identity in response to the aforementioned identity crises. Therefore this article analysis the questions of the Iranian identity at first and then examines Motahhari’s response to it.<strong>تحولات صورتگرفته در غرب منجر به بروز شکاف و فاصله بسیار بین غرب و سایر کشورها - بهویژه کشورهای حوزه تمدن اسلامی - شد که نخستین بار در شکستهای نظامی خود را نشان داد. نخبگان فکری این جوامع در مقام تبیین علل عقبماندگی و نحوه جبران آن، رویکردهای متفاوتی در پیش گرفتند. در تاریخ معاصر ایران، در میان برخی از روشنفکران اواخر دوره قاجاریه، نوعی از ملیگرایی باستانگرا شکل گرفت که اسلام را از عوامل اصلی عقبماندگی و از بینبرنده مجد و عظمت ایران میدانست. این شکل از ملیگرایی در دوره پهلوی به مرامی رسمی تبدیل شد. به نظر میرسد این تلقی از ملیگرایی، به ظهور بحران دوگانگی هویت ملی و دینی ایرانیان انجامید و</strong><strong>بسیاری از اندیشمندان ایرانی را به فکر چاره برای حل این مسئله واداشت. این مقاله بر آن است تا با بررسی اندیشههای مرتضی مطهری به واکنش و راهحل این متفکر معاصر در پاسخ به بحران هویت ایرانیان بپردازد. لذا ابتدا عوامل مطرحشدن پرسش از هویت انسان ایرانی را میکاود و در ادامه پاسخ مطهری به این بحران را بررسی میکند.</strong>https://raj.smc.ac.ir/article_27744_757c0433d67097d9abc689a4e2a9fd21.pdfمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)انسان پژوهی دینی2251-6024143720170823The Evaluation of Technology and Technological ethics In light of the Explanation of the Religious Anthropologyبررسی تکنولوژی و اخلاق فناوری در پرتو تبیین عناصر حوزه انسانشناسی دینی2252502774510.22034/ra.2017.27745FAمحسن شیراونداستادیار فلسفه اخلاق، دانشگاه اصفهانسید امین عظیمیدانش آموخته دکتری آموزش مجازی دانشگاه فدرال کازان روسیه و بورسیه دانشگاه اصفهانJournal Article20160116Today, technology and information technology have affected the whole of human life. The fact in the field is that technology is a tool for human welfare in earthly life. The important thing in this application is due to the lack of communication between human truth, happiness and perfection of his nature and dimensions of the technology. This lack has led not only to today's human state of being servant of technology, but it has amazing speed and power has captured human. This attack in a way that today man does not have to break your friendly technology areas. The aim of this study is to establish the truth regarding the two-dimensional human happiness and perfection; it studied the issue of technology and information technology. This type of methodology is not only new, but show the nature and reality of technology as well. As is understood by the results, the end of technology is in extremely contrast to human end and the former would lead to the disappearance of the latter in the field of human biology. This paper has focused on technology in a religious view.<strong>امروزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات تار و پود زندگی انسان را در بر گرفته است. تکنولوژی ابزاری است که انسان آن را برای آسایش و رفاه اینجهانی به استخدام خویش درآورده است. نکته مهم و مغفول در این بهکارگیری، بیتوجهی به ارتباط بین حقیقت انسان، سعادت و کمال نهایی او با ذات و ابعاد تکنولوژی است. این غفلت موجب شده است امروزه نهتنها تکنولوژی مستخدم انسان نباشد، بلکه همو با سرعت و قدرت حیرتآور خود متعرضانه انسان را در تملک خویش درآورد. این تعرض به نحوی است که امروزه انسان به هیچ وجه توان گسستن تکنولوژی از حوزه زیست خود را ندارد. هدف این پژوهش آن است که با تبیین حقیقت دوبعدی انسان و توجه به سعادت و کمال نهایی وی به موضوع تکنولوژی و فناوری اطلاعات بپردازد. این نوع روششناسی نهتنها جدید است، بلکه بهخوبی ذات و حقیقت تکنولوژی را نشان میدهد. از جمله نتایج این پژوهش میتوان به بینونت کامل غایت انسان و تکنولوژی و مفقودشدن غایت نهایی انسان با ورود تکنولوژی و فناوری اطلاعات به حوزه زیست انسان اشاره کرد. این پژوهش به صورت اسنادیتحلیلی تنظیم شده و میکوشد به تکنولوژی از دریچهای دینی توجه کند.</strong>https://raj.smc.ac.ir/article_27745_711355b445581a26ad880d4a58f64ba3.pdf