• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
انسان پژوهی دینی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
شماره شماره 36
شماره شماره 35
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
دوره دوره 10 (1392)
دوره دوره 9 (1391)
دوره دوره 8 (1390)
دوره دوره 7 (1389)
دوره دوره 6 (1388)
دوره دوره 5 (1387)
دوره دوره 4 (1386)
دوره دوره 3 (1385)
دوره دوره 2 (1384)
دوره دوره 1 (1383)
کریمی والا, محمدرضا, کمالی نسب, محمدعلی. (1395). تحلیل باخودبیگانگی انسان در اندیشه انتخاب خودمحور و غیرمحور اگزیستانسیالیستی. انسان پژوهی دینی, 13(36), 91-111. doi: 10.22034/ra.2017.24397
محمدرضا کریمی والا; محمدعلی کمالی نسب. "تحلیل باخودبیگانگی انسان در اندیشه انتخاب خودمحور و غیرمحور اگزیستانسیالیستی". انسان پژوهی دینی, 13, 36, 1395, 91-111. doi: 10.22034/ra.2017.24397
کریمی والا, محمدرضا, کمالی نسب, محمدعلی. (1395). 'تحلیل باخودبیگانگی انسان در اندیشه انتخاب خودمحور و غیرمحور اگزیستانسیالیستی', انسان پژوهی دینی, 13(36), pp. 91-111. doi: 10.22034/ra.2017.24397
کریمی والا, محمدرضا, کمالی نسب, محمدعلی. تحلیل باخودبیگانگی انسان در اندیشه انتخاب خودمحور و غیرمحور اگزیستانسیالیستی. انسان پژوهی دینی, 1395; 13(36): 91-111. doi: 10.22034/ra.2017.24397

تحلیل باخودبیگانگی انسان در اندیشه انتخاب خودمحور و غیرمحور اگزیستانسیالیستی

مقاله 5، دوره 13، شماره 36، پاییز و زمستان 1395، صفحه 91-111  XML اصل مقاله (5138 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ra.2017.24397
نویسندگان
محمدرضا کریمی والا1؛ محمدعلی کمالی نسب 2
1استادیار گروه معارف دانشگاه قم
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدرسی معارف دانشگاه قم
چکیده
فروپاشی حاکمیت کلیسا در مغرب‌زمین، سرآغاز دوره روشنگری و برانگیختگی نظریه‌پردازان مغرب‌زمین در تأسیس بنایی نو از اندیشه‌های نظری و عملی با تفکر غالب پوزیتیویستی و نادیده‌انگاری آموزه‌های فرابشری است. در این میان، وقتی یافته‌های خودآیین، ناتوان از وضع مبنایی استوار در معنابخشی به جهان و حیات انسانی، باخودبیگانگی انسان را در پرده‌های لرزان و سست اخلاقی و ازهم‌پاشیدگی اجتماعی به نمایش گذاشت، فیلسوفان اگزیستانسیالیست بر آن شدند با مبانی خود، مسیر بازگشت به اصالت انسان را میسر کنند. گروهی از آنان مانند نیچه، هایدگر و سارتر، با محوریت انتخاب خودمحور، درباره باخودبیگانگی انسان اندیشیدند، و گروهی‌ دیگر مانند کیرکگور، گابریل ‌مارسل و تیلیش با معیار انتخاب غیرمحور به این مبحث پرداختند. اما در این دو نگرش علاوه بر آنچه از باور ناصحیح اصالت هستی انسان و تهی‌بودنش از هر گونه چیستی بالذات مشهود است، معضلات معرفت‌شناختی تفکر این دو طیف از اندیشوران در رصد جایگاه حقیقی انسان، آنان را در تأمین اهداف این مبحث ناکام گذاشته است.
کلیدواژه‌ها
باخودبیگانگی؛ انتخاب خودمحور؛ انتخاب غیرمحور؛ اگزیستانسیالیسم
عنوان مقاله [English]
Analysis of Human Alienation in Existential Thought of Self-Based Selection and Other-Based Selection
نویسندگان [English]
Mohammadreza Karimi Vala1؛ Mohammadali Kamali Nasab2
چکیده [English]
Collapse of the Christian church in the West is the beginning of enlightenment era in which western theorists constituted a new base in theoretical and practical thoughts with dominance of positivist thoughts and with disregard to metaphysical principles. Meanwhile, when these new schools of thought became unable to lay a solid foundation to give meaning to the world and human life and when they laid human beings in weak moral principles and social collapse, Existentialists tried to make them return to their fundamentality with their principles. Some of them, like Nietzsche, Heidegger and Sartre, with a focus on self-based election and others like Kierkegaard, Gabriel Marcel and Tillich, with focus on other-based selection, discussed this topic. But proponents of these two viewpoints, in addition to their false belief regarding fundamentality of human being and lack of any intrinsic whatness, epistemic challenges of them in understanding real position of humans, made them fail in providing these important goals.
کلیدواژه‌ها [English]
Self-Alienation, Self-Based Selection, Other-Based Selection, Existentialism
مراجع

قرآن کریم.

اردبیلی، سید عبدالغنی (1385)، تقریرات فلسفه (امام خمینی) ، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره).

استرن، ج. ن. (1389)، نیچه، ترجمه: عزت­الله فولادوند، تهران: طرح نو، چاپ هفتم.

استیونسن، لسلی (1368)، هفت نظریه درباره طبیعت انسان، ترجمه: بهرام محسن­پور، تهران: رشد.

پترسون، مایکل؛ و دیگران (1389)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه: احمد نراقی، تهران: طرح نو.

توماس، جان هی وود (1384)، «وجود و بیگانگی»، ترجمه: فاطمه شریف، در: ماهنامه معرفت، ش99، ص84-95.

تیلیش، پل (1381)، الهیات سیستماتیک، ترجمه: حسین نوروزی، تهران: حکمت.

جوادی آملی، عبدالله (1387)، نسبت دین و دنیا، قم: اسراء.

سارتر، ژان پل (1386)، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشری، ترجمه: مصطفی رحیمی، تهران: نیلوفر، چاپ دوازدهم.

صانع­پور، مریم (1389)، نقدی بر مبانی معرفت­شناسی اومانیستی، تهران: کانون اندیشه جوان، چاپ دوم.

طبری، احسان (1358)، انسان، پراتیک اجتماعی و رفتاری فردی وی، تهران: مروارید.

فوئر، لوییز (1347)، «سابقه مفهوم باخودبیگانگی»، ترجمه: محمدرضا پیروزکار، در: نامه علوم اجتماعی،دورهقدیم، ش2، ص5-27.

فیض کاشانی، محمدمحسن بن شاه مرتضی (1406ق)، الوافی، اصفهان: انتشارات کتابخانه امام امیرالمؤمنین (ع).

کاپلستون، فردریک چارلز (1386)، تاریخ فلسفه؛ از فیشته تا نیچه، ترجمه: داریوش آشوری، تهران: انتشارات علمی- فرهنگی.

ــــــــــــــــــــــ (1371)، نیچه فیلسوف فرهنگ، ترجمه: علی­رضا بهبهانی و علی­اصغر حلبی، تهران: بهبهانی.

کین، سم (1375)، گابریل مارسل، ترجمه: مصطفی ملکیان، تهران: گروس.

مارسل، گابریل (1388)، انسان مسئله­گون، ترجمه: بیتا شمسینی، تهران: ققنوس.

ماکس، مولر (1378)، «مابعدالطبیعه و تاریخ در تفکر هایدگر»، ترجمه: پرویز ضیاء­شهابی، در:فلسفه و بحران غرب، تهران: هرمس.

مساروش، ایشتوان (1380)، نظریه بیگانگی مارکس، ترجمه: حسن شمس­آوری، کاظم فیروزمند، تهران: مرکز.

مستعان، مهتاب (1374)، کیرکگور؛ متفکر عارف­پیشه، تهران: روایت.

مطهری، مرتضی (1383)، مجموعه آثار، تهران: صدرا، چاپ چهارم، ج24.

نیچه، فردریش (1382)، چنین گفت زرتشت، ترجمه: داریوش آشوری، تهران: آگه.

ــــــــــــــ (1378)، خواست قدرت، ترجمه: مجید شریفی، تهران: جامی.

ــــــــــــــ (1387)، فراسوی نیک و بد، ترجمه: سعید فیروزآبادی، تهران: جام.

ــــــــــــــ (1362)، فراسوی نیک و بد، ترجمه: داریوش آشوری، تهران: خوارزمی.

وارنوک، مری (1386)، اگزیستانسیالیسم و اخلاق، ترجمه: مسعود علیا، تهران: ققنوس.

ورنو، روژه؛ وال، ژان آندره؛ و دیگران (1372)، پدیدارشناسی و فلسفه­های هست­بودن، ترجمه: یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.

هایدگر، مارتین (1389)، هستی و زمان، ترجمه: عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.

هوردرِن، ویلیام (1368)، راهنمای الهیات پروتستان، ترجمه: طاطه وس میکائلیان، تهران: انتشارات علمی- فرهنگی.

Cooper, David E. (1991), Existentialism, Black Well & Cambridge, U.S.A

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 504
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 487
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.