نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی
2 گروه حکمت و کلام، دانشکده الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
3 استادیار گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
هدف این پژوهش پرداختن به مسئله آموزش تفکر فلسفی و یافتن مؤلفههای آن در «کتاب العلم» و «کتاب التفکر» از احیاء علوم الدین غزالی است. یافتههای حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای، حاکی از این است که غزالی بر خلاف تصور رایج، تفکر فلسفی را که برخاسته از روحیه کاوشگری و جستجو است و با مهارتهایی چون استدلال، تجزیه، ترکیب و استنتاج آمیخته است قبول دارد و در «کتاب العلم» و «کتاب التفکر»، شرایطی را برای تعلیم و تعلّم برشمرده که میتواند به تقویت این نوع تفکر بینجامد و برای کسب معارفی که به طور مستقیم و مشارکتی حاصل میشود بسیار کارآمد باشد. از طبقهبندی مجموعة شرایط ذکر شده، سه دسته مهارتهای فکری و درون فردی، مهارتهای بین فردی یا تعاملی و مهارتهای کاوشگرانه، و چند مؤلفة اصلی «گفتوگو»، «تعامل»، «کندوکاو»، «روابط بین فردی»، «ارتباط مؤثر»، «همدلی»، «حمایتگری» و «خود اصلاحی»، برای آموزش تفکر فلسفی شناسایی شدهاند. بازشناسی این مؤلفهها و قراردادن آنها در کنار برنامههای نو طراحیشدة آموزشی، ابعاد ناگفته و نادیدة آرای اندیشمندان مسلمان در خصوص تعلیموتربیت را برای طراحان برنامههای درسی نمودار میکند و سبب میشود ایشان بتوانند آنها را در ساختار برنامههای درسی نوین جای دهند.
کلیدواژهها [English]